Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено.
Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.
Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:
„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“
В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:
„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“
Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.
Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.
Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.
Повече чуйте в звуковия файл.
Лѐмнос или Лѝмнос е деветият по големина остров на Гърция в северната част на Егейско море. Разположен е между островите Самотраки (на 42 km на север-североизток), Имврос (на 22 km на североизток) и Агиос Ефстратиос (на 30 km на юг) и на 58 kmна изток-югоизток от полуостров Света гора (Атон). Релефът му е хълмист и е популярна..
В съвместното предаване на Радио София и Радио Цариброд отбелязваме празника на града, Пръв гост е д-р Ангел Йосифов - член на Националния съвет на българското национално малцинство в Цариброд: "Признанието за приноса ми към културата в Цариброд ми носи удовлетворение. Не мога да издържам без театър, дори и да си давам почивка за година-две...
Разговор с Иван Шишиев, автор на "Етюдите на София - 10 години в кадри" - книга, осветена на преводача. Посвещението идва дни преди принта. Кой е преводачът обаче? И кой е фотографският метод, използван от автора? "В началото снимах изключително черно-бяла София. Сега е изключително цветна. Някои от началните страници са от първите публикувани кадри,..
Наричат го "последният бохем на Копривщица" или "Чичо Сашо" от радиоточката на Копривщица. Като художник рисува своите вдъхновителки и неземната хубост на родния град. Четката му е искрена. Подробности от близкия му приятел Дойчо Иванов, уредник в къщата-музей "Димчо Дебелянов". Но и от друг копривщенец, бивш уредник на същата къща-музей Славимир Генчев...
Любовната история на Анастасия Макрелова и Йошинори Маеда започва със затъналия в преспи „Ориент-експрес“ – случка, описана от Агата Кристи. Японският журналист е приютен в дома на Макрелови, за да не измръзне в неотопления влак, но любовта между него и 19-годишната абитуриентка от Френския колеж Сийка избухва като волтова дъга. И нито..
На Фестивал на историческите бири в Требаселеге, Италия ни водят италианският бирен гуру Лоренцо Дабове и организаторът на фестивала, Винченцо Матерацо: "Абсолютен мит е това разделение на винен юг и бирен север. Всичките южни райони сме много заинтересовани от изкуството на бирата. В Италия няма много големи бирени традиции, но всичко правено е..
Новата иновативна платморма за търсене на работа на Bulgaria wants you , ни е представена от Валерия Джукич, главен опертивен директор на Bulgaria Wants you: "Революционна чак, не бих казала, но прагматична - да! Обърнахме начина, по който се търси работа. Хора има, но трудно е за човек да се свърже с компанията, затова решихме да дадем на..