Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Надгробное ридание" (Опело Христово) – похвални погребални песни на Разпети петък

Снимка: БГНЕС

На богослуженията в православните храмове на България има едно песнопение, което се изпълнява само веднъж в годината. Единствено на Разпети петък в църквите звучи "Надгробное ридание", познато и като "Опело Христово". Това е богослужение, свързано с разпятието и представлява синтезиран "разказ" за страстите Христови (страданията на Иисус Христос) и кръстната смърт на Иисус.


Песнопението е съставено от три статии и е със специфична и оригинална мелодия, достигнала непроменена до нас от незапомнени времена. На базата на този аноним (произведение, което няма подпис и не се знае авторът му) един от майсторите от първото поколение български композитори Добри Христов (1875-1941) създава уникално многогласно произведение, което звучи и днес в храмовете. По този начин тайнството на разпятието и кръстната смърт се предава като послание на миряните. Този сакрален момент е силно въздействащ и много тъжен и те кара да преосмислиш живота. 

В рамките на около 40 минути, колкото продължава песнопението "Надгробное ридание" с неговите три статии (песни), богослужението ни разказва за мъките и страданията на Христос, за да стане жертвеният агнец за всички хора и след това да възкръсне. Затова песните не звучат толкова като оплакване, колкото като възхвала на Христовите дела, на победата над смъртта и като очакване на предстоящото Възкресение.


"Надгробное ридание" в изпълнение на мъжката вокална формация "Светоглас" е с по-кратка версия от тази в църквата, но пресъздава основното послание на Разпети петък. Музиката е на Добри Христов – творецът, допринесъл най-много за развитието на източноправославната музика у нас. Изучавал композиция в класа на Антонин Дворжак в Прага, той работи в продължение на почти целия си живот за изграждането и развитието на хоровата култура на България", отбелязва в рецензия към албума на "Светоглас" изтъкнатият хоров диригент проф. Теодора Павлович. По думите ѝ, вълнуващ факт е, че изпълнението на "Надгробное ридание" от формацията е осъществено по авторските ръкописи, запазени в Патриаршеския Храм "Св. Александър Невски" в София. 

Снимки: БГНЕС

По публикацията работи: Анна Фуцкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Произведения на Моцарт звучат за първи път у нас на Празник на духовната музика в Габрово

С концерт на смесения хор при софийския храм “Покров Богородичен” в габровската Художествена галерия "Христо Цокев" ще бъде закрит Празникът на духовната музика. Заедно с Габровския камерен оркестър хорът ще изпълни за първи път у нас три ранни..

публикувано на 13.10.24 в 07:00

"Да избягам" отваря вратата към новия албум на Михаела Маринова

Михаела Маринова, която е сред най-успешно реализиращите се млади български изпълнители, издаде нов албум. Тя представи колекцията от десет песни с турне в най-големите градове на България. Заглавието на албума "Черна пеперуда" говори за..

публикувано на 12.10.24 в 10:15
Кирил Маричков

България се сбогува с великия Кирил Маричков

Трагичната смърт на рок легендата Кирил Маричков, който загуби живота си при инцидент преди концерт във врачанското село Селановци, предизвика емоционалните коментари на стотици хиляди фенове, музиканти, общественици и политици. Отиде си “щурецът”..

публикувано на 12.10.24 в 09:36