Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо Витоша изглежда недостъпна за софиянци?

Снимка: БГНЕС

“Витоша за София е това, което е Везувий за Неапол. С тези думи на австрийски архитект от XIX век Любомир Попйорданов от Сдружение “Планински водачи и приключенски туризъм” посочи стойността и значението на планината за столицата ни.

"Тази планина, която е истинска благословия, че я имаме, някак си не я искаме. Няма такава столица в Европа, където да можеш да правиш толкова приключенски неща - летене, катерене, пещери (тук се намира най-голямата пещера в България - “Духлата”).

Има мечки, имаме над 200 вида птици, има ендемични видове растения. Но в същото време имаме и тази недостъпност. Човек трябва да иска, за да отиде на Витоша. Това казва в ефира на Радио София Любомир Попйорданов.

Според него проблемите с планината и нейната недостъпност опират до собствеността - дали е на “Лифтови съоръжения”, дали са неуредени права на пътната инфраструктура, която се води горски пътища. Тази собственост трябва да се преуреди.
Лифтовете - Княжевският, Драгалевският, Симеоновският, очевидно са в тежко състояние, трябва да се сменят.

В същото време планината предоставя едно от най-добрите места за летене с парапланер, може да се практикува и планинско бягане.
“Потенциалът на планините около София е изключителен”, казва той.

Заради всички тези трудности около достъпността на планината Витоша, е станала не толкова популярна през последните години и не привлича столичани по начина, по който може. Една от причините за това, е че липсва визия на Столичната община за развитието на Витоша.

“В последните няколко месеца направихме неща, които години не са правени, а някои и никога не са правени. Например възстановихме транспортното обслужване до планината с автобуси и през седмицата", обясни Симеон Колев от Столичния общински съвет.  

В същото време обаче най-лесният, удобен и приятен начин за достъп до планината са лифтовете, но от трите лифта работи само един и то с намален капацитет, защото вече е твърде стар.

Симеон Колев допълни също, че в най-напреднал етап в посока на въвеждането му в експлоатация между начална станция до средата на маршрута - “Бай Кръстьо”, е Драгалевският лифт, като очакванията са до края на юли месец да има конкретно техническо решение.

“Витоша ски” ще изградят нов лифт, използвайки съществуващите стъпки (бетонните фундаменти, от които излизат стълбовете) на стария лифт, обясни Симеон Колев. Според него един от проблемите, който спира развитието на планината е, че Витоша има приет план за управление от 2005 г., който обаче е много консервативен.

Още по темата чуйте в дискусията с водещ Константин Лавсов в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 17.02.25: На Радев партия не му трябва, "политиката на цигулката", мажоритарните избори имат минуси

Новата седмица ще протече с нови събеседници коментатори. До 21 февруари горещи новини и теми ще коментират социологът Елена Дариева и историкът Светослав Живков. Днес водещият на предаването Константин Лавсов насочи разговора така, че той обхвана следните теми: Социалното неравенство. Разделението сред обществото се видя и в бойкота на..

публикувано на 17.02.25 в 18:40

Реалистичен, оптимистичен и песимистичен анализ за демографското бъдеще на София

Какви са прогнозите за демографското развитие на столицата и какви са тенденциите за няколко десетилетия напред, според Актуализиран анализ на демографското развитие и прогноза , разработена в три варианта за населението на Столичната  община по градоустройствени единици (ГЕ) за 2030-2040-2050 г.? Анализът е реализиран от общинското..

публикувано на 17.02.25 в 17:50

Близо с 10% поскъпват някои куриерски услуги от 1 март

Близо с 10% поскъпват някои куриерски услуги от 1 март. Две от най-големите компании въвеждат и нови правила при таксуването на най-леките пратки. От 1 март се въвежда 10% увеличение на цените за доставка на вътрешни и международни палетизирани пратки, което се налага по транспортно-логистични причини. Това потвърждава за БНТ една от водещите куриерски..

публикувано на 17.02.25 в 17:05
Илиана Балабанова

Има сфери, в които разликата между заплатите на жени и мъже е до 40%

Средната брутна заплата на жените в България е с около 20% по-ниска от тази на мъжете , показва изследване, направено за периода 2008-2022 г. от института "Зангадор" и представено на конференцията "Заплащане и равнопоставеност в България", организирана от Българска платформа към Европейско женско лоби (ЕЖЛ). Разликите във възнагражденията..

публикувано на 17.02.25 в 16:35
Юлия Мишкова – старши специалист по

Адаптираха два наръчника за климатичните промени за нуждите на българското образование

Образователната платформа prepodavame.bg адаптира два международни наръчника, създадени по инициатива на Office for Climate education (Офис за климатично образование) - международна организация под егидата на ЮНЕСКО със седалище във Франция, чиито цели са  да подкрепя образованието, свързано с климата чрез създаване на образователни ресурси и..

публикувано на 17.02.25 в 14:55

Banff Centre Mountain Film Festival отново в България

Banff Centre Mountain Film Festival в България - един от най-големите и най-престижни планинарски кино фестивали в света пристига за традиционна си първа спирка в страната ни - София. След провеждането му в градчето Банф, Канада през ноември 2024, най-добрите и отличени филми тръгват на световна обиколка, като посещават над 40 държави по целия..

публикувано на 17.02.25 в 14:26

Летище София работи нормално при зимни условия

Летище София работи нормално при зимни условия.  Пистата за излитане и кацане, рульожките за маневриране и перонът са почистени. Извършват се процедури против обледеняване на самолетите, уточняват от летището.  Препоръката към пътниците е да идват два часа преди полета си на съответния терминал на летището. През следващото денонощие в по-голямата..

публикувано на 17.02.25 в 14:16