Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Битката за Крим

II част

БНР Новини
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Положението на южните граници на ЕС е тежко. Кризата в общността продължава и в много страни се наблюдава увеличаване на деснорадикалните настроения, което пък от своя страна кара политиците да говорят за война, вместо да насочат своите усилия и средства към по-бедните страни, участващи в проекта „Източно партньорство”. Вътрешноевропейските въпроси все още не са решени. Това директно бе казано от Виктория Нюланд при посещението й в Киев. Американският дипломат заяви, че САЩ са готови да дадат пари на Украйна, но само при условие, че в страната се проведат реформи. „Ние сме готови да окажем помощ, но никой няма да даде пари – нито Съединените щати, нито МВФ, нито Европа на неформирана Украйна”, заяви тогава заместник държавният секретар на САЩ. Тя дори стигна по-далеч – направо напсува ЕС, след като изтече запис, в който тя прави обиден коментар за Съюза във връзка с кризата в Украйна.

“Майната му на ЕС (Fuck the EU)”, казва Нюланд на 5-минутния запис, който бе пуснат в You Tube, а след това и в Twitter. Гласът на Нюланд е ясно разпознаваем, а събеседникът й най-вероятно е посланикът на САЩ в Украйна Джефри Паят.

Съобщенията за възможен преход на Крим към Руската федерация принудиха шефа на Exxon Mobil Рекс Тилерсон да заяви, че неговата компания има намерение да отложи „разузнаването” в украинската част на Черно море заради нестабилната ситуация в Украйна.

Днес производството на газ в шелфа задоволява само нуждите на Крим. Според последните споразумения, подписани от Украйна със западните инвеститори, шелфът може да даде, ако се „налеят” милиарди инвестиции, 10-12 млрд куб. м газ. Неговите потенциални възможности обаче превишават 3,5 трлн куб. м. По думите на независими експерти е ставало дума за около 4 млрд.долара, сума, която е трябвало да бъде заделена от италианската ENI и френската EDF за развитието на шелфа.

Преди „дрънкането на оръжията” Китай се е съгласил на инвестиции с предишната власт на сумата 13 млрд.долара за изграждането на модерно пристанище на територията на полуострова, което да се експлоатира от Китай и Украйна. Става дума за широк спектър от стоки от Китай до Европа и обратно.

С изключение на дълбоководното пристанище, Китай планира да изгради ново летище, корабостроителница, петролна рафинерия, терминал за втечнен природен газ, центрове за обучение, да инвестира в развитието на туристическата и развлекателната зона. Всичко това е трябвало да бъде част от супер проекта "Талия Silk Road", който ще съкрати пътя на китайските стоки за Европа с 6000 км. Днес Китай и Украйна ще трябва да поискат и мнението на Москва, с която Пекин е в стратегическо партньорство, което пък от своя страна страшно дразни САЩ, страната на осъществената „фракинг революция”. Въпреки това е малко вероятно тези проекти да имат икономическа изгода, без континенталната част на Украйна и нейните транспортни връзки.

Нестабилната ситуация в Близкият изток и Турция, активизирането на ислямистките движения поставят под заплаха енергийната безопасност на Европа. Пред това бледнее митичният руски монополизъм на европейските енергийни пазари. Но за това – в третата част на „Битката за Крим”.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Cambridge Day 2025 събира в София преподаватели по английски от страната и чужбина

Cambridge Day 2025 - едно от водещите събития за учители по английски език в Югоизточна Европа, се провежда днес в столичния хотел "Балкан".  За 19-а поредна година конференцията, организирана от издателството "Клет България", събира експерти и..

публикувано на 26.04.25 в 08:00

Стартира Black Sea Route - велотур от Констанца до Резово

Груповият велосипеден тур по туристическия маршрут "Черноморски път" Black Sea Route Epic 2025 стартира днес. Група от над 30 велосипедисти ще премине за десет дни по крайбрежните горски, полски, каменисти и песъчливи пътеки от центъра на най-големия..

публикувано на 26.04.25 в 07:00
Папа Франциск и Росен Желязков

Росен Желязков е начело на българската делегация на погребението на папа Франциск

Премиерът Росен Желязков оглавява българската делегация за участие в траурната церемония за погребението на папа Франциск днес в Рим, Италия, съобщиха от пресслужбата на кабинета. В състава на делегацията са още вицепремиерът и министър на транспорта и..

публикувано на 26.04.25 в 06:00