Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гейминг в "облаците"

Добра интернет връзка и уеб браузър са достатъчни, за да играеш любимата си игра на телевизора, телефона или компютъра

Историята на конзолите започва през 70-те години на миналия век. Първоначално са предназначени предимно за деца, но сега, близо 50 години по-късно, статистиките показват друго. През 2019 г. най-много са играчите на възраст между 18 и 35 години. Конзолите, на които са играли, са много, но ние се спряхме на тези, които са оставили най-голям отпечатък в гейминга.

Nintendo не създават първата конзола за видео игри в света, но правят гейминга част от поп културата на 20 век. Японската компания е най-големият производител на конзоли в света. Основана е през 1889 г., като първоначално произвеждат хартиени карти за игри. Въпреки че издават две конзоли през 70-те, големият им успех идва през 1983 г., когато пускат на пазара Nintendo Entertainment System (NES). Това е златната ера на гейминга, защото с напредването на технологията, игрите вече бягат от типа "Pong" – игра, с графика само от чертички и точки. Появяват се fighting, platform, adventure и RPG жанровете. Това е и ерата, в която за пръв път виждаме Pac-man, Supermario, Zelda и много, много други. Всички те са игри подходящи за цялото семейство.

Техният конкурент - SEGA, залага точно на обратното – в тяхната конзола се намират имена като Mortal Kombat, Street Fighter и други, които промотират гейминга като подходящо забавление и за възрастни. Очевидно е кой печели съревнованието, в момента SEGA не произвеждат конзоли, докато Nintendo все още са на върха с появата на на пазара на Nintendo Switch през 2017г. Това е хибридна конзола, която може да се използва като стационарно или мобилно устройство. Има Joy-Con контролери, които се отделят от дисплея и всички останали функции, които поставят Nintendo Switch между шамарите на Xbox One и Playstation 4.



Sony Playstation излиза на пазара през 1994 г. отново в Япония. Още от първата си конзола те използват дискове и изпращат касетите в историята. През 2014г излиза може би най-популярната в момента конзола - Playstation 4. Тя е 8-ма генерация конзола, която представлява компютър, предназначен само за игри. Има собствена система, онлайн магазин, благодарение на който не е нужно да излезеш до магазина в студените зимни дни за да купиш следващата си игра. Можеш да играеш онлайн с приятели, или пък заедно пред телевизора с помощта на телефоните си.

Playstation VR пренася гейминг преживяването на съвсем различно ниво. Опциите да разнообразиш геймплея си е огромен, което може би е и рецептата за успех на Sony. Нямаме търпение да разберем колко още може да се разшири света на гейминга с новия Playstation, до който, по последни данни, ще можем да се докоснем в края на 2020г.

Репортерът на Verge Том Уорън за конзолата:

През 2001 излиза Microsoft Xbox, първата конзола, произведена в Америка. Успехът на Xbox 360 се крие в стабилните сървъри, както и в успеха на играта Halo 2, която излиза само за Microsoft. Това прави най-продаваната за Xbox на всички времена.Месец след като излиза Playstation 4, Xbox One тръгва да бяга след него. След това идва и Xbox One S и X. Екосистемата на Xbox е напълно съвместима с Windows 10 чрез програмата Play Anywhere, което позволява на геймърите, които са фенове на конзолите, да споделят игри с техните PC-приятели или просто да играят безпроблемно което и да е заглавие и в двете системи.

Политаме в облаците с иновативния продукт на Google - конзолата Stadia, която излезе на пазара на 19 ноември 2019 г. Тя представлява просто един джойстик, който използва cloud gaming, a игрите, които играеш, са качени в твоето Google облачно пространство. Това, което е много иновативно за тази конзола е, че за нея не ти е нужно никакъв хардуер, трябва ти просто добра интернет връзка и Google Chrome платформа. Така можеш да стриймваш любимата си игра на телевизора, а после да си я пуснеш на телефона, или пък на компютъра на 4K без да си притежател на най-мощните машини. В момента е достъпна в 14 държави и поддържа над 22 игри, някои от които са Assassin’s Creed Odyssey, Mortal Kombat 11, NBA 2K20, Red Dead Redemption 2, Just Dance 2020 и други.

Предстои да разберем кой още ще пренесе гейминга в облаците... Microsoft, Apple или пък Sony?





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Градското казино

Софийски разкази - Градското казино

Градското казино - днес това е СГХГ. Като е било построено е било мегдан, недалеч са били първото Народно събрание, първата Община, Княжеския дворец са били на ръка разстояние. Една от идеите е била на това място да бъде Съдебната палата. Но в 1888 в града пристига японецът г-н Камчик - талантлив акробат заедно със семейството си. След едномесечен..

публикувано на 18.10.25 в 16:00
професор Васил Захариев

Историята оживява - професор Васил Захариев, труд първи

Художник-график, изследовател и преподавател, чиято 130-годишнина честваме през 2025 - това е професор Васил Захариев. Любомир Николов е уредник в Историческия музей в родния град на професора - Самоков: "Професор Васил Захариев е една от големите личности, която заслужава да бъде оценена подобаващо. Излязоха издания, в които може да се оцени неговата..

публикувано на 18.10.25 в 15:00
Ванча Дойчева и проф. Димитър Шойлев

Адресите на любовта – Ванча Дойчева и проф. Димитър Шойлев

"Ние сме като двете половинки на една ябълка", казва актрисата за съпруга си, известния хирург-ортопед. Когато се запознават, той не подозира, че красавицата със сини очи по която хлътва на мига, е звезда на Народния театър. По онова време Димитър Шойлев от десет години работи и специализира в Полша при прочутия ортопед акад. Адам Груца и..

публикувано на 18.10.25 в 14:00
д-р Ирина Ганчева и д-р Стоил Иванов

За да могат младите да правят Космос в България

България официално прави крачка към Космоса със създаването на Български космически клъстер (BSC) – с нас са двама от седемте му основатели д-р Стоил Иванов и д-р Ирина Ганчева: "Никой не е стигнал сам в Космоса. Зад всеки космонавт седят екипи, огромно упражнения по колаборация. Клъстърът обединява всички, свързани с космическото начало в..

публикувано на 18.10.25 в 11:54

Ако не си бил в Африка, няма какво да те подготви

"Магии, шамани и скъпоценни камъни в Мозамбик" – приключението на един кореняк софиянец на хиляди километри от дома – интервю със Злати Златев: "Историята ми е свързана с минералите и кристалите. Срещнах се с Александър Диков, който бе работил по българо-мозамбикски проект, който ме покани веднага след дипломирането ми в СУ по геология. Така стигнах..

публикувано на 18.10.25 в 10:23
Виолета Янушева

Изкуството е това, което ще ни обедини

На 30 и 31 октомври ще се проведе  Фестивал „Словесност без граници“ - подробностите от Виолета Янушева: "Организатор е Асоциация Българска словесност с много сподвижници. В навечерието на Деня на будителя почитаме словото. Но е и празник на младите творци, които популяризират българската словесност по света. Програмата е богата, младите творци..

публикувано на 18.10.25 в 09:51
Със Спенс, С или без съспенс

Съспенс със Спенс

Спенс започва със съспенс жертва ли е или не, като баща, разделен с детето си. "Искаме съдиите да могат да отсъждат споделено родителство. Дано някой баща нещо да не изперка." Има ли креативен хейт Спенс? "За майката на детето няма да кажа никога нищо лошо, но за майка ѝ, мога да я разчекна на кръст." Трябва ли да се слушат песни на госта? Ще бъде ли..

публикувано на 17.10.25 в 22:56