Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Позабравени страници от музикалната ни история – граовският певец Станчо Стоилов

БНР Новини
Станчо Стоилов в ателието си
Снимка: Албена Безовска










За познавачите името на Станчо Стоилов е един от символите на Граово – неголяма подобласт в Шоплука със специфично фолклорно наследство. По-младите изпълнители изучават образци от репертоара му, но за повечето той е по-скоро легенда. След десетилетия активна артистична дейност, днес гласът му звучи най-често на приятелски събирания. Почти всеки ден можете да го намерите в ателието му за поправка на музикални инструменти в центъра на София. Там го посещават народни изпълнители и стари познайници от годините, в които са пътували с концертни програми из цяла България.


Снимка: личен архивРоден в село Копàница, близо до град Перник, той остава сирак на двегодишна възраст, отглежда го роднинско семейство. От дете мечтае да наследи занаята на баща си – изработване и поправка на народни музикални инструменти, предимно гайди. Още докато е ученик, участва в певчески конкурси, забелязват го специалистите от БНР и през 1959 г. прави първите си записи за фонда на медията. След това отива войник. В армията преосмисля приоритетите си и решава, след като излезе оттам, да се отдаде изцяло на народната музика. Така попада в пътуващите артистични групи, изявява се на една сцена с големи изпълнители –Борис Машалов, Борис Карлов, групата на Мишо Гюров, Стамболка Генадиева и много други.

Изиграва съществена роля при основаването на първото у нас училище за фолклорни изкуства в гр. Котел. За обучението на младите таланти били необходими народни инструменти. „Събирахме ги от бивши изпълнители, от частни сбирки. Но те бяха пригодени за солово свирене“ – спомня си той. Заедно с известните кавалджии Никола Ганчев и Стоян Величков, гайдаря Костадин Варимезов  и др., успели да съберат инструментариум за училището. Дълго търсили начини за усъвършенстване на устройството и звукоизвличането, опитвали се да адаптират фолклорните инструменти към темперирания строй.Тази дейност извършвали с подкрепата на Министерството на културата, ръководено по онова време от поета Павел Матев. По негово предложение Станчо Стоилов е изпратен в гр. Хале, бившата ГДР, където изучава музикално-теоретични дисциплини, както и устройството на пиано, роял, чембало.

Станчо Стоилов си спомня с носталгия за времето между 60-те и 80-те години, когато почти всеки ден след работа е имал участия в различни концертни програми. Казва, че днес би се радвал, ако намери талантлив млад изпълнител, на когото да предаде безценното си песенно богатство.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Димитър Вълчев по време на запис в Първо студио на БНР (1971 г.)

Димитър Вълчев – "Една българска роза"

" Ако нотните редове приличат на телеграфни жици, с накацали по тях лястовички, то със своите хиляди ноти той е опасал цялата българска земя и върви Маестрото все по тях, за да търси бялата лястовичка на щастието. Удивително е, че не я търси за..

публикувано на 04.07.25 в 09:25

Стойностна музика и легендарни изпълнители на A to JazZ в София

Почитателите на джаза по традиция очакват в началото на юли Международния A to JazZ Festival. Тази година той ще се проведе от 3 до 6 юли както винаги в столичния Южен парк 2. Във времето A to JazZ се утвърди като едно от най-обичаните и значими..

публикувано на 03.07.25 в 10:15

"Дългият път към дома" вече и на винил

Малко повече от месец след като започнаха издаването на албумите си на плоча със "Само за теб", група Мери Бойс Бенд посреща и "Дългият път към дома" вече на винил. Вторият студиен албум на Мери Бойс Бенд, който излиза на дългосвиреща грамофонна..

публикувано на 02.07.25 в 10:15