Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"В туризма вече не може да се говори за ниски заплати"

Георги Дучев: Клиентите не са готови за роботи-сервитьори

Българските хотелиери предпочитат да работят с наши кадри, сочи национално проучване в бранша

| Интервю
Георги Дучев
Снимка: БТА
Чуй новината! Чуй новината:

Възстановителен престой - природа, култура и сауна, без лекарства. В Швеция лекари вече могат официално изписват дестинация като част от лечението срещу стрес и умора – инициативата е на Visit Sweden.

У нас нещата в туризма да насочени към по-злободневни теми, но има нужда от такава визия, защото менталното, духовното и физическото здраве на една нация се предопределя и от начина, по който тя почива, коментира пред БНР Георги Дучев, директор на Българския хотелски форум.

От организацията отчитат позитивни и обнадеждаващи тенденции. Освен традиционния малък ръст във ваканциите и чуждестранните туристи, посетили страната ни, браншът е имал спокойствието да работи нормално, без сензационни негативни новини или геополитически конфликти, които да стресират чуждите туристи, отбеляза той.

Обобщават се резултатите от национално допитване за пазара на труда в хотелския бизнес. Търсят се изпълнителски кадри за всички позиции – сервитьори, камериерки, бармани и готвачи в хотелите. Българските хотелиери предпочитат да работят с наши кадри. При над 70% от анкетираните чуждестранните работници са под 10 на сто от персонала, а в една четвърт от хотелите няма наети чужденци. Езиковите и културните различия са фактор, посочи Дучев.

"Българските гости предпочитат да ги обслужват българи."

В туризма вече не може да се говори за ниски заплати, заяви Георги Дучев в предаването "Хоризонт до обед". По думите му, работещите в тази сфера ползват редица социални бонуси.

На пазара на труда навлиза т.нар. поколение Z, което не е видяло нито един ден без интернет и мобилни телефони и това до голяма степен влиза в дисонанс с изискванията в хотелите, изтъкна той.

Една част от дейностите в хотелиерския бизнес вече е автоматизирана. Не е далеч и времето, в което посетителите ще имат насреща си дигитална рецепция без хора, с чиято помощ ще пестят време за регистрация, поясни директорът на Българския хотелски форум.

"Въпреки че хотелиерството се смята за по-аналогов сектор, по-бавно възприемащ технологичните новости сектор, това до голяма степен се промени по време и след пандемията. Технологиите навлизат с пълна сила, но все пак умерено, не защото нямаме роботи-сервитьори или роботи-бармани, а защото клиентите не са готови за тях, все още не ги искат."

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени