Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефан Тенев, Доли медия студио:

Българската филмова класика е част от филмовата класика на Европа

„Мера според мера“
Снимка: архив

Реставрацията на филмовото наследство, представянето му на новата публика, е една от базовите цели в директивите на ЕС за съхраняване и дигитализиране на европейските филмови фондове. Запазването на българското филмово културно наследство, неделима част от облика на Европа, е водещият мотив, с който „Доли медия студио“ решава да инвестира собствени средства в реставрацията и дигитализацията на националния ни филмов архив.

Освен игралните филми, като трилогията „Хан Аспарух“, „Мера според мера“ на Георги Дюлгеров и забележителните черно-бели творби на режисьорката Бинка Желязкова, студиото има амбицията и готовността да реставрира и цифровизира документалните филми на няколко поколения кинотворци, работили в този жанр.

“Българската филмова класика е част от филмовата класика на Европа. Така или иначе 45 години през социализма сме постигнали някакъв технически напредък, създавайки кино и то кино, с което малко други държави на Балканите могат да се похвалят”, казва Стефан Тенев от Доли медия студио.

Това, според него е свързано и с кризата на идентичност - кои сме , какви сме, откъде идваме и накъде отиваме.

“В момента ние трябва да имаме самочувствието, че имаме филмова класика. Колко държави могат да се похвалят с това, че са изградили филмова класика - много малко. Ние сме една от тези държави, които могат да претендират, че имат класически фонд.

По думите му опазването на класиката е едно от най-големите задължения на държавата, защото тя трабва да бъде предавана през поколенията и да бъде вкарана в учебните програми и изучавана, защото тя е художествен, но все пак документ за отминалото време.   

“Лентите стареят както и хората стареят”, обобщава Стефан Тенев и допълва, че лентите трябва да бъдат дигитализирани, за да бъдат запазени.

Дигитализацията е процес, който изисква много време и работата на много хора. Преминаването на един филм от лента в дигитален носител изисква много сериозна техническа работа и обработка, включително реставрация на звука. 

В рамките на 25-ия София Филм Фест в кино Люмиер беше показана дигитално-възстановената версия на „Привързаният балон“ на Бинка Желязкова от 1967 година, по време на миналогодишното издание на престижния кинофорум пък беше представена реставрираната версия на трилогията „Мера според мера“ на режисьора Георги Дюлгеров.

Ако е писано началото на Киномания на 12 април в зала 1 на НДК ще бъде ексклузивната прожекция на „Ханът на империята“ – дигиталната версия на една от най-мащабните български продукции „Хан Аспарух” на Людмил Стайков. С него НДК ще отбележи и своята 40-годишнина. 

Още за дигитализацията, новия живот и въздействието на класиките в българското кино чуйте в разговора на Катя Василева в звуковия файл

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35

Жажда за чаена култура

Festeaval  – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..

публикувано на 22.02.25 в 09:36