В началото на лятото една арт-инсталация прикова вниманието на виенчани – от върха на кулата “Рингтурм” се спусна огромна фотография на бебе космонавт, върху чийто скафандър е кацнал бял гълъб с разперени криле. С проекта си “Мечти за бъдещето” българската художничка Даниела Костова предизвика много положителни емоции, но и даде повод за размисъл заради символиката на своята творба.
Произведението се появи върху сграда, построена след Втората световна война, която символизира новото начало. А това обогатява разказа и придава допълнителен смисъл на посланията. Така образът на детето-космонавт може да бъде прочетен като порив за откривателство, докато птицата олицетворява мечтата за летене. Идеята за света пък е представена като крехка бебешка играчка, която се върти, само ако отделните й части са в синхрон.
Заснех една играчка, която по някакъв начин представя света, подобно на нейните взаимосвързани елементи – казва Даниела Костова. –Това са планетите, космонавтът, ракетата и всички те работят, само ако се намират в баланс. Именно това беше едно от основните послания в произведението – балансът в природата и отношението на човека към света. Размерите и пропорциите също имат значение – бебето е прекалено голямо в сравнение с играчката. Т.е. става въпрос за промяна в перспективата, както и че всичко е относително в зависимост от гледната точка и от позиционирането. Това огромно дете може да бъде символ на надежда, но същевременно и на заплаха, тъй като си мислим, че сме по-големи от света, а всъщност сме направили само бебешка крачка в разбирането си за Космоса.
Как умиляващият образ на едно бебе, вече мечтаещо за бъдещето, се преплита с глобалните проблеми, пред които сме изправени – без значение в коя точка на планетата живеем?
Това е събирателен образ на бъдещето – перспективата за нашите деца, космосът като място за среща на различни държави, дори своеобразен призив към толерантност – отговаря художничката. – Според мен ние даваме малък кредит на децата, но те имат силата да вдъхновяват и да създават предпоставки за промяна. Видяхме го съвсем наскоро, когато децата от цял свят излязоха на улиците да протестират с призив към политиците да обърнат внимание на глобалното затопляне. И се наложи именно децата да го кажат, защото те са хората, които ще поемат последиците от случващото се в момента. Така че може би има някакви допирни точки с тази проблематика.
Даниела Костова живее вече 18 години в Ню Йорк, откъдето разбира света по-добре заради срещата с тази множественост на общества, езици, поведения. Изявява се като интердисциплинарен артист и влиза в съучастие с творци от различни области, създавайки интересен разговор извън тясната специализация и отваряйки множество врати – към себе си и към публиката.
От известно време се занимавам с темата за природните стихии – събирам снимки от наводнения, урагани в различни точки на света и ги разглеждам като явления, които отварят очите ни за невидими на пръв поглед неща – разказва Даниела Костова. – Представете си една къща без стени и изведнъж всичко се оголва, настъпва момент на неочакваност и нещата се разместват. Наблюдавах какво се случва наоколо – ураганите в Пуерто Рико, в Тексас като ефект от човешката дейност. И е интересно да видиш как в държава, в която хората са свикнали на комфорт, едно подобно явление ги изкарва от равновесие и показва различните им същности в зависимост от техните реакции.
Художничката илюстрира този разпадащ се свят в последната си творба “По-високата земя”. В нея самодоволен каубой седи върху червен фотьойл с кенче и телефон в ръка, докато около него всичко се руши.
Снимки: личен архив
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
За двадесет и трета година екипът на „Банско филм фест“ ще пренесе публиката до едни от най-екстремните точки на света посредством 75 филма от 39 държави. "Всички те са премиерни, за част от тях прожекциите в Банско ще са световни премиери", каза за..
Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..
От фондация "Наталия Симеонова" са подали документи за регистрация на читалище, което ще носи името на легендата на българската рок музика Кирил Маричков...