„През последните 25 години постигнахме много, защото избрахме посока, която ще следваме, но загубихме нещо много ценно - ориентирите си и рецепторите си за това що е родолюбие и има ли то място в глобалния свят“ , заяви вицепрезидентът Маргарита Попова по време на дискусията „България на бъдещето. Стратегия за българите в чужбина", проведена в рамките на Десетата световна среща на българските медии. Загубихме родолюбието си, защото се унесохме в разговори за галопираща икономика, която много лесно надхвърли националните граници, посочи тя. Темата, която днес ни събра, е уникална, коментира вицепрезидентът. На вашите плещи, освен на политиците, лежи огромната отговорност за темата за родолюбието, обърна се Маргарита Попова към присъстващите. Защото никой няма нито да повярва, нито да уважи държава, която няма собствена физиономия и не показва, че стъпва на историята, за да гради бъдещето си, посочи тя. Според нея родолюбието в глобалния свят е темата, която е най-актуална в днешния ден не само за нашата държава, но и за цялата ни съюзна общност. Маргарита Попова напомни, че разговорите по стратегията са започнали още през 2011 г., а в работата по документа активно са се включили представители на българските общности зад граница.Тя посочи, че за изпълнението на тази стратегия непременно трябва да бъде използван капацитетът на БАН и отбеляза, че научната общност може да бъде много полезна в тази посока. Предимствата ще бъдат за всички общности зад граница, ще държим гореща жаравата на тяхната надежда, че огнището тук е запалено и гори и има кой да мисли за тях - така вицепрезидентът образно обясни допълнителните ползи от стратегията. Маргарита Попова открои новата роля на българските и дипломатическите представителства по света и взаимодействието им с нашите сънародници в контекста на стратегията.
Национална стратегия за българските граждани и историческите български общности по света е приета на правителствено ниво през юли 2014 г.
В дискусията се включиха и представителите на ДАБЧ – Димитър Владимиров, главен секретар и Кони Димитрова, които акцентираха върху някои от разделите на стратегията и отговориха на поставените въпроси. Дневният ред на срещата е предложен от самите представители на българските медии зад граница, уточни генералният директор на БТА Максим Минчев. Идеята за панела, свързан със стратегията е на сайта Еврочикаго от САЩ. Редакторът на сайта Мариана Христова акцентира върху ролята на Временните обществени съвети, които имат съществен принос в нейното създаване. Свое становище по темата споделиха и Иван Сотиров, който представя вестник „България днес“ – Чикаго, Максим Божилов – радиопрограма и вестник „Български хоризонти“ – Торонто, Евгени Веселинов – Лос Анжелис , Георги Донков – „БГ глас“, Австрия.
Най-разпространените в България имена през 2024 година са били Георги (140 818) и Мария (100 651). След тях се нареждат Иван и Иванка, а после - Димитър и Елена, показват данните на НСИ. При новородените през изминалата година най-популярно за..
В първия ни брой за 2025 г. слушайте: Новогодишно наричане от Бесарабия – за обичая „Поле-поле“ разказва етнографът Галина Манолова; За предизвикателството да издаваш български вестник зад граница и посланията, които той отправя –..
През 2024 година българите активно използвахме търсачката Google, за да се информираме по теми, отразяващи случващото се по света и у нас. Спортистите ни отново доказаха, че умеят да вдъхновяват и да предизвикват национална гордост. Затова спортът..
Всеки ден да се мисли за мира и посланията, които изпращат политиците, призовава журналистката Цветана Паскалева, която от 30 години живее в Армения...
На Йордановден в "България днес" говорим за пречистването чрез водата, за символите на вярата и отмитите грехове, които подготвят душата за единението с..
Платформата за грамотност и правопис "Как се пише" за четвърта поредна година търси думата, която да опише максимално изминалите 365 дни на 2024 г...