Ще кажете, драги мои, има къде къде по-важни неща от това и в делника ни, и в живота ни като цяло.
Какво пък чак толкова прави киното с нас? Във времето са се произвеждали и се произвеждат страшни бози.
Но като едно от най-ценните колективни изкуства, киното би могло да формира вкус, знание и отношение към света. Нещо като визуален учебник, гид или пък музей на общата ни памет и представи.
Всъщност киното е едно от най-демократичните изкуства - не изисква нищо, освен да седнеш и да гледаш. Независимо от това дали си избрал Аронофски или Авенджърите, филмът ти оказва някакъв художествен ефект. Освен това, за разлика от театъра, при киното мимезисът (подражанието на истинския живот) е много по-пряк и съответно по-достоверен, тоест склонни сме повече да му вярваме. Когато гледаме хубав филм (това е клише, но е вярно), бихме могли да заживеем в този свят.
Също така за хората, които обичат фантастични и нереалистични филми - заедно с този жанр литература, киното ти дава възможност да изживяваш алтернативни реалности, тоест проиграва други възможни вселени, и в подкрепа на това: ето един цитат от статия на медийния учен Маршал Маклуън:
Изкуството е предварителна известителна система, която ни показва в аванс бъдещия напредък и ни позволява да се подготвим за това да се справяме с него… Изкуството като радар за средата приема функцията на необходима тренировка на възприятията.
Тоест чрез футуристичните филми се подготвяме за бъдещото и те омекотяват удара му.
Няма как с думи прости да обясним това, което се формира от братя Люмиер до ден днешен.
Мога обаче с огромно удоволствие да ви разкажа за последните ми дни, прекарани по киномански, благодарение на 33-тото издание на Киномания.
Сега филми се гледат по много и различни начини, на стрийминг платформи, свалени нелегално от торенти, пуснати на лаптопа за разтуха след дългия работен ден, или пък все още по телевизора… Но може би това, което най-силно допринася за киноманията е преживяването в киносалона. И не толкова заради широкия екран, колкото заради опита ни да съсредоточим върху едно конкретно нещо (а в днешно време това вече е адски трудно) и да съпреживяваме в компанията на други непознати хора. Стига, разбира се, някой да не ти хрупа зад гърба и да посръбва звучно през сламка безалкохолно, хрускайки ледчета.
Фестивалният кино живот е невероятна двигателна сила, гониш прожекции от салон в салон, или пък потъваш от една в друга и се наелектризираш с емоции.
Та, това се случи с мен тази седмица, като бих искала да ви споделя за два изгледани филма, италианския „Магични нощи“ и френския „Вълчият зов“. И двата филма говорят за някакъв вид упадък в различни мащаби.
Първият на маестро Паоло Вирдзи е бляскаво съчетание между мистерия и сатира на знаменитата италианска киноиндустрия. Действието е ситуирано през 90-те години, когато краят на златната епоха на италианското кино е осезаем, случващ се пред очите на участниците в него, както и на идните поколения. Никой не може да спре този крах, дори трима ентусиазирани по различен начин лауреати на награда за сценарий. Защото корабът вече потъва, а дали те ще се спасят, след като вече са се качили на палубата, също остава като въпрос…
Като споменах възможно потапяне и удавяне, веднага се обръщам към френското заглавие на режисьора Антонен Бодри. Филмът започва със следната мисъл на Аристотел: „Има три вида хора, живите, мъртвите и тези в морето.“
Военните филми аз лично ги възприемам най-трудно, защото крият потенциал за излишен патос и предвидимост в сюжетните развръзки, или ще оцелеят невеличаво, или ще погинат величаво…
Но тук с „Вълчият зов“ нещата стоят по различен начин, защото филмът си остава предимно човешки. Както и когато да настъпи Апокалипсисът, ние ще се искаме да останем с нашите човешки мисли, чувства и настройки. Най-вече с изграденото помежду ни доверие, което ни сплотява, ако ще целият свят да е бомбардиран от насилие и агресия.
Ех, а е едва петък, драги мои, настъпват събота и неделя, когато аз ще продължа да киноманствам.
P.S. Посвещавам този скромен текст на най-големия киноман, когото имахме сред нас, Георги Ангелов. Научете повече за наградата на негово име тук.
С гостите тази седмица Гергана Костадинова – пиар, директор на агенция „Right Direction”, и Димитър Кръчмаров – продуцент, сценарист, част от екипа на спортната страница „Топка е“, водещият на коментарното предаване "Форум" Лъчезар Христов се обсъдиха следните теми: Пощите като магазини и бойкотите на хранителните вериги; "За“ и "против“..
В рамките на Скрининговата кампания за ранно откриване на рак на маточната шийка, която се реализира в последните три месеца на 2024 г., са прегледани близо 16 600 жени от цялата страна, съобщава БГНЕС. В обхвата на скрининга бяха включени здравноосигурени и здравнонеосигурени жени на възраст 20-29 г. и 40-49 г., както и здравнонеосигурени жени на възраст..
На 2 май, първо в София, започват безплатни изследвания на дишането при пушачи и бивши пушачи. За тях е необходимо предварително записване, а благодарение на тях могат да се установят функционални нарушения в белите дробове при наличие на белодробни болести. Прегледите са част от кампания “За живот без тютюнев дим“. “Кампанията стартира през 2005..
В УНСС беше представена първата по рода си "Национална карта на интелектуалната собственост в Република България". Изследването включва 23 показателя, свързани с обекти на интелектуална собственост. Чрез реализирано широко сътрудничество между държавни институции, местната власт и УНСС, с участието на 31 учени и 265 общини, бяха събрани и анализирани..
В Международния ден на джаза – 30 април, в предаването "Радиокафе“ гостува пианистът Константин Костов. В живота му, джазът навлиза, когато е 13-годишен и току-що е постъпил в Музикалното училище в Плевен. По-късно учи джаз пиано при проф. Юлия Ценова в НМА "Проф. Панчо Владигеров". "В Музикалното училище се запознахме няколко приятелчета и..
В предаването “Добър вечер, София“ ни гостува Floralyn – момичето, което пее, свири на арфа и гадае чрез звездите. Тя ни представи своя дебютен албум “ FIRE: Phoenix“ (Огън: феникс) , който съдържа цели 12 песни. Интересната и различна музика, която създава Floralyn, звучи и от нейната арфа. “Във “FIRE: Phoenix“ има песни, които съм..
Изследване показва, че в област София има високи инвестиции и нарастващи заплати, но слабо образование и лоши пътища. “Област София е много разнородна. Обхваща целия широк кръг около столичния град, започвайки от Драгоман и стигайки чак до полите на Рила и благодарение на това има изключително разнолики икономики. Тук анализът на равнище община е..