Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Наталия Тодорова: Създаваме спокойно пространство в града и водим диалог за разбирателство и толерантнос

Децата харесват "Номадска класна стая", защото няма границата между учител и ученик

| Интервю
Снимка: Силвия Великова

За шеста година “The Beit Project” - "Номадската класна стая", запознава ученици от различни социални и културни среди със споделеното историческо и културно наследство на София. Целта на проекта е да затвърди общите ценности на многообразие, диалог и толерантност между деца, ученици и млади хора.

Тази година европейският образователен проект отбелязва 15 години.

"Полевите ни занимания продължават, работим под купола на Ларгото. Децата трябва да направят филм с интервюта за исторически обект, които ги е впечатлил. На финала децата гласуват кой филм да изберат за премиерата - учим ги на демокрация, да гласуват. 6 филма представяме на финалното събитие на 23 октомври във Френския институт за култура. Проектът се подкрепя от Столична община – Програма "Култура" и домакини са РИМ-София", каза в интервю пред БНР Натали Тодорова, координатор за България на европейския образователен проект "Номадската класна стая".

Тя обясни, че "Номадска класна стая" изважда децата навън. Реално има физически конструкции - 8 къщички, които пътуват из цяла Европа. "Учениците сами инсталират къщичка на обществено място, заобиколено от културно и историческо наследство. Така създаваме пространство -  спокойно и защитено за учениците и да можем да започнем диалог за нашето съвместно съжителство", обясни Наталия Тодорова.

След София къщичките от "Номадска класна стая" заминават за Марсилия. Проектът е преминал през много европейски столици и са участвали хиляди деца от Европа, но основното е как да живеем в мир и разбирателство.

Предишни участници в "Номадска класна стая" признават, че им харесва и е доста интересно, защото се учат да задават въпроси и да търсят и намират отговори.

Тодорова обясни, че тази година работят с 6 столични училища, комбинирани са децата от 3 частни с 3 масови училища, 5 – 7 клас:

"И така ги комбинирахме, че да се опознаят повече и с такива деца от другия край на града. И да видят, че не са толкова различни. Искаме да открият нашата обща принадлежност към София. Работим край историческия център Сердика. След като опознаят гарда, работят в екип по 4, трябва да изберат един обект, който им е интересен и искат повече да научат за него. Първия ден трябва да проучат този обект и го правят без телефони и интернет. Учим се как да формулираме въпроси и да даваме отговори. Първият начин е да питаме хора, които срещат, децата говорят езици и питат чужди туристи, какво знаят за обектите, кога са поставени, има ли смисъл да са това място. Децата обичат да говорят за РИМ-София, който доскоро е бил баня и им е супер интересно. Дискутират и дали сградата да е музей или да остане баня. В локацията имаме храмове на различни религии – джамия, синагога, католическа църква, църквата "Света Петка, която е под земята и се оказва, че децата не познават други религии. Учим ги да използват и архиви, предварително подготвени и те като детективи търсят и проверяват истинността на казаното досега."

Според координаторът на проекта на учениците им харесва "Номадска класна стая", защото няма границата между учител и ученик:

"Още първия ден казваме ,че сме наравно и трябва да се уважаваме, и слушаме, и да задаваме въпроси."

А учителите, които водят децата ги наблюдават отстрани и забелязват, че дори по-свитите се превръщат в лидери, когато си изпълняват задачите – интервюта с хора, в "Номадска класна стая".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени