"Отива си лятото, идва есента" - една добре позната песен на Мери Бойс Бенд, а след есента всички знаем какво следва: зимата и така познатия първи сняг, който изненадва всички, дори и тези, които са се наредили на опашка да ловят снежинките във въздуха. И понеже смятам, че до голяма степен няма да се справят с ловенето на снежинки, очакваме и снежна покривка в цялата страна. Ето защо може би е добре отново да повдигнем темата за зимните гуми. Все пак ако сте от онзи процент шофьори, които смятат, че нужда от зимни гуми няма - то може да спрете да четете до тук. Реално законът не ви задължава, така че може да карате с летни гуми през декември и да бъдете опасни за себе си и околните колкото си искате. Законно е!
И без да правим реклама, едно клипче, което много добре онагледява разликата при поведението на автомобилите в различни атмосферни условия и различни гуми: Зимни vs. летни гуми
И все пак малко да разясня защо е законно. В ЗДвП нито след предишните, нито след последните промени фигурират думите "зимни гуми". Единственото изискване от законодателя е гумите да имат дълбочина на грайфера над 1,6 мм. За справка: Чл. 10. (1) Моторно превозно средство или тегленото от него ремарке е технически неизправно, ако има някоя от следните повреди или неизправности: г) дълбочината на протекторния рисунък на гумите на автомобилите и на мотоциклетите е по-малка от 1,6 мм. Въпреки това често се е случвало служители на КАТ да спекулират с непознаването на закона от страна на водачите и да питат "Ами сегааа, къде са зимните гуми?" с идеята ако водачът се притесни и непознавайки закона рязко у него да се надигне желанието да почерпи я 3 в 1, я суха паста, я Стефан Стамболов, като последния е за предпочитане.
И така, ако все пак искате и имате възможност да си позволите зимни гуми, което е силно препоръчително, имате два варианта: нови и внимателно употребявани. За новите няма какво толкова да го мислите. За предпочитане са доказали се производители и макар и до голяма степен тестовете на зимни гуми да са манипулирани, все пак има и доза истина в тях. Разгледайте малко тестове и вземете своето решение. Разбира се дори и когато са нови от магазина, проверявайте датата на производство, защото някои магазини могат да предлагат нови гуми на по-изгодни цени, защото просто са седяли 2-3 години в склада.
По-голямо внимание ще обърнем на внимателно употребяваните гуми втора / трета ръка, които се предлагат на нашия пазар. Има някои основни неща, за които трябва да следите, за да сте доволни от Вашата покупка:
1. На първо място размерът разбира се. Когато търсите гуми проверете какви размери могат да бъдат монтирани на автомобилът Ви. Идеята тук е общият диаметър да не е по-голям или по-малък с повече от 15 мм от общия диаметър на заводския размер гуми. Примерно ако карате с 195/50/15, може да гледате и 185/55/15. Разликата е минимална, а дори за зимните гуми е и по-добре да са по-тънки.
2. Датата на производство. Всяка една гума от вътрешната или външната страна на борда има топъл печат с 4 цифри. Първите 2 цифри показват седмицата, а вторите две годината на производство. Например 3713 означава, че гумата е произведена някъде през септември, когато се пада 37-мата седмица на 2013 година. Желателно е гумите, които купувате да са на не повече от 3 години, защото каучука също старее, а за зимните гуми е важно да бъдат с по-мек каучук. Ако някой търговец Ви каже, че гумите са произведени без такъв печат - определено Ви лъже и най-вероятно той е заличил печата тъй като е бил старичък.
3. Дълбочината на грайфера. Масово новите гуми излизат от завода с между 8 и 9 милиметра дълбочина на грайфера. Някои китайски производители пускат и гуми с по-голяма дълбочина на грайфера с цел да спечелят клиенти, тъй като марките им не са толкова популярни. Рядко ще намерите гуми втора ръка с 8 мм грайфер, но за да ги ползвате поне 2 сезона качествено се ориентирайте към гуми с поне 6 мм грайфер. Всичко под 5.5 милиметра е компромис, но пък в същото време е и на по-добри цени. Общо взето около 5.5. милиметра гумата е на средата на живота си.
4. Пукнатини по каналите. Дори сравнително нови гуми на 3-4 години могат да имат пукнатини по грайферите например от неправилно съхранение. Има ли пукнатини, значи че каучука сериозно е започнал да се втвърдява и респективно да губи свойствата си. С цел да прикрият това стареене много нелоялни търговци на гуми втора ръка пускат снимки на току що измити и лъснати гуми или пък напръскани със силиконови спрейове, които поне на снимките със сигурност скриват тези пукнатини и имат доста по-търговски вид.
5. Балоните. Понякога малките балони или "жабки" както ги наричат на много места не се виждат при демонтирана гума и ги забелязвате чак когато я монтирате на джантата и напомпате. Те не са толкова страшни, но ако видите голям балон при демонтирана от джантата гума Ви препоръчвам да не купувате такава гума.
6. Лепенки и фитили. Фитилът е тип каучук, който върши работа временно когато в гумата има дупка от пирон или винт или друго подобно укрепващо средство, което случайно се забие в гумата. С времето фитилът старее и също се втвърдява, което означава, че ще започне да изпуска от мястото на което е забит. Ако някоя от гумите, които гледате има лепенка, не се притеснявайте толкова много. Става въпрос за лепенка под грайфера, гуми с лепенки по борда не са за препоръчване. Съвременните лепенки са достатъчно добри, за да карате гума с лепенка поне 2 години.
7. Цвета на гумата. Гумите по дифолт са черни. Добре де тъмно тъмно сиво - черни. Когато остареят достатъчно те променят и цвета си, който става по-светло сив (мишо сиво) или дори при някои гуми леко кафеникаво. Това е ясен знак за стари гуми, от които трябва да бягате.
8. Късмет. В крайна сметка може да спазите всички опирани по-горе правила при подбора на гуми и най-накрая да закупите гуми, които са криви или не са съхранявани правилно и воланът ще тресе. В тези случаи просто говорим за късмет, защото със сигурност има и хора, които купуват гуми само по снимка и най-много разчитат точно на тази точка - късмет.
Не забравяйте, че на пръв поглед дребни неща, като крушки за фаровете, течност за чистачки, перата на чистачките и разбира се гумите са основни фактори за безопасното придвижване през зимния сезон.
Фармацевти излизат на протест, ако Здравната каса не промени начина на финансиране на аптеките. На сайта на МЗ на 20.06.2024 е качен за публично обсъждане проект за промени в Наредба 4. Промените засягат предписването и отпускане на електронни предписания заплащани частично или напълно от НЗОК. Ще се отрази ли това на достъпа на лекарства и ще..
Двама перничани са задържани за кражбата на елхата от подлеза при жп гарата в града, съобщиха от пресцентъра на ОД на МВР. Мъжете са на 34 и 46 години и са познати на полицията и с други криминални прояви. Двамата са установени и задържани от органите на реда след подадения от община Перник сигнал и предоставените записи от..
Атмосферното налягане бързо ще се понижава и вечерта ще е значително по-ниско от средното за ноември. До сутринта на места в западните райони от страната ще превали сняг. Вятърът ще се ориентира от юг-югозапад, като в планинските райони ще се усили. Днес на места в низините и котловините ще е почти тихо и там ще се образуват мъгли...
На 16 ноември във връзка с извършване на строително-ремонтни работи по бул. „Александър С. Пушкин“, ж.к. "Бъкстон" , се налага спиране на водоподаването от 9:00 до 17:00 часа в района на: ул. „Света Екатерина“, ул. „Голям Братан“, ул. „Вихрен“, ул. „Ген. Александър В. Суворов“ и бул. „Цар Борис III“. При продължителност на..
Най-големият фестивал за анимация за възрастни ще се проведе във френския град Анси. Част от програмата ще можем да гледаме в Дома на киното в София, на 28 октомври. Разговор за смисъла на анимацията с режисьора и продуцент на анимационни филми Весела Данчева от “ Compote Collective “. Пред Радио София тя сподели някои характеристики и..
Местна кампания, целяща да повиши осведомеността относно превенцията на ХИВ и други сексуално преносими инфекции, ще се проведе днес в градинката пред Народния театър „Иван Вазов“. Кампанията се организира от Международната фондация за развитие на Y- PEER (IFYD) съвместно със сдружение "Професионален форум за образованието" (PFO). Повече за..
Романът "Времеубежище" на Георги Господинов спечели най-престижната международна награда, давана за конкретна творба - "Букър". Призът бе връчен на церемония в британската столица Лондон. Господинов стана първият български писател с тази награда. Преводът на английски език е на Анджела Родел. След връчването на наградата Георги Господинов благодари на..