Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.
Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.
Ефектът Ави
“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).
Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.
Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията. В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване.
“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.
Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.
“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.
В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.
Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.
В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.
“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.Ново светодиодно соларно парково осветление реализира екипът на столичния район "Студентски" в 4 междублокови пространства. "Ограничените бюджетни възможности на районната администрация води до търсене на нестандартни решения, някои от които са доста приемливи – коментира пред БНР- Радио София районният кмет Петко Горанов . – Със собствени..
Новото мобилно приложение MedicinePrice , което показва цените на лекарствата в левове и евро, е част от електронното здравеопазване в България и то ще остане безплатно, защото е разработено от държавен орган. "Приложението е създадено от Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти (НСЦРЛП) с основната цел да..
Певицата Невена Пейкова бе гост в предаването "Добър вечер, София", за да разкаже за своя дебютен албум, озаглавен "Само ти". “Имам много песни, но за пръв път реших да направя албум, вече като само продуциращ се изпълнител“, съобщи тя пред Радио София. Защо след години кариера, едва сега идва дебютен албум? “Всъщност, той се..
Дървопреработвателният бранш в България е в колапс, алармират от бранша. Производството през 2024 г. е достигнало рекорден минимум, а през 2025 г. ситуацията ще се влоши допълнително, заради множеството пожари в страната. Според експертите бушуващите огнени стихии се дължат на трайното застаряване на голяма част от българските гори, натрупването..
Sofia Summer Fest кани жители и гости на София този уикенд (16 и 17 август) да посетят Младежки фестивал с "музика, движение, каузи и вдъхновение". Готов ли си за лятното събитие, което ще събере в сърцето на София? Това е четвъртото издание на фестивала My Sofia. Youth with causes / "Моята София. Младите с каузи" и е..
Традиционните Димчови дни се провеждат всяка година в Копривщица през месец август. Тази година те ще бъдат отбелязани на 16 и 17-и август (събота и неделя). Повече разказа пред Радио София Делка Гугова - уредник на къща-музей “Димчо Дебелянов”. “На Дебеляновите поетични празници, традиционно се събират много хора в бащиния дом..
Изложбата „Блясъкът на елинистическото злато. Повелителят на Сакар“ беше отрита в Националния археологически институт с музей при БАН (НАИМ-БАН) . Посетителите ще могат да видят уникални находки от тракийско погребение, разкрито в землището на с. Капитан Петко войвода, община Тополовград. Експозицията ще остане в София от 13 до 17 август. Сред..