Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Холандски експерти: Колоезденето в София трябва да се превърне в практичен вид транспорт

Едно от големите предизвикателства за София е да популяризира и превърне колоезденето в практичен вид транспорт, коментираха за БТА холандските експерти Том Ходефрой и Вим ван дер Вайк, които са в столицата за инициативи на българо-холандския проект "Всички на колело".

Ходефрой е старши съветник в Холандското велосипедно общество, което е публично-частна мрежа, работеща в сферата на градското планиране и мобилността. Ван дер Вайк работи в бизнес отдела на консултативна група за градска мобилност.

Инициативата е с подкрепата на холандското посолство в София, като партньори са организацията "Taofes", Холандското велосипедно общество и сдружението "Велоеволюция". Целта е да се измислят нови идеи за увеличаване броя на велосипедистите и подобряване на инфраструктурата в столицата.

Според холандските експерти един от големите проблеми за колоездачите в София е липсата на свързаност между началната и крайната точка на техния маршрут. Същевременно законовите разпоредби и липсата на пространство на пътя представляват пречки за построяването на подходяща инфраструктура.

Амстердам се е сблъсквал с подобни проблеми в резултат на увеличаващия се брой колоездачи в Холандия от седемдесетте години на миналия век насам. За целта е проведен референдум през деветдесетте, на който гражданите трябваше да решат дали да се въведат ограничения за коли в центъра на града. Мнозинството гласува "за" и това превърна колоезденето в практичен вид транспорт. Днес в Амстердам, колоездачите разполагат с най-удобното пространство на пътя, разказа Ходефрой.

Ван дер Вайк и Ходефрой посочиха кражбите на велосипеди като най-големия проблем за холандските колоездачи. Преди около 15 години средно се крадяха малко под един милион колела годишно, сега тези случаи са сведени до около 500 000, казаха те, като обясниха, че една от ефективните мерки за този напредък е предоставянето на вело-паркинги, където хората могат да заключват велосипедите си. Въпреки това, кражбите на велосипеди продължават да са голям проблем в Холандия, признаха те.

Михаела Райкова от "Велоеволюция" коментира за БТА, че велосипедите стават все по-популярни в София. Според преброяване на колоездачите, извършено през лятото и есента на миналата година, е имало средно по 220 колоездача в пиков час на една от главните софийски велоалеи. Друго развитие в сферата е, че някои големи компании у нас се включват активно в това да насърчават служителите си да използват велосипеди като средство за транспорт. Някои дори безплатно предоставят колела за ползване на служителите си, каза Райкова.

Сдружението "Велоеволюция" поощрява колоезденето в страната, като организира уроци по безопасност на движението в училища и масови карания на колела всеки последен петък на месеца. Според Райкова една от пречките за развитието и подобряването на вело-инфраструктурата в София, е липсата на комуникация между различните звена на общината. Въпреки всичко, местните власти изявяват желание да се работи в тази посока, но опитът липсва.

Според данни на Столичната община по-малко от един процент от софиянци използват редовно велосипеди, но велоентусиастите се борят да променят статистиката с подкрепата на местните власти и помощта на холандски експерти. Целта е България да черпи от холандския опит в тази сфера, и при наличие и желание за бъдещо сътрудничество, градоустройството да стане удобно за велосипедистите. Експертите са единодушни, че пари се харчат за пътна инфраструктура, но въпросът е как да бъдат разпределени: да включват велосипедисти на пътя или да се концентрират главно върху моторните превозни средства.

Райкова, ван дер Вайк и Ходефрой са единодушни, че София трябва да вземе решение дали и как да насърчава колоезденето като вид транспорт. Те казаха, че когато става въпрос за колоездене, хората се делят на четири групи: заклет шофьор, който винаги ще кара кола независимо от алтернативите, любопитен шофьор, който е наясно с другите видове транспорт и би ги пробвал, велосипедисти, които карат колело от време на време, и заклети колоездачи. Според експертите двете средни групи хора представляват интерес, защото биха могли да се убедят и да се присъединят към нарастващия брой колоездачи.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Район "Витоша" искат зони за ниско строителство

Администрацията на столичния район "Витоша" предлага зони със специфични изисквания да бъдат преотредени за строителство на еднофамилни и двуфамилни сгради. Идеята е да се предотврати презастрояването в кварталите. "С тази промяна ще ограничим безконтролното строителство на високи и мащабни сгради, които водят до пренаселване и натоварване на..

публикувано на 23.07.25 в 15:15

Пункт ще приема опасни отпадъци в столичния район "Подуяне"

Мобилният пункт за опасни отпадъци ще бъде в столичния район "Подуяне" на 24 юли. Домакинствата ще могат да се предадат в четвъртък от 11:00 до 19:00 ч. на паркинга пред районна администрация "Подуяне" - на ул. "Плакалница" № 51. От Столичния инспекторат припомнят, че в мобилните пунктове може да се предават: ● Лакове и бояджийски..

публикувано на 23.07.25 в 14:10

СОС ще гласува отпускането на 1,3 млн. лв. за образователна и спортна инфраструктура

Столичният общински съвет ще гласува отпускането на близо 1,3 млн. лева от средствата на Специализирания общински приватизационен фонд за ремонт на образователна, спортна и социална инфраструктура, съобщават от пресцентъра на СОС. Малко над 330 000 лева ще струва обновяването на сградата на 100 ОУ “Найден Геров". Училището е построено през 1956 г. и..

публикувано на 23.07.25 в 13:22

Два хеликоптера и военни помагат за гасенето на пожари в страната

Военнослужещи с два хеликоптера „Кугар“ от състава на военновъздушните сили се включиха тази сутрин, 23 юли, в погасяването на пожар, възникнал в района на селата Стефан Караджово и Камен връх, община Болярово, информира БГНЕС. Хеликоптерите, снабдени със система  за гасене от въздуха, излетяха в 9:06 ч. от авиобаза "Крумово" и ще подпомагат..

публикувано на 23.07.25 в 11:26
Столичният общински съветник Благовеста Кенарова

Благовеста Кенарова иска критерии и прозрачност при избор на нова банка за парите на София

Столичният общински съветник Благовеста Кенарова отговори с пост на зам.-кмета по финансите на София Иван Василев, който я обвини, също в пост, че заради съветник от ПП парите на общината ще останат в Общинска банка, като така бламирала идеята на кмета Васил Терзиев за избор на нова банка. Васил Терзиев иска да се смени обслужващата Столичната община..

публикувано на 23.07.25 в 10:26

В ж.к. "Дружба 1" и кв. "Ботунец" спира на водоподаването за половин ден

Във връзка с разкриване на уличен водопровод на ул. "Детски мир", от "Софийска вода" предупреждават, че на 23 юли (сряда) се налага спиране на водоподаването от 10:00 до 17:00 часа в района на в.з. Киноцентъра III част. Подмяна на спирателен кран по ул. "Здравец" налага спиране на водоподаването от 9:30 до 21:30 часа в кв. "Ботунец" , в..

публикувано на 23.07.25 в 07:40
Снимката е илюстративна

Кметът на София предлага изменение на ПУП за 215-метрова сграда

С цел възстановяване на законосъобразността и защита на обществения интерес кметът на София Васил Терзиев внесе предложение до Столичния общински съвет (СОС) за изменение на Подробния устройствен план (ПУП) в местност "Кръстова вада", в частта, за която има заявено инвестиционно намерение за изграждане на сграда с височина 215 метра. Докладът на..

публикувано на 22.07.25 в 19:52