Обширно генетично проучване, проведено от биолози от пет страни, не установи връзка между нивата на витамин D и чувствителността към коронавирус, хоспитализацията след заразяване с него или тежестта на преболедуване. Резултатите са публикувани в списанието PLOS Medicine.
През изминалата година бяха публикувани редица статии, в които въз основа на резултатите от наблюдателни проучвания авторите стигнаха до заключението, че повишените нива на витамин D могат да предпазят от Covid-19, но те не предоставиха обяснение на механизма на връзка между нивата на витамина D и чувствителността към Covid-19. Освен това някои от тези изследвания показват много противоречиви резултати.
Учени от университета McGill в Канада, заедно с колеги от Япония, Израел, Италия и Обединеното кралство анализираха 4 134 души с Covid-19 и 1 284 876 души без Covid-19 от 11 страни, използвайки метод на менделеева рандомизация на ДНК, за да определят дали генетичната предразположеност, свързана с по-високи нива на витамин D влияе на заболяването след заразяване с коронавирус.
„Повечето проучвания за връзката на витамин D с коронавирусна инфекция са много трудни за тълкуване, тъй като те не вземат предвид такива известни рискови фактори за тежък Covid-19 като старост, хоспитализация, наличие на хронични заболявания, които също обуславят ниските нива на витамин D", заяви ръководителят на изследването д-р Гийом Бътлър-Лапорт.
„Най-добрият начин да се отговори на въпроса за ефектите на витамин D е чрез рандомизирани проучвания, но те са сложни, ресурсоемки и отнемащи време. По-ясно разбиране на ролята на рисковите фактори може да се осигури чрез метода на менделеева рандомизация, тъй като това минимизира потенциалните системни грешки", добави той.
Прилагайки този метод в изследването си, учените не откриха доказателство, че повишените нива на витамин D нямат връзка с честотата на заразяване с коронавирус, хоспитализацията или тежестта на заболяването.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..