Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено.
Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.
Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:
„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“
В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:
„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“
Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.
Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.
Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.
Повече чуйте в звуковия файл.
Георги Белстойнев, освен самоковски художник, е първият уредник на музея на Димчо Дебелянов в Копривщица. С помощта на уредника на самоковския музей Любомир Николов. Слушаме Елена Белстойнова, дъщеря на художника: "Той рисува своите чувства към обикновения човек. Не знам да е правил опити в модерните течения. Остана верен на красивото в природата и у..
Българка ражда на княз Александър Батенберг три двойки близнаци за 7 години Образован, строен, мъжествен, много красив, с бадемови весели очи, с тънки вежди, бяло лице с алени бузи и черни засукани мустачки, 22-годишният княз Александър Батенберг веднага прави много силно впечатление на всички, които се стичат да го посрещат на българска земя...
През следващото денонощие ще се задържи облачно. Почти в цялата страна ще вали дъжд, съобщиха от НИМХ. Обилни и продължителни ще са валежите в западните, южните и централните части от страната. На места и в Източна България ще вали дъжд, придружен с гръмотевици. В повечето райони ще духа умерен източен вятър. Минималните температури ще бъдат между 4° и..
В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..
Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...
"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..
На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..