Ако високо нейде в Рила планина, сред песните на птиците и ромолящия поток дочуете и нежно подръпване на струни, не се учудвайте! Трети ден в курорта Боровец арфата слива ефирния си тембър със звуците на природата. Любители и професионалисти, обединени от любовта си към този древен инструмент се учат на интерпретация и техника, сценично представяне, импровизация. И всичко това – благодарение на неуморните усилия на известната наша арфистка Анжела Маджарова. Направила първите си стъпки в Националното музикално училище в София и в Младежка филхармония „Пионер”, тя се развива в обкръжението на световни музиканти и прави международна кариера с репертоар от барока до съвременната музика. Една от целите й днес е да популяризира арфата, затова за втори път събира в лятна академия ценителите на този инструмент. Идеята е да почерпим опит от нашите арфисти, които работят по света и всяко лято си идват в родината. Така ще осъществим приемственост между поколенията, казва Анжела.
Някои от участниците – българи или чужденци, идват от Бразилия, Дубай, Италия, Гърция, Великобритания, за да се посветят на джаза, класиката и съвременната музика. Анжела Маджарова пояснява:
Ние сме трима лектори. Росица Милевска преподава джаз арфа и импровизации. Тя е класически арфист, но по-късно се профилира като джазов изпълнител. Живее и работи във Франция, както и втората ни лекторка Юлиана Тошкова. Тя пък е композитор и арфист. В заниманията си акцентира върху музиката на ХХ век. Третият лектор съм аз – обхващам повече оркестровите трудности, тъй като имам опит с класическия репертоар в оркестъра, а също като камерен изпълнител и солист. Най-хубавото между всички участници е, че цял живот са си мечтали да свирят на арфа, не са се отказали и са осъществили своята мечта. През XXI век инструментът не може да се смята повече за аристократично занимание – особено келтската арфа, която не струва скъпо. За нея има огромен репертоар и човек може да й се посвети професионално или да свири любителски цял живот.
Яна Дойнова и Росица Милевска са от двете страни на обучението – първата като студент, а втората като преподавател.
Записах се в академията, защото тя дава шанс на всеки от нас да види докъде е стигнал другият, да обмени опит и да получи различно мнение за свиренето си – казва Яна. Шанс е, че имаме и композитор на съвременна музика. От нея получаваме прекрасни съвети за интерпретацията. Тук се чувстваме като в рая – арфи, река, обкръжени сме от приятни хора.
А Росица Милевска допълва:
Супер идея е събитието да се организира сред природата. Събрали сме се, за да се обогатим взаимно. По отношение на джаза учениците ми имат хубави хрумвания и са готови да вложат много от себе си, за да се получи добър резултат. Вярно е, че са в началото, но човек винаги започва от някъде.
В първия ден от академията преподавателите свириха пред своите възпитаници, които, на свой ред, ще върнат жеста с малък концерт на 30 юли в Самоков.
Снимки: предоставени от Анжела Маджарова
В първата седмица на юни, в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в София, пред пълна и ентусиазирана зала, на сцената излезе Давид Мартинес – майстор на испанската класическа китара . Концертът му пред публиката в столицата ни беше..
Музикалният продуцент Атанас Зайков, познат като Atazar ни предлага най-новата си песен "Пушка пукна". Тя е с участието на певиците Бисера и Лидия, и отново звучи в традициите на българския фолклор. Особено ярко се откроява народният инструмент кавал...
Първият музикален фестивал в България е основан през 1926 г. във Варна. Преди почти столетие, веднага след официалното откриване на Морските бани – първия спа център в морската столица на България, прочути музиканти като Добри Христов и Панчо..
Едва след години, прекарани на сцена в България и по света, Зорница Петрова представя своята първа авторска песен – "Лети". Учила пеене в Нов..
Един от най-известните записи на оркестровата версия е този на сина на Панчо Владигеров – именития диригент и композитор Александър Владигеров, с..