Междувременно Милена Моллова печели 5-а награда на станалото легендарно първо издание на Международния конкурс "П.И. Чайковски". Тогавашните лауреати поддържат връзка през годините, срещат се на големи форуми, при журиране на конкурси, по сцените - защото всички те изграждат една сериозна и значима кариера. След този конкурс Милена Моллова печели награди от други престижни пианистични форуми като Конкурса на ARD в Мюнхен, "Бетовен" във Виена, "Маргарита Лонг" в Париж. Тя е "конкурсен тип", защото има вяра в своите възможности. Вяра, базирана на многото свирене ("всеки ден учех по един нов етюд") в детските и младежките си години. Свирене, което й се отплаща до ден-днешен.
Справяла се е с какво ли не - с разучаването на концерт за броени дни, разбирайки че ѝ предстои да свири не този, който е очаквала (объркване на номерата просто), с предизвестени победители на конкурси, в които със сърцатото си музициране и вродената си непримиримост е успявала да "обърне" нагласите на жури и публика.
Да не забравяме преподавателите на Милена Моллова - Димитър Ненов, Панка Пелишек, Емил Гилелс. Те развиват големия й талант, който е безспорен, и то от съвсем ранна възраст. Била е съвсем дете, когато се премества в София от родния Шумен за да учи в интерната за даровити деца. Със специално разрешение заършва "набързо" музикалното училище и става най-младата студентка в Консерваторията.
Историята на Милена Моллова и Първия концерт на Чайковски започва, когато тя е на 17 - научава го за предстоящия конкурс. Именно него си избира сега за този концерт със Софийската филхармония.
Чуйте разговора ни с проф. Милена Моллова в сутрешното "Радиокафе" на Радио София - за избора на концертите, за Красимир Кюркчийски, който посвещава първия си концерт на Панчо Владигеров, който обаче умира преди концертът да е завършен и затова Кюркчйски се съветва именно с Милена Моллова (на нея пък посвещава втория си клавирен концерт); за магията на сцената, която се получава, когато диригент е Найден Тодоров; за вечерите, в които е свирила и по три концерта (Бетовен, при това) и за усещанията преди срещата с публиката в зала "България" в четвъртък.
А междувременно, въпреки че навърши 75 години, Милена Моллова "не мирясва" - пътува непрестанно, свири много камерна музика (но не само), преподава, води майсторски класове, канена е за жури на престижни конкурси, концертира в Европа и САЩ. Нека не забравяме, че многобройните години на своята блестяща солистична кариера Милена Моллова е била солист на най-значими български и европейски симфонични оркестри и е свирила под палката на най-големи български диригенти като Добрин Петков и световни знаменитости като Кирил Кондрашин, Казиоши Акияма, Рудолф Баумгартнер, Жорж Ципин и много други.
Емблематичен акцент в репертоара на Милена Моллова е изпълнението на цикъла от 32 сонати на Бетовен, представен в 9 концерта - значима творческа задача, реализирана досега от малцина. Освен представянето на клавирните сонати на Бетовен, Милена Моллова осъществява и два цикъла с пълно интегрално изпълнение на Бетовеновите сонати за пиано и цигулка - в сътрудничество с Дина Шнайдерман, а след това и с Георги Бадев. През последните години тя концертира активно и с известния цигулар Марио Хосен. Наред с интерпретацията на класическия репертоар, пианистката поема предизвикателствата на изпълнения на произведения на съвременни композитори от Австрия, Италия, САЩ, Швейцария, като представя премиери и свири многократно съвременни български творби от Красимир Кюркчийски, Димитър Христов, Тодор Стойков, Георги Арнаудов.
Дълго години тя е професор в Националната музикална академия , в Северногръцката консерватория в Солун, както и ръководител на Департамент "Музика" в Нов български университет.
Четвъртък, 8 октомври - зала "България"
Чайковски - Kонцерт за пиано и оркестър № 1
Кюркчийски - Концерт за пиано и оркестър № 1
Софийска филхармония
солист: Милена Моллова
диригент: Найден Тодоров
Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..
Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..
Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..
Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..
Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Одеон". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..
Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище": "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..
Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..