Сега в школото ще се обучават близо 30 деца с български корени, научихме от пианистката Елена Антимова, която за трета учебна година ще преподава музика в българското неделно училище. Най-малките са петгодишни и ще се включат в подготвителната училищна група, а най-големите са в шести клас и съвсем разбираемо говорят най-добре български език.
„Те са имали възможността да посещават България най-много лета, затова и техният език е на най-добро ниво. При малките деца е изключително трудно да се пресъздаде езиковата среда с този един ден в седмицата, в който те идват при нас – обяснява Елена Антимова, която гостува на Радио България преди да отпътува от родината след поредната семейна ваканция тук.“
„Повечето от тях са не само родени в Щатите, но са и от смесени семейства, където само единият от родителите е българин. Мисля, че научаването на езика действително е изключително трудно за нашите деца, много от 12-13-годишните момчета и момичета имат проблеми с изговарянето на не толкова сложни български думи, струпаните съгласни са изключително трудни за тях. Но ние си поставяме малки краткосрочни цели, като част от един по-дългосрочен план на обучителния процес и колегите, които преподават български и литература се справят много добре.“
Именно откриването на квалифицирани преподаватели по български език е едно от големите предизвикателства пред екипа на училище „Роден край“ – дори в началото на учебната година обявата за попълване на екипа им е активна. Признават, че средствата, които българската държава отпуска за дейността му са от голяма помощ, но не достатъчно, за да може освен заплатите на учителите и наема за сградата, школото да си позволи да създава допълнителни събития, които да мотивират децата, да сплотяват българската общност и не на последно място – да ги заснемат с високо качество, така че да достигнат до бабите и дядовците в България, за да ги направят съпричастни на постиженията на техните внучета.
Въпреки всички трудности обаче, това сравнително малко неделно училище успява да осъществи голямата си цел – да накара децата на сънародниците ни в тази част на Америка да усещат България със сетивата си. В момента с малчуганите работят петима учители, но Елена се надява скоро да намери подкрепление в лицето на още един преподавател по музика. Самата тя е станала част от екипа, след като завела собствените си деца в училище „Роден край“ и била поканена от ръководителя на школото Милен Русанов да поеме училищния хор. Професионалната ѝ експертиза на пианист, специализирала в Щатите и акомпанирала на няколко хора ѝ дала увереност, че ще се справи.
„Нямах представа, че дейността ми ще е много по-различна от това, което си мислех, че ще правя. Предизвикателството се оказа едно доста интересно пътуване за мен – споделя ни Елена Антимова. – Сформирането на училищен хор беше цел номер едно на школото преди две години, защото това е още един начин, по който децата могат да бъдат мотивирани да учат езика. Не с учебника, не с тетрадката, не на дъската и под диктовка, а чрез друга, по-занимателна форма, която също да им помогне да развият езиковите си способности.“
Затова и песните трябва да са добре подбрани - да отговарят на детския натюрел, да са забавни, динамични, като съществен акцент ефолклорният елемент. „Аз смятам, че е много важно децата да учат народни песни“, казва Елена Антимова. А за да достигнат те до децата е нужна мотивация, която музикалният педагог разглежда като процес и споделя пресен личен пример, свързан с една от вечните песни на България „Една българска роза“ на Паша Христова.
„За 90 % от децата тази песен беше абсолютно непозната, което беше мотивиращо за мен – реших, че това е правилният момент да ги насоча към тази толкова емблематична българска песен. Не можех да си представя, че българско дете някъде би израснало без да знае коя е Паша Христова и „Една българска роза“. Забелязах обаче, че интересът на децата към научаването на текста не беше толкова голям, колкото към други песни и започнахме един много интересен разговор в клас. Накарах ги да ми разкажат за най добрия си приятел, независимо дали е американче или от някаква друга култура. Помолих ги да си представят, че са хванали това дете за ръка и са го довели в България, където то е прекарало едно лято, след което ще си тръгва, а те му подаряват роза, като символ на нашата страна и на хубавите летни спомени, които той е запазил. Това беше повратна точка в процеса, настроението в класната стая се смени, децата се замислиха, дадоха примери кого биха завели в България, къде биха го завели, какво биха му показали… И от този момент песента прозвуча - тя прозвуча в техните сърца, а след това и в гласовете им.“
Българското училище в Кранфорд е основано от няколко български семейства, почувствали нуждата да осигурят на децата място, където целенасочено да изучават български език и музика, в съчетание със самобитните ни фолклор, традиции и култура. Градът се намира в непосредствена близост с Ню Йорк, където има многобройно българско емигрантско общество. Въпреки това обаче, разстоянията се оказват основно предизвикателство пред това да има сплотена българска общност в Ню Джърси – разбираме още от Елена Антимова:
„Попадайки в българското училище, аз срещнах толкова много българи, колкото не съм предполагала, че може да има на едно място. Не всички живеят във или около Кранфорд, много сме по-встрани. Моето семейство живее на около половин час път с кола, което не е много за нашите разбирания за дистанция, но имаме няколко семейства, които живеят на около час - час и половина с кола от града, т.е. те всяка неделя идват от доста далече, за да бъдат децата им в училище. Така че училището определено е сплотяващ фактор. Аз бях приета изключително топло от семействата, които са основали школото, почти веднага започнаха покани за рождени дни и други събирания, което всъщност предостави разширяване на езиковата среда за нашите деца. Аз много добре осъзнавам, че колкото и да полагаме усилия децата ни да научат българския като майчин, то това никога няма да е до такава степен, че да се чувстват българи, на базата на техните езикови умения. Мисля, че те ще бъдат едни горди посланици на българската култура зад граница и ще представят в страната ни в една много добра светлина, защото тези деца идват в България предимно лятото и наистина натрупват едни прекрасни спомени, с които после се връщат и запленяват сърцата на американските си приятелчета.“
Снимки: Българско Училище „Роден Край“, Ню ДжърсиУзурпирането на културно-историческо наследство е една от многобройните неминуеми последици от всеки един военен конфликт както в исторически план, така и днес. До приключването на войната в Украйна е невъзможно да бъде направен адекватен анализ на..
С кратък видео калейдоскоп от "неразказани истории" на достойни българи – учени, предприемачи, инженери, художници, допринесли за доброто име на страната ни пред света, започна един нетрадиционен обществен форум, който демонстрира постиженията на една..
По информация на Генералното консулство на България във Валенсия към момента няма данни за загинали или пострадали български граждани , съобщиха за БНР от пресцентъра на МВнР. Не са постъпвали и сигнали от бедстващи наши сънародници...