Режисьорът Галин Стоев е може би най-разпознаваемата фигура, с която се свързва страната ни в театралния свят. Като директор и режисьор на Националния театър на френския град Тулуза, той знае, че да утвърдиш себе си като артист във Франция не е лека задача. Той признава, че е приет в общността, без да се стреми към това на всяка цена, среща артисти и сценични работници, които разбират и споделят неговия поглед над постановките.
Гласът на Стоев обаче е достатъчно силен, за да бъде чут и извън магичното пространство на театралната зала. От години той следи и реагира на всяко по-значимо събитие или промяна, настъпила в българското обществено-политическо пространство. Тази година той бе сред специалните гости на 38-то издание на фестивала "Аполония" в Созопол, където проведе своя майсторски клас и разкри гледната си точка за това каква е цената на успеха:
"Когато си на сцената, ти получаваш власт, която обаче е свързана с отговорност – обяснява режисьорът в интервю за програма "Христо Ботев". – Политиците си мислят, че трябва да извъртят един алъш-вериш, докато са такива и с това приключва целият им хоризонт, което считам за дълбоко трагично."
Макар да е мисия и един постоянен процес за всеки човек на изкуството – да твориш във времена като сегашните, е едно особено предизвикателство. Според Стоев:
"Войната представлява крайна форма на дехуманизация, а когато такава съществува, това е равносилно на убийство на способността за творчество. Разбира се, творците, може би сме до известна степен привилегировани, защото можем да говорим и интерпретираме случващото се по различни начини.
В този смисъл театърът се превръща едновременно в бягство от проблемите на света навън, но и в опит да превъзмогнем онези, които ни „гризат“ отвътре."
"Театърът превръща гнева и безсилието в нещо градивно – убеден е Галин Стоев. – Постига го като изправя човека пред собствените му страхове и недостатъци, като бягството вече отдавна не е решение. Светът се сви, а информацията вече достига до нас много по-бързо. Дори да махнем с ръка пред проблемите, което все още правим понякога, това няма да ги накара да изчезнат, нито ще доведе до нещо градивно."
В рамките на своя майсторски клас за Галин Стоев беше важно да покаже на своите ученици техния скрит творчески потенциал, както и какво е чувството да могат свободно да изразят себе си.
"Стремя се да ги окуражавам и провокирам, защото и в двете неща има моменти, които те дестабилизират – дали като нещо добро или лошо. В тези моменти трябва да намериш кураж да се пуснеш свободно и да се довериш на вътрешното усещане, че си на прав път."
Съставил: Йоан Колев
Снимки: Facebook / ApolloniaFestivalКонцертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал..
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да..