Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Силни български заглавия с отличия на София Филм Фест

БНР Новини
Част от снимките на филма „Съдилището” се проведоха в село Ягодина, намиращо се в Западните Родопи, където рампата „Орлово око”, която е част от върха Свети Илия, замести реално съществуващата скала „Съдилището”.
Снимка: БГНЕС

И тази година родното кино предложи силни заглавия на София Филм Фест – един от най-мащабните културни форуми в региона. Киномаратонът бе открит с филма „Съдилището” на режисьора Стефан Командарев. Копродукцията на България, Германия, Хърватия и Македония бе очаквана с интерес от киноманите – предишният му филм „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде” е най-разпространяваното досега в света българско заглавие, носител е на десетки награди. В основата на „Съдилището” са автентични факти от недалечното ни комунистическо минало. И по-точно: убийствата на емигранти, преминаващи южната ни граница, от гранични войски. Филмът прехвърля мост между събитията отпреди десетилетия и днешния ден, за да разкаже една драматична история за престъпление, наказание, покаяние, изкупление. Добрата актьорска игра е сред ярките му страни – още една причина той да получи отличието за най-добра българска игрална творба.

Кадър от филма „Живот почти прекрасен”. Снимка: siff.bg
Колкото до документалното ни кино, всеобща бе високата оценка на наши и чужди кинематографисти и критици: то е във възход, предлага стойностни и интересни теми. Почетен диплом за филма си „Живот почти прекрасен” получи Светослав Драганов. Филмът му е продължение на лента, заснета през 2001-а. „Темата за малкия човек, за обикновените хора, които са извън фокуса на медиите, винаги ме е интересувала” – разказва режисьорът. Главни герои в първия филм са многодетна майка и седемте й деца. На трима от синовете й е посветено продължението. Единият е фризьор, мечтаещ да спечели конкурса на известния коафьор Къци Капанов. Другият е станал монах, третият е бивш футболист, а днес е безработен барман. Но, независимо от ударите на съдбата, и преди, и сега, те смятат живота за прекрасен. Филмът получи приза на критиката от фестивала на българското документално и анимационно кино „Златен ритон” през 2013-а, специалната награда от неотдавнашния кинофорум в Загреб, бе показан и в престижната конкурсна програма на фестивала за документалистика в Амстердам.

Плакатът на „Последните черноморски пирати” за фестивала „Visions du Reel” в Нион, Швейцария. Снимка: siff.bg
Напълно заслужено наградата на публиката грабна друго документално заглавие – „Последните черноморски пирати”. Такова стълпотворение от желаещи да видят филм, при това документален, отдавна не се е случвало. Причината: лентата ни отвежда в едно от малкото диви места по нашето Черноморие, в което от години пребивава колоритна компания. Последните черноморски пирати търсят там съкровището на легендарния Вълчан войвода, твърдо убедени, че е скрито в този край. Героите на филма попадат в комични и трогателни ситуации. Освен това са изключително освободени и откровени пред камерата. Причината се крие в отдавнашното им познанство с режисьора Светослав Стоянов и сценариста Ваня Райнова, които къмпингуват от години на този плаж. „Филмът започна като вик – заради болката от това, че ще изчезне едно наше любимо място”, казва режисьорът. Причината са намерения за строителство и в това девствено кътче. „Надявам се лентата да постави основите на обществена дискусия за това ” – обобщава режисьорът.

Ще добавим, че отличието за късометражно кино „Джеймисън” бе присъдено посмъртно на режисьора Кольо Карамфилов за филма му „Казабланка”. А с диплом „Джеймисън” бе награден режисьорът Павел Веснаков за филма си „Чест”, който неотдавна грабна Голямата награда на журито в Международния фестивал в Клермон Феран.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

НАТФИЗ "Кр. Сарафов" ще бъде домакин на голяма конференция на FilmEU през юни

Каква би била мотивацията във време на политически кризи, войни, мигрантски натиск и неясно бъдеще, да мечтаеш за единен Европейски университет за кино и медии? Една образована и културна нация е много по-трудно манипулируема и по-устойчива на..

публикувано на 02.04.25 в 08:15

Албанският режисьор Роберт Будина: Зрителите трябва да гледат дълбоко

През последните години сътрудничеството между българското и албанското кино се засилва. Албанските продукции все повече намират място на български фестивали и обратното. Това показва нарастващото артистично взаимодействие между двете страни, което носи..

публикувано на 31.03.25 в 12:55

Българският културен институт в Париж "разказва" България на кино

"Ако България ми беше разказана" – под това заглавие в Париж започва новата инициатива на Българския културен институт във френската столица в партньорство със Синематеката за документално кино към Обществената библиотека (Bpi) на Центъра "Жорж..

публикувано на 31.03.25 в 11:15