Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българин създаде ново електрическо превозно средство

| обновено на 08.08.20 в 05:45
Снимка: roadhunter.bg

Животът в голям град с некачествена инфраструктура и недобра транспортна свързаност често се превръща в изпитание и повод за излишни нерви. За да избегнат несгодите в центъра с личен автомобил, все повече хора се възползват от алтернативни начини за придвижване.

Именно това предлагат превозните средства, обединени от набиращия все по-голяма популярност термин “микромобилност”. Сред тях се нареждат електрическите тротинетки и скутерите с тегло под 500 кг., популярни в много европейски и световни градове. Едно от новите попълнения в този сегмент представлява електрически задвижван хибрид между велосипед и тротинетка, създаден от българския автомобилен инженер Цветан Илиев.

“Когато се появи първата скица на модела, заживях в София и пътуването до работата се оказа изключително натоварващ процес заради трафика и неспазването на правилата – разказва Цветан Илиев. – Целта ми беше да предложа нещо различно, но не съвсем шантаво. Затова и сметнах, че комбинацията на велосипед с тротинетка е концепция, която си струва да доразвия. Заложих на по-специфичния дизайн, отличаващ изобретението от останалите подобни модели на пазара.”


Първото, което се набива на очи в хибрида, са необичайно големите за подобно превозно средство гуми. Те обаче са избрани неслучайно, за да осигурят по-добрата устойчивост по време на движение. Пробегът с едно зареждане е около 30 км – достатъчно за няколкодневно ползване, ако решите с него да пътувате до работата. Ако ли пък само се разхождате в свободното си време, възможно е да издържи и цяла седмица.

Както знаем, всяко хибридно превозно средство има своите предимства, но и недостатъци. В случая с изобретението на инж. Цветан Илиев предимствата са повече - устойчивост, маневреност, удоволствие от карането.


Хибридът предлага възможността да се ползват редица велосипедни аксесоари и инфраструктура – кош на кормилото, заключващи механизми – обяснява инженерът. – Спрямо велосипеда, основното предимство е, че има много по-малко движещи се части, а това води до по-ниска цена, до по-висока надеждност и сериозно намалява нуждата от поддръжка. Недостатък за някои хора може би ще бъде липсата на седалка. За мен обаче това по-скоро е предимство, тъй като когато седиш цял ден пред компютъра в офиса, нищо не пречи за 15-20 минути да постоиш прав.”

Серийното производство на хибрида е следващият приоритет за Цветан Илиев и от година той работи за постигането му. Признава, че изпитва затруднения с набирането на първоначален капитал. Но тъй като в момента преговаря с потенциален инвеститор, инженерът се надява да започне изработването на устройството от есента. Що се отнася до възможностите за развитие на този тип екомобилност, той прогнозира, че са много и тепърва ще се разрастват.

“Когато се захванах с този проект, направих обстойно проучване на пазара – казва още Цветан Илиев. – Преди пандемията от Covid-19, която даде изключителен ръст на покупките, броят на продажбите на електрически велосипеди растеше сериозно. В момента съм поръчал нови части, тъй като някои от тях – например за задвижването, идват от азиатски доставчици. Оказва се, че огромни фабрики нямат капацитета да произвеждат заради многото поръчки и бум на пазара.”

Изобретателят добавя, че в началото на епидемията се е усетил лек спад и оттегляне на поръчки, но пазарът бързо се регулирал и в момента отново е във възход.

Снимки: roadhunter.bg

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

България е готова да опазва границите си по нов начин след влизането си в Шенген

Във връзка с влизането ни в Шенген е направено обследване на всички КПП-та и се работи много активно с всички институции, които имат отговорности към граничните пунктове. Това стана ясно от изказване на служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков..

публикувано на 22.12.24 в 13:55

Шест дълги уикенда ще имаме през 2025 година

През 2025 г. в България ще има 249 работни дни и 1992 работни часа, изчисли сайтът за данъци и счетоводство Kik info. Благодарение на официалните празници българите ще се възползват от шест дълги уикенда през годината. Такива ще бъдат дните около..

публикувано на 22.12.24 в 12:19

МВнР: Затруднено е преминаването на ГКПП на Хърватия със Сърбия и БиХ

Интензивен е трафикът на автомобили от Западна Европа по основната пътна инфраструктура на територията на Хърватия преди предстоящите почивни и празнични дни, предупредиха от МВнР. Поради големия брой пътуващи са се образували струпвания на моторни..

публикувано на 22.12.24 в 10:21