Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще се въведе ли ред в паркирането в София с разширените платени зони?

| Репортаж
Снимка: Калина Стоянова

Дали промените в тарифите и разширяването на зоните за паркиране в София ще накарат жителите на столицата да предпочетат градския транспорт?

Шансът да се намери място за паркиране след 10 часа е почти нулев. За работещите хора синята и зелената зона не върши работа, защото може да се използва до два часа, а след Нова година ще стигне до четири - отново недостатъчно за един работен ден. Малко са и метростанциите, към които има буферен паркинг, който е достъпен срещу годишна карта за градския транспорт - с цел да се стимулира използването му.

Покрай метростанциите и локалните пространства в крайните квартали или тези извън платените зони са се образували импровизирани паркинги. Около метростанция "Сливница" до 137 СУ "Ангел Кънчев" колите паркират на терен с дупки, неравности и около половин метър денивелация. А завали ли дъжд и сняг, там едва се минава от кал и локви.

Снимка: БГНЕС

"Ще се намали донякъде потокът на коли към центъра, ще се облекчи движението и ще се пренасочат хората към градския транспорт", коментира жителка на София за новите решения за разширение на зоните за паркиране.

В район "Надежда" зона няма, но отново има проблеми с паркирането, въпреки големия платен паркинг, изграден на ул. "Кирил Дрангов".

"При нас проблемът с паркирането също е много сериозен", признава кметът на района Димитър Димов.

"Този паркинг, след като беше открит 2023 г., се напълни целият. Имаме проект с разрешение за строеж за квартал "Свобода", за 310 автомобила, планове за "Надежда" първа част, трета част, втора част, за изграждане също на етажни паркинги. И още един голям паркинг построихме, безплатен, в "Надежда" трета част, за 210 автомобила. Вече има апартаменти с между 2 и 4 автомобила. Няма как тази инфраструктура да понесе такова нещо."

В район "Надежда" има два буферни паркинга към метростанциите, а общо в столицата те са няколко.

"Има около 2500, даже близо 3000 паркоместа в тях", казва общинският съветник от "Спаси София" Борис Бонев.

Паркирани пред столичното 137 СУ автомобили - ежедневна гледка до една от софийските метростанции

"Спаси София" се бори от години паркингът до метространция "Сливница" да бъде довършен, напомня той. По думите му, имало е заложени средства и за миналата, и за настоящата година, но "администрацията не си мръдна пръста да направи каквото и да било движение за довършването на този паркинг". Последното развитие е, че чрез специален доклад на Общинския съвет, приет единодушно, на Центъра за градска мобилност се възлага да довърши паркинга.

"И в началото на 2027 г. да бъде отворен след 20-годишно стоене на груб строеж."

Относно новите правила за зоните в София, Бонев посочва, че моментът е крайно неподходящ, след като хората се опасяват от повишаване на ценитеВ момента годишните приходи от синя и зелена зона са 38 600 000 лева, а само за да го има градският транспорт даваме 600 милиона лева годишно, цитира данни той.

"Доказано е вече, включително в София, че там, където се въведе зона, се въвежда и ред и се освобождават места за паркиране. Много хора се сещат, че имат гаражи, дворове. Зоната се оказа и единственият реален, добър инструмент за трайно премахване на изоставените автомобили, а само те са хиляди в целия град."

Логиката е, че ако повече хора използват градски транспорт, то задръстванията ще се намалеят, а към новите метростанции, които се строят, се предвиждат и нови паркинги.

Проблемът се състои в липсата на място за всички автомобили, а често на едно семейство вече се падат по две коли. Обмисля се и изграждането на подземни паркинги под дворовете на училищата, което би предотвратило струпванията пред тях. Това обаче крие рискове за самите сгради.

Повече чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна