Ако посоките на делника ви в София преминават покрай известната градинка „Кристал“, то непременно трябва да се отбиете, за да разгледате фотографската изложба, която беше официално открита там в първия ден на септември. Експозицията е наречена „Посоки“ и до 14 септември представя най-добрите кадри от фотографски конкурс на Държавния културен институт към министъра на външните работи в началото на годината. Поводът е 15 години от създаването на Института, с мисията да утвърждава положителния образ на България като съвременна държава с богата древна и съвременна култура, чрез средствата на културната дипломация.
Целта на конкурса, проведен между февруари и май тази година, бе да бъдат селектирани и показани уникални изображения, заснети от любители на фотографията, без ограничения във възрастта и професионалния опит, които пряко или непряко отразяват темите за глобализацията, идентичността, междукултурния диалог и толерантността между различните нации.
Интерес към инициативата проявиха десетки фотографи от България и чужбина. Авторитетното жури на конкурса е гласувало две поощрителни награди – за кадъра на Георги Митев „Звездна нощ над Пасо Джау“ от 2019 г. и за „Училище – Мали“ на Таня Ангелова, от 2009 г.
Големият победител сред документалистите е Минко Михайлов и неговата „Разходка по залез“, заснета през 2019 г. Пловдивчанинът се занимава любителски с фотография повече от 20 години и вече е добре познат на любителите на фотографското изкуство у нас. Негова творба неотдавна предизвика голям интерес в социалните мрежи, тъй като представя красив момент на гръмотевична буря в Дубай, а на кадъра е запечатан тъкмо моментът, в който светкавица удря най-високата сграда в света Burj Khalifa (Дубай).
„Аз се опитах просто да уловя момент на преминаващи или устремени хора. Всеки е забързан или вглъбен, тръгнал нанякъде – всеки следвайки своята посока. Снимката е силуетна. Аз много често използвам този похват. Оставям на човешкото въображение да се развихри. Ние не знаем накъде точно отиват тези хора, може да са брат и сестра, може да са майка и син, или пък приятели. Така човек може сам да довърши историята. А мостът, който се вижда на кадъра – колони от тиково дърво, е част от най-дългия дървен мост в света. Това дърво се използва, защото е устойчиво на атмосферните влияния. От него са построили дори кралския дворец в този град. Впечатляващото е, че когато е там, човек веднага получава вдъхновение за снимки, още повече, че ние бяхме по залез слънце и обикновено в залезните кадри има цвят, магия, настроение“.
Задно с група фотографи Минко Михайлов обикаля района и открива „много интересни хора, пейзажи и интересни ситуации“. По думите на талантливия фотограф, в Югоизточна Азия страстта към фотографията се разпалва и заради местните хора, защото, противно на европейските нрави, азиатците с удоволствие застават пред обектива на непознати. Това е много важно, казва Минко Михайлов, защото ако някой не желае, той в никакъв случай не трябва да бъде сниман. „Това оставя лошо усещане. Когато снимаме в дивата природа също има правила – обектът е винаги по-важен от снимката, която ще направиш. Ако човек ще безпокои някое животно, или ще стъпче защитено растение, по-добре е да не направи никаква снимка там. Това е фотографската етика, тя не трябва да бъде прекрачвана“.
Чуйте разговора с Минко Михайлов в звуковия файл.
Снимки: culture-mfa.bg
Прочутият Фолклорен ансамбъл “Тракия” ще отбележи 50-ия си юбилей тази вечер с галаспектакъл в зала 1 на Националния дворец на културата. Пловдивските инструменталисти, хористи и танцьри ще представят легендарни сценични произведения от своя репертоар,..
Министърът на културата Найден Тодоров откри официално българския национален щанд на Панаира на книгата в гр. Франкфурт на Майн, Германия – най-големия книжен форум в света: "Книгите са лекарство за нашите души. Те ни учат на емпатия, учат ни да..
Изложба с плакати на тема “Значимите български чехи” ще бъде открита на 22 октомври т.г. в Българския културен институт в Прага и в Чешкия център в София. Тя се посвещава на 75-ата годишнина от създаването на двете културни средища. През XIX..