- Карането на велосипед е не само приятен начин за придвижване.
- В София слагат велосипедна инфраструктура, сякаш по принуда.
- На места градските велоалеи предлагат не придвижване с повишена трудност, а с повишена интересност
Това казват в студиото на Радио София
Георги Алексиев и Орлин Тенчев.
Самите те не само карат велосипеди от години, но и са сред инициаторите за издаването на наръчника-ръководство „Безопасно градско колоездене – защо и как?“
С тяхното гостуване в „Ритъмът на столицата“ обръщаме специално внимание на факта, че
преди 195 г. е патентован велосипедът.
На 26 юни през 1819 г. британецът Денис Джонсън патентова в Лондон велосипеда (на френски: velocipede, на латински: velox - бързи и pes - крака, наричан в България и просто колело).
Днес по света има над 1 милиард велосипеда, което го прави най-масово разпространеното транспортно средство. Първите велосипеди виждат бял свят в Европа още през 18-19 век. Те са много по-различни от днешните на външен вид, но в основата са същите - рама, свързваща две колела, кормило за управление, седалка и педали за задвижване. Впоследствие се появяват верига, спирачки, скорости и най-различни други подобрения.
Първият български велосипед, наречен "паяк", е направен през 1880 г. от Гено Стоянов - Арабаджията, майстор-каруцар от Нова Загора.
В някои страни са много популярни товарните велосипеди, които служат за пренасяне на различни видове товари, обикновено имат багажник или модифицирано тяло за поставяне на кош. В други се използват велотаксита или велорикша - подобни на рикшите с тази разлика, че не са теглени от хора, а карани от велосипедист. Възникват в Япония след появата на обикновените рикши и се разпространяват по цяла Азия. В Европа и Америка се появяват във втората половина на XX век като развлечение за туристите.
Особен вид колело е т.н. лигерад. Конструкцията на този велосипед е такава, че позволява на колоездача да е в легнало или полулегнало положение. Може да е три или двуколесен, като педалите може да са и ръчни, особено за инвалиди, които не могат да използват краката си...
Велосипедни организации от цялата страна се събират в Казанлък Между 28 и 29 юни 2014 г. в град Казанлък - „Крънско ханче“ 17, велосипедни организации от цялата страна ще се срещнат по повод Национала среща на велосипедните организации. Събитието е част от реализацията на амбициозния проект „Национална велосипедна мрежа“, на сдружение „Велоеволюция“ в партньорство с велоклуб „Устрем“, изпълняван с финансовата помощ на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (www.ngogrants.bg).
Националната велосипедна среща има за цел да събере на едно място представители на велосипедното общество и да създаде работеща структура от независими велосипедни организации, клубове и групи на любители и да постави пред тях възможността за съвместна работа по национално значими проблеми. Създаването на бърза и ефективна комуникация между тези организации ще се реализира чрез създаване на подходящи онлайн инструменти. Това ще помогне на велосипедното общество при взимане на бързи и адекватни решения при разрешаването на възникнали проблеми както на локално, така и на национално ниво. По време на националната среща ще бъде предоставена възможност всяка от организации да представи своята мисия и цели, както и своите текущи дейности. По този начин ще се създаде възможност организациите да се запознаят както с велосипедната обстановка в страната, така и с потенциала за развитие, който стои пред тях. Това е първата подобна инициатива на национално ниво, която цели обединение на велообществото с цел бързото и ефективно разрешаване на проблемите, стоящите пред велосипедистите.
Чуйте разговора с Георги Алексиев и Орлин Тенчев в "Ритъмът на столицата"Продължава седмицата, в която анализатори във "Форум" правят равносметка на 2024-та и споделят очакванията си за 2025 година. Арман Бабикян, пиар експерт и Георги Проданов, политолог днес коментираха какво се случва в момента и какви биха били последствията при възможните изходи от продължаващите преговори за редовно..
Заради неефективност на нощния градски транспорт в София Карлос Контрера е предложил съкращаване на линии още през март 2024 година, съобщи пред БНР самият той. Контрера е общински съветник трети мандат и е зам.-председател на Комисията по транспорт в СОС. В доклад (с Ваня Григорова) той се предлага да бъдат спрени две от линиите на нощния..
Ако трябва да търсим в американската съвременна политика два персонажа, които са диаметрално противоположни - това са Джими Картър и Доналд Тръмп, който след около седмица ще влезе в Овалния кабинет. Това заяви журналистът Енчо Господинов в ефира на Радио София. Той разказа, че е бил 27-годишен репортер, когато Джими Картър полага клетва като 39-ия..
Началото на годината традиционно е време за анализи и прогнози. Обръщаме поглед към пазара на труда. Какъв беше той през 2024-та и какви са прогнозите за 2025-а? Обявите за работа, заетостта, цената на труда - търсенето и предлагането в различните сектори, как технологиите оформят и влияят на начина, по който работят и се развиват компаниите...
Стремежът към поевтиняване е общ знаменател за много хранителни стоки и продукти , които през последните месеци и години видимо са влошили качеството си. Това обикновено става там, където технологиите позволяват използването на евтини заместители . Това коментира пред БНР-Радио София Богомил Николов от Асоциацията на активните..
Дали ще бъдат спрени две от линиите на нощния градски транспорт - N3 и N4, а другите две - N1 и N2 ще обслужват пътници само в петък и събота, ще реши Столичният общински съвет на следващото си заседание (16 януари), ако предложението в доклада на Ваня Григорова и на Карлос Контрера бъде прието. Противници на "орязването" на нощните..
“Лицата на нощна София“ - така е озаглавена предстоящата изложба, за която разказа в предаването “Радиокафе“ музикалният журналист и фотограф Иваничка Кючукова. “Лицата на София и на музиката са важно нещо за мен, но те са важни и за самия град“, отбелязва тя и допълва, че в нейното ежедневие често среща различните лица на София - публиката и..