За втора поредна година Коалицията за медийна грамотност организира кампания, свързана със сигурността на децата в дигитално-медийното пространство. Дните на медийната грамотност 2019 (4 февруари-10 март) са насочени към разпознаването на фалшивата информация чрез различни инициативи и специално разработени обучения, които да формират критичното мислене сред учениците в гимназиите и студентите по журналистика. В процеса по медийно ограмотяване в рамките на кампанията са включени и родителите. Благодарение на специална академия за родители, те ще разберат например как да въведат децата си в интернет и коя е най-подходящата възраст за това. Всеки участник ще може да научи как се създава безопасно пространство в интернет и какви предпазни мерки да вземе, преди да пусне детето си във виртуалния свят. Доброволците от Червения кръст заедно с експертите от Центъра за безопасен интернет пък ще подготвят видео “5 факта за лъжата”, което ще бъде разпространено в социалните мрежи. Интерактивната програма включва и различни конкурси, които насочват вниманието към основната тема – проверка на фактите и техните източници.
Всеки би могъл да отсява информацията, стига в него да бъде формиран критичен поглед – казва Кристина Христова, координатор на Коалицията за медийна грамотност. – Децата са толкова податливи, колкото и възрастните. Основното е те да бъдат възпитани да мислят и да разсъждават върху информацията, която ползват, така, както биха разсъждавали върху дрехите, храната или техниката, които си избират и купуват. По същия начин, както искат да знаят откъде идва стоката и кой е производителят, така трябва да се научат да разпознават източниците на информация.
Според Кристина Христова в образователните програми анализът и формирането на критично мислене не са застъпени достатъчно. Именно затова целта на Коалицията за медийна грамотност е да обедини различни експерти, които със знанията и опита си да участват в разработването на методики, които след това да предложат на Министерството на образованието.
Темата за фалшивите новини става все по-актуална в световен мащаб, а в интернет пространството децата са особено уязвими, особено ако им липсват елементарни умения да плуват във виртуалния океан от информация. По данни на УНИЦЕФ 87 на сто от българските деца сърфират редовно в интернет пространството, затова от коалицията се надяват медийната грамотност да залегне в образователния процес не като отделна дисциплина, а като допълнителен инструмент към всички учебни предмети:
Това е възможност за критичен анализ на информацията, боравене с нея и творчески подход, предотвратяване на рисковете в интернет. Всички тези елементи трябва да бъдат разглеждани постоянно и под различни форми, категорична е Кристина Христова.
А рисковете в интернет отдавна са известни. Само през 2016 и 2017 г., по данни на Министерството на образованието, са били регистрирани 8000 случая на тормоз в училище. Случаите на тормоз в интернет през 2016 г. са 38 процента от общия брой, което според министерството е огромен скок от 25 на сто в сравнение с 2010 г.
Снимки: gramoten.li
От 9 януари 2025 г. всеки пътуващ, който иска да достигне до Терминал 2 на летище София с автомобил ще преминава през бариерни системи, които регистрират номерата на автомобилите. Това съобщи операторът на летището СОФ Кънект. Новата система..
Най-разпространените в България имена през 2024 година са били Георги (140 818) и Мария (100 651). След тях се нареждат Иван и Иванка, а после - Димитър и Елена, показват данните на НСИ. При новородените през изминалата година най-популярно за..
В първия ни брой за 2025 г. слушайте: Новогодишно наричане от Бесарабия – за обичая „Поле-поле“ разказва етнографът Галина Манолова; За предизвикателството да издаваш български вестник зад граница и посланията, които той отправя –..
През 2024 година българите активно използвахме търсачката Google, за да се информираме по теми, отразяващи случващото се по света и у нас. Спортистите..
В първия ден на новата 2025 година в Спасителния център за диви животни на "Зелени Балкани" бяха приети, общо 606 планински чинки (Fringilla..
От 2 януари Българската народна банка пуска в обращение златни възпоменателни монети на тема "Св. Богородица - Златна ябълка". Монетите са с номинали 10,..