Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво е да си млад учител в ерата на бурно развитие на дигиталните технологии?

| Репортаж
Снимка: Здравка Маслянкова
Чуй новината! Чуй новината:

60 млади учители от цялата страна обсъждат до края на тази седмица в архитектурния резерват Арбанаси какво е да си преподавател на дигитално поколение. 

Забраната на мобилните телефони в училище се очаква да доведе до по-добри образователни резултати и да подобри комуникацията между децата, коментира пред БНР заместник-министърът на образованието Емилия Лазарова, която се включи в десетата национална среща. 

С последните промени в закона за предучилищното и училищното образование джиесемите в клас се забраняват, а директорите на училищата ще могат да налагат наказания за лоша дисциплина. Това не са рестрикции, а мярка за по-добра комуникация, коментира пред БНР заместник - образователният министър Емилия Лазарова:

"Не става въпрос за по-строги наказания, а се дават повече възможности на учителите, на класните ръководители да могат да работят с децата и с родителите и когато има системни проблеми, да ги решават. Акцентът е върху мерките за превенции. След това идват санкциите. Телефоните са забранени в учебния час, но в определени обстоятелства са разрешени – когато трябва да се използват за образователни цели, за изпълнение на някаква задача, при различни медицински заболявания на децата, при някои форсмажорни обстоятелства, разбира се, че ще бъдат използвани. Идеята е да има по-високи резултати, по-голяма концентрация на децата, повече общуване с тях и между тях. Те са дигитално поколение и да не бъдат непрекъснато до телефоните". 


Основните трудности в образователния процес в час свързани с мотивацията на учениците, коментира Александра Петрова, която има 7 години учителски стаж и е преподавател по български език и литература, както и по английски език в Професионалната гимназия по производствени технологии в Силистра:

"Трудно е да се мотивират и да излязат от тази "черупка" на информационните технологии. В момента ги вълнуват най-вече телефоните. Трудно е да "отлепим" от тях и да ги концентрираме в ученето". Забраната на телефоните в училище ще помогне за по-добри постижения за напред.

"По-скоро предизвикателството е да ги научим как да отсяват информацията и да ги насърчим да мислят малко повече да използват технологиите за себе си и да ги надграждаме", допълни Цецка Александрова, учител по професионална подготовка във Видин.

Тодор Георгиев е учител от една година. Преподава математика в Средното училище "Вичо Грънчаров" в Горна Оряховица и насърчава учениците си да използват мобилните телефони:

"Използвам мобилните телефони активно в час, с тях правим нашите преговори. Аз ги използвам. Има много софтуер, който е направен за нас, да помага. Да покажем на децата, че телефоните не са само средство за игра, а и за учене".


Ще се насърчават математическите и природоматематическите гимназии да правят прием и в прогимназиалния курс. Проблемите с приема в професионалните гимназии продължават, а има недостиг на работна ръка, коментира последните законодателни промени Цецка Александрова от Видин.

"Зависи за коя част на България става дума. На ниво министерство – да, но в малките райони, какъвто е Видин, езиковите и математическите гимназии все още са по-предпочитани, а има недостиг на кадри в професионален план".

Младият учител Тодор Георгиев е намерил своя начин, който се оказва печеливш, за да запали децата по математиката:

"Правя го чрез похвали в дневника и голяма връзка с родителите. Децата искат да получат похвала и от това да остане следа. Така че една похвала, написана в дневника, помага и не срещам отговори: "Не мога да направя това", напротив: "Аз мога и ще го направя".

По публикацията работи: Мария Сивкова-Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна