Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Холандски експерти: Колоезденето в София трябва да се превърне в практичен вид транспорт

Едно от големите предизвикателства за София е да популяризира и превърне колоезденето в практичен вид транспорт, коментираха за БТА холандските експерти Том Ходефрой и Вим ван дер Вайк, които са в столицата за инициативи на българо-холандския проект "Всички на колело".

Ходефрой е старши съветник в Холандското велосипедно общество, което е публично-частна мрежа, работеща в сферата на градското планиране и мобилността. Ван дер Вайк работи в бизнес отдела на консултативна група за градска мобилност.

Инициативата е с подкрепата на холандското посолство в София, като партньори са организацията "Taofes", Холандското велосипедно общество и сдружението "Велоеволюция". Целта е да се измислят нови идеи за увеличаване броя на велосипедистите и подобряване на инфраструктурата в столицата.

Според холандските експерти един от големите проблеми за колоездачите в София е липсата на свързаност между началната и крайната точка на техния маршрут. Същевременно законовите разпоредби и липсата на пространство на пътя представляват пречки за построяването на подходяща инфраструктура.

Амстердам се е сблъсквал с подобни проблеми в резултат на увеличаващия се брой колоездачи в Холандия от седемдесетте години на миналия век насам. За целта е проведен референдум през деветдесетте, на който гражданите трябваше да решат дали да се въведат ограничения за коли в центъра на града. Мнозинството гласува "за" и това превърна колоезденето в практичен вид транспорт. Днес в Амстердам, колоездачите разполагат с най-удобното пространство на пътя, разказа Ходефрой.

Ван дер Вайк и Ходефрой посочиха кражбите на велосипеди като най-големия проблем за холандските колоездачи. Преди около 15 години средно се крадяха малко под един милион колела годишно, сега тези случаи са сведени до около 500 000, казаха те, като обясниха, че една от ефективните мерки за този напредък е предоставянето на вело-паркинги, където хората могат да заключват велосипедите си. Въпреки това, кражбите на велосипеди продължават да са голям проблем в Холандия, признаха те.

Михаела Райкова от "Велоеволюция" коментира за БТА, че велосипедите стават все по-популярни в София. Според преброяване на колоездачите, извършено през лятото и есента на миналата година, е имало средно по 220 колоездача в пиков час на една от главните софийски велоалеи. Друго развитие в сферата е, че някои големи компании у нас се включват активно в това да насърчават служителите си да използват велосипеди като средство за транспорт. Някои дори безплатно предоставят колела за ползване на служителите си, каза Райкова.

Сдружението "Велоеволюция" поощрява колоезденето в страната, като организира уроци по безопасност на движението в училища и масови карания на колела всеки последен петък на месеца. Според Райкова една от пречките за развитието и подобряването на вело-инфраструктурата в София, е липсата на комуникация между различните звена на общината. Въпреки всичко, местните власти изявяват желание да се работи в тази посока, но опитът липсва.

Според данни на Столичната община по-малко от един процент от софиянци използват редовно велосипеди, но велоентусиастите се борят да променят статистиката с подкрепата на местните власти и помощта на холандски експерти. Целта е България да черпи от холандския опит в тази сфера, и при наличие и желание за бъдещо сътрудничество, градоустройството да стане удобно за велосипедистите. Експертите са единодушни, че пари се харчат за пътна инфраструктура, но въпросът е как да бъдат разпределени: да включват велосипедисти на пътя или да се концентрират главно върху моторните превозни средства.

Райкова, ван дер Вайк и Ходефрой са единодушни, че София трябва да вземе решение дали и как да насърчава колоезденето като вид транспорт. Те казаха, че когато става въпрос за колоездене, хората се делят на четири групи: заклет шофьор, който винаги ще кара кола независимо от алтернативите, любопитен шофьор, който е наясно с другите видове транспорт и би ги пробвал, велосипедисти, които карат колело от време на време, и заклети колоездачи. Според експертите двете средни групи хора представляват интерес, защото биха могли да се убедят и да се присъединят към нарастващия брой колоездачи.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вече оборудват Театър "София"

Предвидените строително-монтажните работи, свързани с реконструкция на Театър "София" са приключени в срок и продължава работа по оборудването. Няма опасност да бъде загубено европейско финансиране за изпълнението на проекта, съобщават от Столичната община.  Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 (УО на ОПРР..

публикувано на 01.08.25 в 17:29
Министър Даниел Митов

СДВР има яснота за около 80% от така наречените "локали"

Столичната полиция има яснота за около 80% от малолетните и непълнолетни младежи, които извършват противообществени деяния в София, известни като "локали". Това посочва министърът на вътрешните работи Даниел Митов в отговор на депутатски въпрос, публикуван на сайта на Народното събрание, зададен от народния представител Николай Радулов от МЕЧ. При..

публикувано на 01.08.25 в 15:32
Иван Василев

Зам.-кметът на София Иван Василев: Не ми е оказван натиск за оставка

Заместник-кметът на София по финанси и здравеопазване Иван Василев ще напусне поста си, след като приключи казуса със смяната на банката, която обслужва общината. Зам.-кметът по финанси и здравеопазване на София Иван Василев подаде оставка Василев обясни, че никой не му е оказвал натиск да подаде оставка:  " Решението е лично мое. Няма..

публикувано на 01.08.25 в 12:11

Производители в сектор „Плодове и зеленчуци“ вече могат да кандидатстват по нови програми

От 1 август до 1 септември 2025 г., организации на производители в сектор „Плодове и зеленчуци“ могат да подават заявления за финансиране на нови оперативни програми по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на България за периода 2023 – 2027 г. Изпълнението на новите оперативни програми ще стартира от 1 януари 2026 г.,..

публикувано на 01.08.25 в 10:10

Банките у нас са с близо 2 млрд. лв. печалба за първите 6 месеца на 2025 г.!

Печалбата на българската банкова система нараства с 8,7 на сто на годишна база до 1,967 млрд. лева за първите шест месеца на настоящата 2025 година , сочат данните на Българската народна банка. За сравнение - през първото полугодие на миналата година банките отчетоха печалба от 1,81 млрд. лева или със 157,9 млн. лева по-малко спрямо настоящия..

публикувано на 31.07.25 в 18:46
Снимки: Столичен инспекторат

За 6 месеца премахнаха незаконни антипаркинг съоръжения почти колкото през цялата 2024-та

Продължават дейностите по установяване и премахване на нерегламентирано поставени антипаркинг съоръжения на общински площи – скоби, вериги, стълбчета, съобщават от Столичния инспекторат. От началото на годината до сега са демонтирани около 300 неправомерно поставени съоръжения , като само за последния месец те са близо 30...

публикувано на 31.07.25 в 14:03

Екстремните горещини в Европа са довели до смъртта на хиляди души

В разгара на горещата вълна в Европа учени изчислиха, че около 2300 души са загинали в 12 големи европейски града в резултат на екстремните температури, подхранвани от климатичните промени, съобщава БГНЕС. Според климатоложката Фридерике Ото от Имперския колеж в Лондон, тази предварителна оценка има за цел да привлече вниманието и да отправи..

публикувано на 31.07.25 в 11:59