При Хосе Луис Монтон нещата се случват като с магическа пръчка. Китарист и в случая аранжор на Бах, Бетовен, Брамс... Когато се срещнахме за пръв път в Мадрид, вече бях програмирал доста от неговата музика: фламенко - с любими музиканти, с арабски аромати, за деца. “Семейството на майка ми искаха да свиря на фламенко китара, тя самата свиреше и пееше, дядо – също. Така постепенно научих фламенко-езика. После дойдоха нещата, които исках да кажа“ – започна тогава да се разказва Хосе Луис.
После дойде соловия му албум за ЕСМ. Тогава ми направи впечатление неговата отдаденост към Бах. „Класиката ни дава познанията, фламенкото - новите цветове” - казва по този повод Хосе Луис. Сега разговорът ни като че ли продължава от онзи момент преди пет години и изненадата ми, че не е учил музика:
- Мога само да чета ноти. Музиката я научих интуитивно, не мога да я обясня теоретично и подредено.Всичко, което научих от големите музиканти, с които работих, ми помогна да направя този албум с музиката на Бах и Бетовен.И преди съм правил аранжименти на Бах,на испански барок, свирил съм много "Концерта за Аранхуе" на Хоакин Родриго, също и „Чаконата“ - извадих ѝ партитурата с много търпение и много бавно. "Токата и фуга" също съм свирил с Ара Маликян като „булерия“. Всичко, което уча интуитивно, го прилагам. За мен правенето на диска без забавление. Имах много свободно време по време на карантината. Един мой ученик ме помоли да му аранжирам „Аве Мария“ на Шуберт - казах му, че нямам време, но после си дадох сметка, че мога да го направя. Така малко по малко, албумът стана.
На стрийминг представянето му накрая изсвирихте „Токата и фуга“ различно от диска, доколко сте импровизирали при правенето му?
- Много е късметлийско да имаш флейтист като Хуан Карлос Арасил. Той ме придружава във всичките ми проекти. Хубаво е гении да са ти приятели! Самият той е музика - като че ли композира импровизациите си. На секундата ги композира, всичко прави в движение - страхотен е! Фламенкото е също като джаза с много импровизации - много ритмични, както и бързината на свирене. Винаги във фламенкото е имало място за импровизации - в някои от жанровете му, това е силата, с която докосваш струните. Всичко зависи от деня, от твоето душевно състояние…
- Ти като музикант, слушаш ли колегите си, преди да направиш нещо ново? Например, слушал ли си "Арията" на Бах на Ришар Галиано на неговия акордеон?
- Да, аз съм записвал няколко версии на "Арията", но сега ѝ написах и текста и направих също аранжимент за струнни. "Арията" си е "Ария". Много ми е харесвало това, което сме правили с Ара Маликян, но въпроса беше да имаме и ритмично продължение, нещата трябва да са добре в ритмично отношение.
- Разликата между това, което свирихте с Ара като “Tocate y fuga”, където също пееш, и сега, когато сте само с флейта и кахон?
- Да, мина време. Аз много съм помъдрял, идеите ми са отлежали. Разбира се, всеки може да му хареса или да не му хареса това което правим. Много от идеите ми са различни за този диск - това е опит, години, спокойствие и естествено отношение към нещата. Не ме интересува, дали ми казват нещо може ли да се направи, или не. Аз сложих своята песъчинка за това, тези два музикални стила да бъдат близки, почти заедно. Всичките музики се раждат от човешката душа и те са за хората.
- Ти създаде не само музика, а и текстове. Наистина ли за един ден си написал текста към „Унгарски танц номер 5“ на Брамс?
- Ако трябва да съм честен, написах го за час и половина, но винаги казвам, че когато си в студио, на теб не ти плащат за часа в студиото, а ти се плащат за целия дотогавашен опит, който ти позволява да направиш нещата за час и половина. През целия си живот съм писал други текстове. Много китаристи са, както казва Пако де Лусия за себе си, фрустрирани певци. Аз също, като човек от Средиземноморието съм един фрустриран cantautor, автор на текстове като Серат и Сабина. Не ми е достатъчна само музиката - има послания, които трябва да се кажат с глас.
Цялото интервю и голяма част от албума в специалното издание на "Слънчев джаз+" в края на Разпети петък, 30 април.
От 5 до 9 ноември София е домакин на третото издание на Sofia Experimental – фестивал за иновативни музикални практики, нови инструменти и смели артистични експерименти. Над 20 артисти от България, Германия, Италия, Нидерландия, Франция и Чехия ще изнесат поредица от концерти, лекции, презентации и музикални работилници в петте фестивални дни...
На 31 октомври от 19.00 часа и на 1 ноември от 14.00 и 19.00 часа Софийската опера ще представи мюзикълът "Звукът на музиката". "Звукът на музиката" е един от най-награждаваните мюзикъли, разказващ увлекателната история на певците от семейство Трап. Пресъздаденият от творческото вдъхновение на Ричард Роджърс и Оскар Хамърстайн II семеен разказ се..
"Как звучи приказката" ще покаже Симфоничният оркестър на БНР на 5 ноември, сряда, от 19.00 ч. в Първо студио на Радиото. Под палката на главния диригент Константин Илиевски Радиосимфониците ще заведат децата на чаканото музикално пътешествие с "Петя и вълкът" от Сергей Прокофиев. Приказката разказва за Петя, който тръгва на смело пътешествие, за да..
На 21 октомври в София започна 15-ото издание на фестивала "Пиано Екстраваганца". Серията от шест събития, от 21 октомври до 12 ноември, е част от Културния календар на Столична община. В рамките на фестивалната програма публиката ще може да се наслади на изкуството на изключителни артисти като Aнтонио ди Кристофано от Италия; знаменития..
Истинска "Фиеста" подготвят Венеция Караманова и малките певци от Детския хор на БНР на 23 октомври, от 19.30 часа, в зала 3 на НДК, за да отбележат 65-годишнината от създаването на един от най-забележителните български хорови състави. Наследството, оставено от основателя акад. Христо Недялков, се пази с особено внимание, матрицата е отлична и тя няма..
Биг бендът на БНР открива новия концертен сезон на 29 октомври, сряда, от 19.00 ч. в Първо студио на Радиото с авторски концерт на Тобиас Хофман. Програмата представя нови композиции на изключителния саксофонист, специално аранжирани за Бенда. Под диригентството на маестро Антони Дончев ще прозвучат ярки композиции, които съчетават звученето на биг..
Оркестърът за народна музика на БНР открива тази вечер новия концертен сезон. Програмата включва премиери на творби, създадени специално за оркестъра и записани за фонда на Радиото. Диригентът Димитър Христов поставя акцент върху музикантите от състава като пазители на изпълнителската традиция и като автори, които разширяват хоризонтите на..