Четвъртото издание на фестивала за съвременна фотография „Фотофабрика” се провежда от 2 май до 23 юли в София. „Фотофабрика” е платформа за фотографски събития за широка публика. Фестивалът представя фотографията като изкуство и социална зона, част от съвременната градска културна среда.
Директорът на фестивала Еми Барух подчерта социалния характер на инициативата и отличи фотографията като най-масовото демократично изкуство:
Когато започнахме да мислим как да направим един фестивал, който да има своето специфично лице и запазена марка, ние решихме, че е важно да се обедини социално-политическата и визуалната лексика. Първият фестивал „Фотофабрика” имаше за тема „Протестиращия човек“. Това беше преди четири години. Второто издание беше посветено на „Маргиналния човек“. Третото издание беше на тема „Конфликти“. В сегашното четвърто издание темата е „Отблизо“.
А дали успява „Фотофабрика” да е разбираема за хората и има ли интерес към събитията, които предлага? Еми Барух е категорична, че фотографията е най-демократичното изкуство, отворено към всички:
Аз си мисля, че фотографията като най-демократично, най-масово изкуство, което е разположено по улиците на София, по оградите на училищата, може да накара минувача да спре, да сравни себе си, да се идентифицира и да разсъждава върху онова, което снимката му подсказва. Известна е фразата, че често пъти една снимка говори повече от стотици думи. Това е хоризонталният начин на динамиката днес, в която нямаш нужда от преводач пред образа, нямаш нужда от нещо друго, освен от емпатия. Това прави фотографията изключително мощна медия. В това е и силата на фестивала.
Изкуствоведът Георги Лозанов също направи паралел между изкуството и фотографията и изтъкна приоритетите на тази визуална сфера:
Фотографията е средството, което най-лесно и най-бързо реагира на ставащото около нас и го обръща в послания, дава възможност да го погледнеш по различен начин, да разбереш какво се случва. Фотографията е огледало, което вижда човека отвътре, според това, което е, според неговата идентичност и природа. „Фотофабрика” е един наложил се фестивал със много собствена физиономия. Той използва фотографията, за да влияе чрез нейните послания върху най-проблемните зони на днешния живот, каквато например е проблемът за бежанците, който днес присъства по особено драматичен начин. За мен този фестивал е ценен, заради това, че при него фотографията участва в големите културни дебати на днешното време.
От 2 до 14 май в Арт център „Банкя“ ще бъде показана изключителната изложба „1/320“ на Стоян Ненов – фоторепортер на Reuters и първият българин, носител на наградата „Пулицър“. Миналата година изложбата беше показана в София при изключителен интерес от страна на публиката.
Хората в движение са във фокуса на обектива на Стоян Ненов, работил по отразяване драмата на мигрантите, пристигащи в Европа и техните съдби.
За мен „Фотофабрика” остава най-голямата платформа за фотографско изкуство. Чест е за мен да участвам тук, където присъстват световни имена от изкуството на фотографията, каза Стоян Ненов и разказа за снимката, получила „Пулицър”:
Тази снимка е от Гевгелия в Македония, на границата с Гърция. Там всеки ден имаше по два, три влака, където искаха да се качат всички хора. Това беше невъзможно. С тръгването на всеки влак имаше хора, които македонската полиция се опитваше да спре.
В програмата на фестивала, който ще продължи до 23 юни, следват 3 големи изложби и над 10 съпътстващи събития.
От 9 май до 18 юни Софийската градска художествена галерия представя за пръв път пред публика изложбата на Алекс Майоли „Аз, моя милост и ЕС” (Me Myself and EU), проект, създаден за фестивала „Фотофабрика”. Специално за подготовката на тази изложба италианският фотограф е обиколил емблематични за прехода на България места.
Голямата изненада за публиката на „Фотофабрика” тази година – изложбата на едно от най-големите световни имена в хуманистичната фотография – Робер Доано, се открива на 15 май в Музея на София. Тя ще включва 30 от най-известните му фотографии от периода 1945-1978 година и ще бъде представена до 15 юни.
Между 15 и 28 май в галерия „Васка Емануилова” може да бъде видяна най-провокативната изложба в рамките на фестивала – тази на проф. Лин Шрьодер „Автопортрет с близнаци и една гърда“, която включва само една фотография. За нея самата авторка твърди, че никога не те оставя безразличен.
Традиционната за фестивала експозиция на открито с кадри на агенциите „Ройтерс” и „Гети Имиджис” вече може да се види на Моста на влюбените зад НДК. Тя представя селектирани фотоси на двата медийни гиганта по темата на „Фотофабрика” 2017 – „Отблизо”.
Снимки: Севда Дюкянджи и fotofabrika.org
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път..