Еврокомисарят по транспорта е в София за двудневната конференция за бъдещето на инвестициите в транспортния сектор - събитие, което доведе в нашата столица и заместник-директора на Европейската инвестиционна банка, и малтийския министър на транспорта, и редица евродепутати. Наситена програма, представяне на добри градски практики и (най-вече) фокусиране върху новата реалност, която изисква "нови играчи" при финансирането на транспортните проекти - европейските грантове трябва да се комбинират с банкови заеми (по които за проектите с потенциал Европейската инвестиционна банка може да бъде реален партньор и гарант за риска) и частни инвеститори. Затова и ЕК вече обяви първия прием на документи по новия така-наречен blending mechanism, който комбинира тези три източника на средства. Навлизането на нови инвестиции е изключително важно, за да бъде покрита разликата от 24-те милиарда евро, които са определени за транспортни разходи за сегашния програмен период (2014 - 2020) и реално необходимите 700 милиона до 2030, за да бъдат изпълнени амбициозните проекти, благодарение на които да европейското пространство да стане наистина единно, максимално улесняващо преминаването от една форма на транспорт в друга, максимално зелено и в крак с дигиталните изисквания на новото време. Самата Виолета Булц се срещна с журналисти и коментира широка гама от теми - от влаковия транспорт като приоритет в момента и нейната надежда сектора да се "отвори" подобно на самолетния, през дигитализацията, декатбонизацията и свързаността (със специален акцент върху достъпността на пристанищата и връзката им именно с влаковия транспорт), както и възможностите за инвестиции от външни за ЕС държави (като Китай, например). Тя похвали София за електробуса, който бе пуснат именно в първия ден на конференцията, но "нахока" България като държава с най-много жертви от катастрофи в ЕС. В Евросъюза годишно се изразходват над 100 милиона евро за жертвите на пътя... представете си ако можехме да инвестираме тези средства в инфраструктура, какви чудеса биха се получили.
Еврокомисарят по транспорта разясни, че грантовете ще останат и че най-важните стратегически проекти, които не са атрактивни за частните инвеститори, ще продължават да бъдат съфинансирани с европейски средства. Подчерта и колко е важно страните-членки да са активни, да подготвят добри и обосновани проекти. Еврозоната излиза от кризата и сега е моментът да "натиснем" за повече инвестиции - категорична беше тя. В момента има четири механизма за финансиране на проекти в транспорта - някои по-добре познати, по които подадените проекти са в пъти повече от възможностите за финансиране, което е още едно доказателство, че има нужда от нови практики и нови играчи.
Заместник-директорът на Европейската инвестиционна банка Пим ван Балеком също коментира важността на комбинираното финансиране, като отдели специално място на участието на ЕИБ в Механизма за по-чист транспорт и възможностите за отпускане на заеми за "добри проекти", свързани с обновяването на автобусния (или тролейбусния - защо не) парк на даден град (или регион).
Чуйте повече от репортажите на Лили Големинова.
Какво трябва да е поведението ни в зимната планина и какви са рисковете при карането на ски и сноуборд извън пистите? Как се работи с лавинна екипировка, как да се подготвяме за ден в зимната планина, как трябва да реагираме в случай на инцидент? На тези въпроси пред Радио София отговаря планинският водач Николай Павлов. Планината винаги е..
С около 7% се увеличават с всяка следваща година събраните разделно отпадъци от опаковки, спрямо предишната година. По време на празниците този процент нараства до 20%, каза пред Радио София Ива Стефанова- мениджър комуникации в една от организациите за оползотворяване на отпадъци от опаковки. "Хубаво е, че освен, че хората консумират повече,..
До 5 януари 2025 г., в Националния дворец на културата се провежда 38-ото издание на емблематичния Новогодишен музикален фестивал. По традиция жителите и гостите на столицата могат да посетят класически, хорови и джаз концерти, балетен спектакъл, филмова музика, детски събития, оперета и др. Тази вечер ще се състои "Новогодишен джаз..
От 1 януари 2025 г. за 9 от 24-те столични района влиза в сила забрана за отопление с твърдо гориво . Първи под ограничението попадат "Средец", "Красно село", "Искър", "Илинден", "Студентски", "Оборище", "Възраждане", "Лозенец" и "Триадица". От 2029 г. рестрикцията ще важи и за всички останали райони на София. Обикновено нискоемисионни зони се..
Със закриването на “Балкантон“ през 1994 г. спря и изработването на грамофонни плочи в България. Това обаче ще се промени и през 2025 г. ще бъде открита първата фабрика за винили в страната, която на този етап ще е и единствената на Балканите. Пред БТА Илия Григоров, един основателите ѝ, разкри, че производствената мощност край София е за около 20 000..
Пътят до местността "Златните мостове" е почистен перфектно, съобщи пред БНР-Радио София слушател от ски зона на Витоша. Лош обаче достъпът до хижите "Боерица", "Бор", "Офелиите", "Кумата" и други. "Видях машини, закъсали по пътя. Те са за градски условия, с гребла. Всички сили се хвърлят по основния път, но хижите са изоставени",..
Мики и Чарли имат собствено детско шоу, в което представят фокуси, танци, куклен театър и още забавления. Тяхна голяма радост и специалност е да посрещат коледните празници с децата от различни детски градини, занимални и училища. Забавлението, което носят на малчуганите в тези зимни дни, е безмерно. " С Чарли се запознахме 99-а година на жълтите..