На богослуженията в православните храмове на България има едно песнопение, което се изпълнява само веднъж в годината. Единствено на Разпети петък в църквите звучи "Надгробное ридание", познато и като "Опело Христово". Това е богослужение, свързано с разпятието и представлява синтезиран "разказ" за страстите Христови (страданията на Иисус Христос) и кръстната смърт на Иисус.
Песнопението е съставено от три статии и е със специфична и оригинална мелодия, достигнала непроменена до нас от незапомнени времена. На базата на този аноним (произведение, което няма подпис и не се знае авторът му) един от майсторите от първото поколение български композитори Добри Христов (1875-1941) създава уникално многогласно произведение, което звучи и днес в храмовете. По този начин тайнството на разпятието и кръстната смърт се предава като послание на миряните. Този сакрален момент е силно въздействащ и много тъжен и те кара да преосмислиш живота.
В рамките на около 40 минути, колкото продължава песнопението "Надгробное ридание" с неговите три статии (песни), богослужението ни разказва за мъките и страданията на Христос, за да стане жертвеният агнец за всички хора и след това да възкръсне. Затова песните не звучат толкова като оплакване, колкото като възхвала на Христовите дела, на победата над смъртта и като очакване на предстоящото Възкресение.
"Надгробное ридание" в изпълнение на мъжката вокална формация "Светоглас" е с по-кратка версия от тази в църквата, но пресъздава основното послание на Разпети петък. Музиката е на Добри Христов – творецът, допринесъл най-много за развитието на източноправославната музика у нас. Изучавал композиция в класа на Антонин Дворжак в Прага, той работи в продължение на почти целия си живот за изграждането и развитието на хоровата култура на България", отбелязва в рецензия към албума на "Светоглас" изтъкнатият хоров диригент проф. Теодора Павлович. По думите ѝ, вълнуващ факт е, че изпълнението на "Надгробное ридание" от формацията е осъществено по авторските ръкописи, запазени в Патриаршеския Храм "Св. Александър Невски" в София.
Снимки: БГНЕС
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним стои Никола Груев, който неуморно експериментира със смесването на жанрове. Познаваме го предимно с..
“Борис Христов – Посланик на българската песен” – така е озаглавен концертът на оперният певец Пламен Бейков и на пианистката Божена Петрова, който ще се състои тази вечер в Първо студио на БНР. “ Програмата е опит за реконструкция на творческите..
Малко познати произведения в изпълнение на изключителни музиканти очаква столичната публика на 6 ноември в зала "България". Ще прозвучат Вариации върху тема на Франк Бридж, оп. 10 – ранна творба на Бенджамин Бритън , посветена на неговия учител по..
Kottarashky е един от най-интересните автори на музика, които се появиха на българската сцена в първото десетилетие от новия век. Зад този псевдоним..
“Борис Христов – Посланик на българската песен” – така е озаглавен концертът на оперният певец Пламен Бейков и на пианистката Божена Петрова, който ще се..