Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доколко свободно е словото на медиите през 2015 година

БНР Новини
Снимка: архив

„Културата на натиск” в българските медии расте. Рекламните отдели се намесват активно в редакционната политика. Контролът и ограничаването на плурализма са все по-устойчиви. Това са изводите от неофициално проучване на Асоциацията на европейските журналисти – България за свободата на словото през 2015 г. Допитването е извършено онлайн в периода 19 юни – 30 юли тази година и обхваща 143 журналисти от цялата страна. 53,8% от анкетираните признават, че лично са били ограничавани при изпълнение на служебните си задължения, а 72% споделят, че техни колеги са подлагани на неправомерен натиск.

Ако през 2013 г. на въпроса „Как оценявате свободата на словото в България?“ 52% от анкетираните са я оценили като „лоша”, а 40% като „задоволителна”, тази година оценката се колебае между „задоволителна” (31,5%) и „лоша” (42%), обобщава анализаторът Илия Вълков.

Въпреки лекото подобряване на оценката на медийния климат, резултатите показват негативни тенденции в посока повишаване на автоцензурата и концентрация на медийната собственост. 9% заявяват, че редовно отбягват определени обществено важни теми, 46% – че това им се случва понякога, 45% не се самоцензурират. Двигатели за автоцензурата са натиск от страна на собствениците на медиите, страх от загуба на финансови приходи, конформизъм и дори мързел. Често стремежът на журналистите да запазят контактите си с политиците и възможност да получават информация ги кара да не бъдат твърде критични. Ето какво още сподели Илия Вълков:

Предвид финансирането на медиите по европейски проекти и използването им като рупори на властта, продължава сериозното влияние на политически лица и държавни и общински институции върху медийното съдържание. 67% от анкетираните посочват, че политици им звънят или се сърдят за определени публикации срещу тях. Все по-често в медийното съдържание намират място и скрити PR-материали. Това се наблюдава и в течащата в момента кампания за местни избори.

Сливането на политически и икономически интереси в управлението на медиите е посочено като основен проблем на медийната среда от 83,9% анкетирани, монополизирането на медийната среда – от 82,5%, и непрозрачната собственост – от 65,7%. Негативен фактор в развитието на медиите днес е и ниската образователна и практическа подготовка на журналистите, смятат 62,9% от отговорилите.

А какво се случва с медиите на регионално ниво?

Заплахите към журналистите от регионалните медии са широко разпространени. За разлика от националното проучване, в което колегите най-често посочват, че са притискани чрез клевета, очерняне, черен PR, което е нещо ново за нашите наблюдения, на регионално ниво журналистите споделят, че най-често са заплашвани със съдебно преследване, разказва Мария Черешева от АЕЖ-България.

Някои журналисти твърдят, че в предизборната кампания се публикуват платени политически съобщения под формата на новини и се прави скрита реклама чрез интервюта на едни кандидати за сметка на други. Любопитен е случаят, при който една медия обявила, че партиите ще получат 15% отстъпка от цената за отразяване, ако сами си пишат материалите. В гр. Казанлък пък седем журналисти били принудени да подпишат полицейско предупреждение, че няма да пишат срещу местната власт. Това станало след публикации на журналистите за наводненията в региона.

Къде е шансът за българските медии? Ето как формулира отговора на този въпрос Весислава Антонова от в. „Капитал”:

Ако много по-често имаме смелостта да изпълняваме това, което е ролята на журналиста – да сме коректив, да сме посредници между гражданите и властта, да задаваме неудобни въпроси, може би ще има някаква отправна точка, от която да тръгнем и да се възроди доверието към нашата професия. Колкото повече си позволяваме да предаваме доверието на гражданите, толкова по-дълбока става пропастта, в която пропадаме като професионалисти.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Летище Пловдив пуска нови авиолинии за зимния туристически сезон

Летище Пловдив ще има зимна авиолиния до Бирмингам във Великобритания  по повод предстоящия зимен туристически сезон. Първият полет предстои на 2 ноември. В момента до Пловдив има редовни полети от Лондон и Манчестър. През зимния сезон освен..

публикувано на 10.10.24 в 15:07

Българчета спечелиха 5 медала от международна олимпиада по астрофизика в Непал

Възпитаникът на Математическата гимназия във Варна Светослав Арабов спечели златен медал на Младежката международна олимпиада по астрономия и физика, предава БТА. Състезанието е проведено от 3 до 10 октомври в град Катманду, Непал. В него са участвали..

публикувано на 10.10.24 в 14:15

Часът на Радио България по програма "Христо Ботев" - Брой 21

В брой 21 на предаването говорим за различни българско-аржентински културни взаимодействия : "Българите в Аржентина. Културната дипломация на новата eмиграция" – разговор с авторите на труда Аксиния Иванова и Иван Цанков, часове преди..

публикувано на 10.10.24 в 12:00