Едно събитие през седмицата предизвика хвърляне на оставки, искане на оставки, оттегляне на оставки. Това събитие са обявените от Военното министерство проектопромени в Закона за отбраната, според които „охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави”. Веднага последваха реакции толкоз бурни, сякаш това предложение е едва ли не факт. Заговори се за загуба на суверенитет, за турски самолети в българското небе по линия на НАТО. От БСП и „Атака” опозиционно поискаха оставката на военния министър Ненчев. Оставка обаче подаде командващият ВВС ген. Румен Радев. Там трябва да търсим и отговора на въпроса „Защо?” и на какво се дължи мизерията във военната ни авиация? Премиерът Борисов попита това генерала, а той изложи мотивите си, а именно:
- броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен
- броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване
- поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето
- разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент
- при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво
Премиерът чу това и обеща 40 милиона евро веднага за най-неотложните нужди на ВВС и убеди генерал Радев да оттегли оставката си.
Но България продължава да е изправена пред опасността да не може да пази сама небето си, тъй като разчита на старите съветски изтребители МиГ-29, от които само четири имат летателен ресурс, а до средата на следващата година – ще останат само два. Управляващите не успяха да се разберат с руснаците да продължат поддръжката им и възнамеряват да възложат ремонта им на Полша. Според Москва обаче поляците нямат необходимия лиценз и подобен договор не може да има. Освен това в хазната ги няма онези 500 милиона евро, които военният министър иска, за да купи нови самолети, произведени в натовски страни. Затова ще трябва да свикваме с мисълта, че чуждите самолети в родното небе не са вражески, а съюзнически, сиреч – братски, както по времето на Варшавския договор.
В Световния ден на книгата и авторското право тази вечер от 19:00 ч., на церемония в столичния литературен клуб "Перото" (НДК), ще бъдат връчени годишните награди "Рицар на книгата" - 2025 г. Отличията се присъждат на личности, чийто труд и..
Българската търговско-промишлена палата днес е домакин на информационен семинар на тема "Европейската отбрана и възможности на българския бизнес в разработването и производството на отбранителни продукти". Основната цел на семинара е да..
В сряда , 23 април, минималните температури ще бъдат от 7 до 12°, в София ще е около 8°. Преди обяд ще е слънчево, след пладне над западните масиви ще се развива дъждовна облачност и ще има краткотрайни валежи от дъжд с гръмотевици. Ще духа умерен..
Изучаването на предмета "Добродетели и религии" в българските училища беше обсъждано над 5 часа на дискусия организирана от Министерството на..
В брой 48 на предаването слушайте: От Молдова през България до Франция – пътят на бесарабския българин Иван Стоянов - интервю на Йоан Колев;..
Синът на президента на САЩ - Доналд Тръмп-младши и Гила Гамлиел , министър на науката и технологиите на Израел, ще участват в бизнес форум в София на 27..