Как изглежда автомобилната индустрия в България днес? Първо, да опитаме да дадем отговор на въпроса в цифри и факти. Към настоящия момент на територията на страната оперират малко над 100 международни и български компании, чийто капацитет е съсредоточен в сфери като производството на задвижващи системи, електроника, двигатели и компонентите за тях, седалки и интериорни компоненти, заключващи и климатични системи, фарове и аксесоари за осветление, батерии и компоненти за електромобили.
Изготвена е и специална карта, която отчита всяко едно място в България, където се открива ново предприятие, свързано с автомобилното производство.
Все още България продължава да търси инвеститор, който да насочи своите усилия към масово производство на автомобили у нас. Според участниците в кръглата маса, моментът за това наближава, тъй като вече има достатъчно производители на части и компоненти за колите. Идеята е да бъде привлечен инвеститор, който да произвежда поне 100 хиляди автомобила годишно.
Какви са предимствата на страната ни по отношение на инвестиционната среда? На първо място е благоприятната данъчна политика - данък в размер на 10 процента, стабилен курс на лева, ниска цена на труда и добре квалифицирани кадри. Сред другите предимства са съществуващите производствени бази, геополитическото позициониране на България и членството в ЕС и относително стабилната и предсказуема икономическа и инвестиционна среда.
Като рискове за индустрията специалистите отчитат демографската обстановка в страната -напускащи специалисти и застаряващо население, остарял и неефективен Кодекс на труда, необходимост от осъвременяване на митническа политика -за прототипни изделия или компоненти за нуждите на развойната дейност, дисбаланс в регионалното развитие, недостатъчен административен капацитет и липса на сертифициращи лаборатории за нуждите на автомобилното производство.
И тук се намесва ролята на държавата, която трябва да съобрази данъчната си политика с цел да стимулира отрасъла, откъдето смятат за необходимо да бъдат въведен диференциран данъчен подход и облекчения за развойна дейност, иновации и свръхвисоки технологични производства, както и пакети за насърчаване на инвеститорския интерес -с акцент върху административната тежест, инфраструктурата и заетостта. Изключително важно е да бъдат намерени и адекватни стимули и програми за обучение на кадри за автомобилната индустрия още от средното образование - включително дуално образование.
В очакване на автомобилния производител в България, нека кажем, че през 2015 година у нас са продадени 23 500 нови автомобила, което представлява ръст спрямо 2014 -а от 15.4 %. За сравнение ръст на продажбите в Европейския съюз като цяло се изчислява на 9.3 на сто.
Още подробности чуйте от репортажа на Красимир Мартинов.
Минко Ламбов за предстоящата премиера на концерта му за цигулка, акордеон и оркестър със солисти Светлин Русев и Вероника Тодорова: "На 29 януари от 19 ч. в Централния военен клуб е премиерата с оркестър Симфониета. Светлин е божество на цигулката, често го сравнявам със самурай. Запознахме се на един образователен концерт на Филхармонията,..
Кремена Николова - Флор от Софийската филхармония за предстоящия концерт на Филхармонията с полемичната за връзката си с Путин оперна дива Анна Нетребко: "Изключително щастливи сме да сме партньори на концерта на Анна Нетребко като съпровождащ оркестър. Изборът на нашия оркестър не е случаен, партнирахме ѝ в Букурещ с почти същата програма, основно -..
Проф. Илия Граматиков от Музикалната академия за лекцията си в СГХГ към изложбата "Европа в България" на 29.1 в 18 ч.: "Важно е да се подчертае, че това няма да е специализирана музиколожка лекция, тя е отворена до широка публика. Провокация и вдъхновение за мен бе изложбата. Доколко присъства музиката в тези картини? Кога и как се осмисля..
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Историческите сгради на БНР са темата на днешното ни предаване в деня на 90-та годишнина на Радиото с главно "Р": "Oт "Бенковски", в спомените на Кирил Разсуканов за Родно радио , през "Московска", на ъгъла с "Бенковски" заедно със Здравко Петров, до "Драган Цанков" 4 - старата сграда, с разказа на Теодор Караколев от фондация "Български архитектурен..
В Лозенец още кънти споменът от чутовните кабарета на Сирак Скитник и жена му Олга. Къщата им на ул. „Борова гора“ е създадена по съновидение Старите лозенчани и до днес си спомнят за домашното кабаре на една от най-известните двойки в София преди войната Сирак Скитник (основател на БНР) и съпругата му Олга, наричана от всички Сирачката...
Човекът в радиото и изкуствения интелект - Трябва ли да преосмислим БНР заради новите технологии и трябва ли общественото радио да има по-различен подход към използването на ИИ в сравнение с останалите медии? Събеседници : Никола Тулечки (НТ), инженер, който се занимава с работа с данни. Основател на Сдружение „Данни за добро“ и водещ на подкаста..