Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автомобилната индустрия привлича най-много чуждестранни инвестиции

Как изглежда автомобилната индустрия в България днес? Първо, да опитаме да дадем отговор на въпроса в цифри и факти. Към настоящия момент на територията на страната оперират малко над 100 международни и български компании, чийто капацитет е съсредоточен в сфери като производството на задвижващи системи, електроника, двигатели и компонентите за тях, седалки и интериорни компоненти, заключващи и климатични системи, фарове и аксесоари за осветление, батерии и компоненти за електромобили.

Изготвена е и специална карта, която отчита всяко едно място в България, където се открива ново предприятие, свързано с автомобилното производство.

Все още България продължава да търси инвеститор, който да насочи своите усилия към масово производство на автомобили у нас. Според участниците в кръглата маса, моментът за това наближава, тъй като вече има достатъчно производители на части и компоненти за колите. Идеята е да бъде привлечен инвеститор, който да произвежда поне 100 хиляди автомобила годишно.

Какви са предимствата на страната ни по отношение на инвестиционната среда? На първо място е благоприятната данъчна политика - данък в размер на 10 процента, стабилен курс на лева, ниска цена на труда и добре квалифицирани кадри. Сред другите предимства са съществуващите производствени бази, геополитическото позициониране на България и членството в ЕС и относително стабилната и предсказуема икономическа и инвестиционна среда.

Като рискове за индустрията специалистите отчитат демографската обстановка в страната -напускащи специалисти и застаряващо население, остарял и неефективен Кодекс на труда, необходимост от осъвременяване на митническа политика -за прототипни изделия или компоненти за нуждите на развойната дейност, дисбаланс в регионалното развитие, недостатъчен административен капацитет и липса на сертифициращи лаборатории за нуждите на автомобилното производство.

И тук се намесва ролята на държавата, която трябва да съобрази данъчната си политика с цел да стимулира отрасъла, откъдето смятат за необходимо да бъдат  въведен диференциран данъчен подход и облекчения за развойна дейност, иновации и свръхвисоки технологични производства, както и пакети за насърчаване на инвеститорския интерес -с акцент върху административната тежест, инфраструктурата и заетостта. Изключително важно е да бъдат намерени и адекватни стимули и програми за обучение на кадри за автомобилната индустрия още от средното образование - включително дуално образование.

В очакване на автомобилния производител в България, нека кажем, че през 2015 година у нас са продадени 23 500 нови автомобила, което представлява ръст спрямо 2014 -а от 15.4 %. За сравнение ръст на продажбите в Европейския съюз като цяло се изчислява на 9.3 на сто.

Още подробности чуйте от репортажа на Красимир Мартинов.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Стоян Панчев

Стоян Панчев: Европейски концерни ще произвеждат в САЩ, за да избегнат мита, а ще внасят на Стария континент!

Споразумението между САЩ и Европа или сделката, ако използваме лексиката на Доналд Тръмп, без да знаем детайли по нея, изглежда по-добре отколкото можеше да бъде след заканата за 30% мита на стоките, изнасяни от ЕС отвъд Атлантическия океан. Договореното все още трябва да бъде прието от страните членки, но имаше и доста по-лош сценарий за..

публикувано на 04.08.25 в 16:45

Още нямаме летателна техника за гасене на пожари, действащата е адаптирана

Проблемът с пожарите у нас става все по-сериозен. Те стават повече на брой, по-интензивни и унищожават все повече площи, особено от горите, отчитат от WWF България. За последните 15 години у нас са възникнали и гасени над 7 хиляди горски пожара . Според решение на Народното събрание от 19 юли 2024 г. Министерският съвет е задължен да..

публикувано на 04.08.25 в 15:12

Фестивалът за улични изкуства 6Fest прави лятото в София по-артистично

Карнавални шествия, големи марионетки, куклен театър и цирк са сред събитията, с които Фестивалът за улични изкуства 6Fest (ШестФест) ще направи лятото в София по-артистично. В парковете 6Fest ще представи дневно и светлинно шествие с три от своите големи карнавални кукли, както и работилница по улични и карнавални изкуства, насочена към деца и..

публикувано на 04.08.25 в 13:54

Къде няма да има топла вода в София до 8 август заради профилактика

Годишната профилактика на "Топлофикация София" продължава и от днес до 8 август (петък) 2025 г. с временно спиране на топлоподаването тя ще засегне: ж.к. "Банишора", ж.к. "Света Троица", ж.к. "Фондови жилища", част от ж.к. "Илинден", ж.к. "Зона Б–5", "Зона Б-5-3", "Зона Б–18", "Зона Б–19"; ж.к. "Надежда" - 1, 2 и част от 4, ж.к...

публикувано на 04.08.25 в 12:41
Мартин Атанасов

Институциите у нас не си говорят

Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта “Черна писта“ - разработена от 18-годишния Мартин Атанасов, е била посетена от над 300 хил. души. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как статистиката се превръща във видима и разбираема информация,..

публикувано на 04.08.25 в 12:36
Деян Колев

Център "Амалипе" ще си партнира с държавата в борбата срещу ранните бракове

Център "Амалипе" си партнира с Министерство на труда и социалната политика и Държавната агенция за закрила на детето в системните усилия, които държавата планира за превенция на ранните бракове.На срещата е поставен акцент върху превенцията на ранните бракове и съответно ранните раждания. На 22 юли става ясно, че център “Амалипе” ще си партнира с..

публикувано на 04.08.25 в 11:29