Еврокомисарят по транспорта е в София за двудневната конференция за бъдещето на инвестициите в транспортния сектор - събитие, което доведе в нашата столица и заместник-директора на Европейската инвестиционна банка, и малтийския министър на транспорта, и редица евродепутати. Наситена програма, представяне на добри градски практики и (най-вече) фокусиране върху новата реалност, която изисква "нови играчи" при финансирането на транспортните проекти - европейските грантове трябва да се комбинират с банкови заеми (по които за проектите с потенциал Европейската инвестиционна банка може да бъде реален партньор и гарант за риска) и частни инвеститори. Затова и ЕК вече обяви първия прием на документи по новия така-наречен blending mechanism, който комбинира тези три източника на средства. Навлизането на нови инвестиции е изключително важно, за да бъде покрита разликата от 24-те милиарда евро, които са определени за транспортни разходи за сегашния програмен период (2014 - 2020) и реално необходимите 700 милиона до 2030, за да бъдат изпълнени амбициозните проекти, благодарение на които да европейското пространство да стане наистина единно, максимално улесняващо преминаването от една форма на транспорт в друга, максимално зелено и в крак с дигиталните изисквания на новото време. Самата Виолета Булц се срещна с журналисти и коментира широка гама от теми - от влаковия транспорт като приоритет в момента и нейната надежда сектора да се "отвори" подобно на самолетния, през дигитализацията, декатбонизацията и свързаността (със специален акцент върху достъпността на пристанищата и връзката им именно с влаковия транспорт), както и възможностите за инвестиции от външни за ЕС държави (като Китай, например). Тя похвали София за електробуса, който бе пуснат именно в първия ден на конференцията, но "нахока" България като държава с най-много жертви от катастрофи в ЕС. В Евросъюза годишно се изразходват над 100 милиона евро за жертвите на пътя... представете си ако можехме да инвестираме тези средства в инфраструктура, какви чудеса биха се получили.
Еврокомисарят по транспорта разясни, че грантовете ще останат и че най-важните стратегически проекти, които не са атрактивни за частните инвеститори, ще продължават да бъдат съфинансирани с европейски средства. Подчерта и колко е важно страните-членки да са активни, да подготвят добри и обосновани проекти. Еврозоната излиза от кризата и сега е моментът да "натиснем" за повече инвестиции - категорична беше тя. В момента има четири механизма за финансиране на проекти в транспорта - някои по-добре познати, по които подадените проекти са в пъти повече от възможностите за финансиране, което е още едно доказателство, че има нужда от нови практики и нови играчи.
Заместник-директорът на Европейската инвестиционна банка Пим ван Балеком също коментира важността на комбинираното финансиране, като отдели специално място на участието на ЕИБ в Механизма за по-чист транспорт и възможностите за отпускане на заеми за "добри проекти", свързани с обновяването на автобусния (или тролейбусния - защо не) парк на даден град (или регион).
Чуйте повече от репортажите на Лили Големинова.
Коментатори във "Форум" тази седмица са зам.-председателят и член на Управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии доц. д-р Наталия Футекова и образователният иноватор Ангел Георгиев. Заедно с водещата Елена Пъневска, част от темите, които дискутираха бяха: - Проучване на Института за пазарна икономика - професионалното..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
На 17 февруари 2025 г., стартира 17-ото издание на Програма "Европа“ на Столичната община. За поредна година целта е сътрудничеството между гражданското общество и местната власт в София в прилагането на добри европейски практики на местно ниво. Пет са одобрените приоритетни области, като тяхното финансиране е по 250 000 лв., каза пред Радио..
"Аника в градините на Людмил Георгиев" е съвместна изложба на известния български графичен художник Людмил Георгиев и 10-годишната Аника Козева. Изложбата ще бъде показана в галерия "ГрафикАрт" от 12 до 26 февруари. "Изложбата трябва да се види, а историята да се разкаже. С бащата на Аника си говорихме в моето ателие, а Аника се беше разшетала из..
Вейповете и останалите бездимни изделия са новата мода, която предизвиква интереса на децата, коментира пред Радио София Яна Алексиева - изпълнителен директор на Асоциация "Родители“ и магистър по Детско-юношеска и училищна психология. Тя добави, че всичко, което е забранено, в даден момент започва да изкушава тийнейджърите. "Всичко, което чуваме..
Романът "Скарида" е забавен разказ за нелепиците, абсурдите и тъгите на едно непроменящо се и непроменимо всекидневие. Негов автор е Димитър Коцев-Шошо, който според издателите на книгата, е роден и кара в София своето щастливо детство, което все още не е завършило, а това е добра новина за всички почитатели на неговото творчество, защото не..
За справяне с проблема с употребата на вейпове сред тийнейджърите, опитът на другите държави сочи, че голяма част от тях са прекратили вноса и производството им, каза пред Радио София д-р Гергана Гешанова - председател на коалиция "Без дим". "В много държави е абсолютно забранено транспортирането на такива количества, съхранението им и..