Какви промени настъпват в българските сватбени традиции след Освобождението през 1878 г.? Как градът като притегателен център за нов тип живот променя и сватбата? Какво привнася социализмът в периода 1944-1989 г.? Отговор на тези и много други въпроси дава пищната временна експозиция “Сватбата” в Регионалния исторически музей в София.
“В изложбата може да се види традиционният сватбен костюм, който е непознат на младата публика, като сме направили и възстановка на венеца, носен от булката на традиционната сватба – разказва Марияна Маринова. – В градската среда сватбените костюми запазват относителна устойчивост. Задължителни са бялата рокля, воалът и букетът. Но техният вид се променя с времето, например в края на XIX и началото на ХХ в. булките имат много дълги шлейфове, които се носят от шаферки. Постепенно младоженките започват да предпочитат по-практични рокли. В периода около и след войните, когато материалните условия са значително затруднени, хората се женят и с ежедневните си дрехи, а при социализма пък се търси начин да се избяга от клишето, традиционната бяла булчинска рокля.”
Най-старата сватбена рокля, представена в изложбата, е от 1888 г. Тя е произведена в гр. Лион, Франция, купена е от Истанбул и е принадлежала на съпругата на министър-председателя д-р Константин Стоилов, един от авторите на първите закони на България след Освобождението.
Показани са промените в костюма, брачни документи, снимки, както и даровете на селската и градската сватба.
“Селските са чорапи, кърпи, ризи, докато в градската сватба се подаряват сашета – пликове за съхранение на бельо, кърпи и т. н., които са красиво изработени и стоят в гардероба или на стената – разказва Марияна Маринова. – Подаряват се практични неща, които да послужат в бъдещия живот на младото семейство – сервизи за хранене, тенджери. В изложбата може да се види и сребърният сервиз за чай, който бащата на Поликсена Стамболова подарява на дъщеря си по повод нейния годеж с бъдещия министър-председател Стефан Стамболов.”
Съществуват особености и в празнуването през различните периоди. При традиционната сватба това е събитие, в което участва цялото село, защото това е и легитимация на новата двойка пред обществото. При градската сватба покана за голямото събитие получават само определени гости. След това веселието продължава вкъщи или в ресторант.
“Тази система се запазва и в периода на социализма, като характерно за градската сватба след Освобождението е, че всички са облечени в европейски облекла, които следват модните европейски тенденции – продължава Марияна Маринова. – В традиционната сватба кумовете са като роднини, докато при градската сватба за кум се кани човек с положение в обществото, който може да подпомогне младото семейство и по-специално кариерата на младоженеца в неговия бъдещ професионален път. До късно се запазва обичаят, който съществува и при традиционната и при градската сватба – да има музика, като дори някои от двойките са смятали, че ако не свири гайда и не тупа тупан, няма да имат късмет в брачния живот.”
Любопитна за социалистическото общество традиция е т. нар. “комсомолска сватба”, която се характеризира с това, че младоженците не раздават дарове на гостите, а след сключването на брак младата двойка поднася цветя и се снима пред някой от паметниците – на Съветската армия, Цар Освободител или друг, в зависимост от местожителството. Подаръкът за новото семейство са пари в плик, за да се избегне показността с окичването на младоженците с нанизи от банкноти и обвиненията в прекален стремеж към материалното.
По много интересен начин се променя и старата българска традиция да се хвърля жито над главите на младоженците като символ за плодородие.
“Към житото се прибавят бонбони и дребни пари, и всичко това по време на социализма се събира в малко красиво оформено пакетче, което се взима от гостите като сувенир и с пожелание за плодородие, благоденствие и сладък живот за младоженците.”
Въпреки промените в цялостния ритуал, неизменен остава смисълът му: събирането на двама души, градеж на ново семейство и възпитание на бъдещи деца.
Снимки: Регионален исторически музей София, Десислава Семковска
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..