Интервю на Валерия Николова с Нина Колчакова в предаването ''Хоризонт до обед''
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на вашия имот.
Това посъветва от ефира на БНР Нина Колчакова, генерален секретар на Асоциацията на застрахователите.
Тя коментира бедствието в курортно селище "Елените", където тепърва предстои оценка на щетите и възстановяване след голямото наводнение. Кризисната ситуация постави за пореден път въпроса за културата на застраховане на имотите.
В предаването "Хоризонт до обед" Колчакова обясни какво трябва да знаят собствениците на застрахованите имоти от зоната на наводненията по Южното Черноморие:
"Първо трябва да се обадят на застрахователя си. Във всеки застрахователен договор е описано какво трябва направи застрахованият, когато се случи някакво рисково събитие. Сега може договорът да не им е под ръка, може да е изчезнал някъде в наводнението - не трябва да се притесняват. В договора има упоменати срокове, в които трябва да съобщят и да предявят претенция. Но застрахователите проявяват разбиране, особено когато има такива масови природни бедствия, когато има твърде много засегнати и когато те са в невъзможност да стигнат до личните си вещи и документи. Хората не трябва да се притесняват, могат дори да изпуснат този срок - никой застраховател няма да им откаже за разгледа тяхната претенция".
По думите ѝ когато хората вече имат достъп до домовете си и може да се направи оглед, трябва да се обадят на застрахователите и да заведат претенция. За малки щети не се прави оглед, но в случая с "Елените" най-вероятно ще има съществени разрушения по имотите и загуби на движимо и недвижимо имущество, коментира Колчакова и допълни:
"Със сигурност застрахователят ще дойде да направи оглед, когато му е възможно. При масови случаи самите застрахователи нямат достатъчно вещи лица, които веднага да отидат. Те ще посетят всеки, но трябва да се прояви търпение. Когато застрахователят излезе с решение какво обезщетение ще присъди, в 14-дневен срок той го превежда по банковата сметка на своя клиент".
Предвид огромния скок на щети във връзка с климатичните промени, природни бедствия навсякъде по света, учудващо, за разлика от тенденциите в световен мащаб да се увеличават застраховките, в България това почти не се случва, отчете със съжаление Нина Колчакова. По думите ѝ след природно бедствие има 10-20 дни с по-засилен интерес към застраховките, след което обаче всичко отново спира.
Според нея причините за това са много, като отбеляза и народопсихологията. Застрахователите нямат достатъчно добра репутация, посочи тя друга причина за ниския интерес към застраховането.
"Продължава масово да битува вярването, че застрахователите не плащат. А те са единствените, които го правят".
Държавата дава временна помощ - това е социална помощ, обезщетение за загубите хората могат да получат, само ако имат застраховка, обясни Колчакова.
Тя подчерта, че всяка застраховка покрива природни бедствия и пожар, но оттам нататък има различни вариации. Хората трябва да се поинтересуват какво включва самата застраховка и какви са покритите рискове. Не всяка полица покрива земетресение - това е отделен риск, за който човекът трябва да каже изрично, изтъкна още Нина Колчакова. И добави, че кражби, грабежи и вандализъм също са рискове, които не се покриват от всяка полица.
"Не винаги полицата е за сумата колкото струва имуществото", напомни още тя и добави, че често хората избират най-евтината полица:
"Много често хората купуват евтини полици, без да си дават сметка, че при тях обезщетението е по-ниско. Когато се сключва полица, е добре гражданинът да види всички тези покрития и да види дали те отговарят на цената на неговото имущество и на това, което той очаква да му бъде възстановено, ако се случи събитие".
Цялото интервю на Валерия Николова с Нина Колчакова в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл.