На вратата на Националното външно оценяване по математика след 7 и 10 клас вече чукат интегралните задачи.
Без паника - това не са задачи с интеграли - онези сложни инструменти от математическия анализ на академично ниво, а задания, които ще интегрират познания по природните науки. Няма да се изисква да се наизустяват сухи дефиниции и формули, а да има разбиране за основни понятия и мерни единици от физиката и химията, което ще е с практическа полза, например ват, киловат и киловатчас. Примерът е право в десетката, като се имат предвид ежемесечните ни сблъсъци с киловатчаса във фактурите за ток и парно.
След анкета сред врачани се оказа обаче, че въпреки редовните ни срещи със сметките, не познаваме достатъчно понятията. Не познаваме и други базисни физични понятия с практическа тежест.
"Математиката е навсякъде. Математиката е в компютрите. А компютрите – за добро или лошо, са постоянно в ръцете на децата. Нека да ги запалим с нещата, които реално ги интересуват. Със сигурност не е чрез мастило върху хартията. Децата вече не четат толкова много, децата не обичат да стоят и да четат учебника", призова врачанин. Според него МОН трябва да обърне по-сериозно внимание на изкуствения интелект:
"Нека да има часове, в които да се изучава изкуствен интелект. Нека да ги научим как да работят правилно".
Според друг външното оценяване трябва да го има, но не по планирания начин.
Трябва да се даде пример с практиката, а не да се говори строго математически или строго физично, смятат анкетираните.
"Ако не възбудиш интереса на децата, няма как да ги научиш".
Целия репортаж на Ива Антонова в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл.