Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Стефан Тенев, Доли медия студио:

Българската филмова класика е част от филмовата класика на Европа

„Мера според мера“
Снимка: архив

Реставрацията на филмовото наследство, представянето му на новата публика, е една от базовите цели в директивите на ЕС за съхраняване и дигитализиране на европейските филмови фондове. Запазването на българското филмово културно наследство, неделима част от облика на Европа, е водещият мотив, с който „Доли медия студио“ решава да инвестира собствени средства в реставрацията и дигитализацията на националния ни филмов архив.

Освен игралните филми, като трилогията „Хан Аспарух“, „Мера според мера“ на Георги Дюлгеров и забележителните черно-бели творби на режисьорката Бинка Желязкова, студиото има амбицията и готовността да реставрира и цифровизира документалните филми на няколко поколения кинотворци, работили в този жанр.

“Българската филмова класика е част от филмовата класика на Европа. Така или иначе 45 години през социализма сме постигнали някакъв технически напредък, създавайки кино и то кино, с което малко други държави на Балканите могат да се похвалят”, казва Стефан Тенев от Доли медия студио.

Това, според него е свързано и с кризата на идентичност - кои сме , какви сме, откъде идваме и накъде отиваме.

“В момента ние трябва да имаме самочувствието, че имаме филмова класика. Колко държави могат да се похвалят с това, че са изградили филмова класика - много малко. Ние сме една от тези държави, които могат да претендират, че имат класически фонд.

По думите му опазването на класиката е едно от най-големите задължения на държавата, защото тя трабва да бъде предавана през поколенията и да бъде вкарана в учебните програми и изучавана, защото тя е художествен, но все пак документ за отминалото време.   

“Лентите стареят както и хората стареят”, обобщава Стефан Тенев и допълва, че лентите трябва да бъдат дигитализирани, за да бъдат запазени.

Дигитализацията е процес, който изисква много време и работата на много хора. Преминаването на един филм от лента в дигитален носител изисква много сериозна техническа работа и обработка, включително реставрация на звука. 

В рамките на 25-ия София Филм Фест в кино Люмиер беше показана дигитално-възстановената версия на „Привързаният балон“ на Бинка Желязкова от 1967 година, по време на миналогодишното издание на престижния кинофорум пък беше представена реставрираната версия на трилогията „Мера според мера“ на режисьора Георги Дюлгеров.

Ако е писано началото на Киномания на 12 април в зала 1 на НДК ще бъде ексклузивната прожекция на „Ханът на империята“ – дигиталната версия на една от най-мащабните български продукции „Хан Аспарух” на Людмил Стайков. С него НДК ще отбележи и своята 40-годишнина. 

Още за дигитализацията, новия живот и въздействието на класиките в българското кино чуйте в разговора на Катя Василева в звуковия файл

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елисавета Станчева

Да намерим времето на нашата свобода

Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..

публикувано на 18.05.25 в 11:49
Три тенора…и още нещо с Михаил Михайлов и Юрий Николов

Три тенора…и още нещо: "непрекъснато си помагаме и предизвикваме!"

Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...

публикувано на 18.05.25 в 11:07

Като засвири оркестър в града, значи идва празник

Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..

публикувано на 18.05.25 в 10:21

Софийски разкази - арх. Пенчо Койчев и Съдебната палата

Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век?  Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..

публикувано на 17.05.25 в 16:00
Йерусалим днес

Историята оживява - Хаджиите от Банско, част първа

Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..

публикувано на 17.05.25 в 15:00
С Васил Попов

Като чуя прочита, сънувам кошмари със собствената си история

Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..

публикувано на 17.05.25 в 14:28
Със Захари Нанков

Не сме високото изкуство, но може да се задълбае

Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..

публикувано на 17.05.25 в 14:15