Всяка година се появяват по 5-6 нови за човека вируси, обикновено от животинското царство. За радост те или не се разпространяват, или не са патогенни за нас. Последният коронавирус е нов, лесно се предава от човек на човек и предизвиква сериозно заболяване. Затова и се получи тази пандемия.
Това обясни пред Радио София проф. Радостина Александрова от Института за експериментална морфология, патология и антропология при БАН.
„Пандемията продължава да учи – и обществото, и специалистите. Разпространението на научните знания е необходимост и голяма отговорност“, подчерта ученият.
Коронавирусът е по-малко изменчив в сравнение с грипния или HIV, но все пак мутира. Това става, докато са в инфектирания организъм и се размножават. Това е причината ние да се стремим да ограничаваме разпространението му, обясни проф. Александрова:
„Ваксините са част от решението, но не цялото. И след имунизация трябва да спазваме останалите препоръчителни мерки. Не знаем как ще продължи еволюцията на вируса, но никак няма да е добре да се появи нов щам, който да преодолява имунния отговор.“
По думите на експерта не можем вечно да се крием от вируса. Има страни, като Дания, в които ваксинационното покритие е голямо и там коронавирусът вече не се смята за непреодолим проблем. Въпреки това, ако се наложи и там ще бъдат върнати маските и другите мерки.
Новата вълна с делта варианта на коронавируса ще засегне най-вече хората, които нямат изградена защита – не са преболедували, не са се ваксинирали или имунитетът им е избледнял. Децата също са засегнати, допълни проф. Александрова. Тя цитира изследване в САЩ, според което процентът на тежките случаи при деца не се е променил от август 2020-а досега. Но при по-голям брой заразени и децата са повече.
Вирусологът от БАН опроверга с научни факти някои митове за ваксините – за предизвикване на стерилитет и рак, и обясни разликата между трета и бустерна доза на ваксината.
Чуйте разговора на Катя Василева с проф. Александрова.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..