Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Когато ученето е с цел знание - опитът на Израел

Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас

Снимка: olympicbg.org
Все по-често и все по-дълго се налага учениците да учат дистанционно. В Израел, след навлизането на английския щам на Covid-19, рязко беше свалена „възрастта за ваксиниране и в момента най-много са имунизираните между 16 и 20 години. Дистанционното обучение обаче поставя проблема доколко преподаваният материал се усвоява от учениците, дали има ефикасни марки за контрол, успяват ли да бъдат възпитавани навици за самостоятелно обучение, разказват кореспондентите на БНР в Израел Феня и Искра Декало.

Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.

Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.

Ефектът Ави

“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).

Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.

Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията.  В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване. 

“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.

Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.

“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.

В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.

Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.

В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.

“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.

Чуйте целия разговор на Лили Големинова в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владимир Тодоров

Владимир Тодоров: И у нас трябва да се въведат рестрикции за младите шофьори!

В доста европейски държави след като вземат книжка, младите водачи имат определени рестрикции. Сред тях е невъзможността първите 2 или три години да карат мощни автомобили, примерно до 90 конски сили. Това напомни пред БНР-Радио София Владимир Тодоров – председател на Българската асоциация на пострадали при катастрофи, във връзка с последния..

публикувано на 15.08.25 в 19:05
Данко Калапиш

Ще се наложи ли софийски деца да учат във фургон вместо в класна стая?!

Сто и седмо основно училище "Хан Крум" в столичния район "Лозенец" трябваше вече да разполага с предоставения още в края на учебната година общински имот - бивш клуб на БСП, който се намира в непосредствена близост. Месец преди началото на учебната година обаче, това още не е факт. Имотът е предоставен от Столичната община и кметът на..

публикувано на 15.08.25 в 17:37
С Борислав Чучков

Четиримата пианисти и не само

София съмър фест продължава с прекрасните емоции и с покани тип „ За всеки вкус по нещо“. Тази вечер ви очаква концерта „Четиримата пианисти“, събота и неделя ще бъдат запазени за младежката аудитория с фестивала „ „Моята София. Младите с каузи“, а иначе и в този и в следващия месец ще имате възможност да се насладите на комедията „Баща ми се..

публикувано на 15.08.25 в 17:33
Снимки: Община Самоков

Започна 6-дневна програма, с която Самоков отбелязва празника си

С богата шестдневна програма Самоков отбелязва своя празник.  Тържествените събития започнаха днес със света литургия, отслужена в митрополитския храм "Успение Богородично". След това беше осветен и раздаден курбан за здраве, съобщи пред БНР-Радио София кметът на общината Ангел Джоргов . Програмата продължава с турнир по мини футбол (до неделя)...

публикувано на 15.08.25 в 16:35
Павел Вълчев

Павел Вълчев: Цените в левове и в евро помагат, но и объркват хората

През юли агенция "Алфа Рисърч" проведе третото по ред проучване в рамките на цялостния мониторинг на обществените нагласи във връзка с присъединяването на страната ни към еврозоната (предишните бяха през април и май). "Някаква кардинална промяна на картината, но общо като динамика виждаме устойчив ръст на подкрепата към присъединяването на..

публикувано на 15.08.25 в 15:55

Военноисторическият музей кани деца и родители на "Мисия разузнавач"

Семейната игра "Мисия разузнавач", в която участниците тестват бързина, ловкост и способност за ориентация, ще се проведе на 16 август, от 11.00 ч. в Националния военноисторически музей (НВИМ), съобщават организаторите. "Участниците ще решават загадки, ще разберат кой е главнокомандващият в семейството и докато се забавляват, ще научат любопитни..

публикувано на 15.08.25 в 12:45
Двете режисьорки - Калина Димитрова и Алекса Траянова

Анимацията "Бабата" разказва на света за типичните балкански субекти

Типични персонажи, неподражаем хумор и здравословна доза балкански хаос. Така може да се опише късометражния анимационен филм “Бабата”. Режисьорките Калина Димитрова и Алекса Траянова ни отвеждат в свят, където се срещат три култови фигури - несломимата баба, модерната “кифла” и непобедимата администрация. “Не можем да си въобразим целия този..

публикувано на 15.08.25 в 10:25