Българските ученици сериозно изостават от европейските си връстници, стана ясно от европейско проучване в края на миналата година. Близо 50 % от младите хора у нас на възраст 16-19 години не притежават основни умения, за да се справят в дигитална среда, сочи последният доклад на ЕК за образованието и обучението в страните членки. Това е един от най-ниските показатели в ЕС (средно 69 %). Пандемията и масовото преминаване към онлайн обучение са се отразили зле върху мотивацията и резултатите на близо половината от българските ученици, показва проучване на Института за изследване на образованието.
За щастие светлина има и тя е в "Добрите практики на фокус". Това е името на едно от най-големите събития в българското образование, което събира и популяризира добрите примери от училище и от класната стая. Тази събота и неделя (29 и 30 април) ще бъде второто издание на Националния образователен форум в София, организиран от фондация "Заедно в час" и сайта prepodavame.bg. Повече от 400 учители, директори, представители на образователни институции и експерти от цялата страна ще обменят опит, вдъхновение и ще се включат в практически работилници в търсене на нови подходи за ангажиране на учениците през XXI век.Добрите практики съществуват и на българска почва, казва за Радио България Борислава Данева, старши експерт в "Заедно в час":
"Ние знаем от много години, благодарение на работата си, че те са някъде там и се случват. Има страшно много колеги, които създават, иновират, експериментират и наистина доказват с резултат работата си. И идеята на целия този процес и на събитието е всъщност да съберем този опит и да го направим видим и достъпен за все повече учители и най-вече за все повече ученици."
Добрите практики са много и различни тази година, казва ни Борислава. Най-добрите от тях, участвали в националния конкурс на форума, ще бъдат отличени този уикенд и с награди. В конкурсната програма са представени 240 практики в различни категории, сред които работа с родители и общност, развиване на социално-емоционални компетентности у учениците като управление на конфликти, осъзнаване на емоциите и такива, свързани с практическото приложение на знанието по предметите. Но най-голямата награда за всички нас е диалогът и изграждането на мрежа за общуване и разпространение на придобития опит, категорична е Данева."Важно е да говорим за предизвикателствата, те не са малко, но в разговора трябва да присъства и решението, или поне идеите за решение на даден проблем. Да видим какво е възможно, какво вече се случва и максимално да се мутиплицира това, което знаем, че е ефективно и работи."
Като цяло в класическата образователна система промените все още се случват на база лична инициатива на отделни директори и учители. Те не са малко и се опитват да излязат от фрагментираните класни стаи, буквално и преносно, за да показват нагледно на учениците защо те учат даден предмет и как могат реално да приложат знанията си", казва експертът.
Специално за събитието в София пристига дългогодишния съмишленик на фондация "Заедно в час" д-р Рима Шор, учен и анализатор с множество публикации и книги, свързани с ранното детско развитие и средното образование. Тя е ръководител на Департамента за образователно лидерство на Педагогическия колеж Банк Стрийт в Ню Йорк, САЩ. Рима Шор посещава училища по цял свят и работи интензивно с учители и образователни експерти от различни държави, включително и в България. Именно този поглед отвътре на българската образователна реалност и познаването на предизвикателствата и нуждите на преподавателите тук, според Борислава, ще направи срещата много полезна за колегите ѝ в България. Рима Шор ще изнесе лекция на тема "Овластяване на учителите", посветена на силата и въздействието на учителската работа и ще проведе две практически работилници, свързани с полезни стратегии за подобряване благополучието и напредъка на учениците и как учители и директори да адаптират и приложат ефективно добри практики от други училища за своя контекст и нужди.Дали обаче интегрирането на западни модели в образованието е толкова лесно постижимо у нас?
"Много зависи от практиките и от контекста на конкретните деца, – отговаря Борислава Данева. – Много е важно един учител първо да мисли конкретно за нуждите на ученика, защото всяко дете е различно и има нужда понякога от индивидуален подход. И второто нещо е, когато говорим за адаптиране – и това е една от темите на форума тази година - трябва да имаме експериментаторско мислене, да се опитаме да схванем принципа и целите на една практика, след това да я променяме според нуждите, за да може тя реално да работи за нас."
Желание за промяна не липсва. Тази промяна идва отдолу нагоре, смята експертът от "Заедно в час".
"Надежда винаги има и тя е в колегите, хората които работят на терен с учениците. Поради тази причина ние акцентираме винаги на това да се чува тяхното мнение, да се виждат техните усилия, да се чуват техните нужди и всичко това трябва да се изговаря, когато всички заедно седнем на една маса – учители, институции, експерти. Виждаме, че това се случва и там се крие надеждата за промяна в българското училище."
Снимки: zaednovchas.bgГенералното консулство на България във Валенсия е получило информация от близките на четирима от петимата български граждани, че са в безопасност и невредими. Това съобщиха за БТА от пресцентъра на Министерството на външните работи. По-рано..
Спорове в Хърватия около изпращането на военни в мисията на НАТО в подкрепа на Украйна Заместник генералният секретар на НАТО Борис Руге посети Хърватия, за да обясни на местните депутати за мисията на Алианса в подкрепа на Украйна,..
Българската търговско-промишлена палата и Посолството на Аржентина в София организират днес презентация на тема "Възможности за укрепване на индустриалните и търговски връзки между Аржентина и България: ключови инструменти за максимизиране на бизнес..
В Генералното консулство във Валенсия днес е постъпил сигнал за още един български гражданин, който е в неизвестност след наводненията, съобщи БНТ...
Кратки текстове на руски и немски език от сайта на Радио България, станаха част от урока за Деня на народните будители на ученици от 81 СУ "Виктор Юго"..
Спорове в Хърватия около изпращането на военни в мисията на НАТО в подкрепа на Украйна Заместник генералният секретар на НАТО Борис..