Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35

Жажда за чаена култура

Festeaval  – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..

публикувано на 22.02.25 в 09:36
Георги Илиев

"Форум", 21.02.25: Трети отстранен от ОИК районен кмет след последните местни избори

Коментатор във "Форум" днес беше социологът Елена Дариева. Заедно с водещия Константин Лавсов, част от темите, които дискутираха, бяха: -   Общинската избирателна комисия отстрани кмета на район "Слатина" Георги Илиев. След местните избори това е третият отстранен от ОИК районен кмет след Георги Кузмов ("Оборище") и Ясен Русев (район..

публикувано на 21.02.25 в 18:55
Ема Цветанова от

“Писателница” - инициативата, която популяризира творческото писане сред младите хора

“Писателница” е инициатива, която се занимава с популяризиране на творческото писане сред младите хора. Инициативата дава възможност на хора с интерес към творческото писане да проявяват своите заложби. “Винаги съм се интересувала от творческо писане. Още от дете. Търсила съм за себе си възможност да изразя този свой талант, да практикувам този свой..

публикувано на 21.02.25 в 18:10
Георги Вулджев

Бюджет 2025 е като този на служебния кабинет, но с "козметични разлики"

Държавният бюджет за 2025 г. предизвика бурни дебати сред политиците. Той е същият, какъвто беше предложен и от служебния кабинет, с "козметични разлики“, коментира пред Радио София икономистът Георги Вулджев от Клуб за икономика и политика. "Пак са предложени много сериозни увеличения на заплати в публичния сектор, особено в сферата на..

публикувано на 21.02.25 в 17:41
Водещият Боян Бочев с част от Ogi 23

Бандата Ogi 23 празнува 20 години на сцена

Бандата Ogi 23 празнуват 20 години на сцена. “Ogi 23 на 20 години, означава, че и аз съм остарял. Странно е. Не помня, кога е бил първият концерт. Някъде по морето е бил”, казва Христо Донев - Ричи , който е новият саксофонист на групата и който още като тийнейджър ги слуша.  Първата песен на групата се казва “Размисли и страсти”, а в..

публикувано на 21.02.25 в 17:41

Помагат ли новите технологии за интеграцията на хора с увреждания?

Конференция на тема “Хората с увреждания и развитието на новите технологии – възможности, рискове и перспективи“ се проведе днес в София, организирана от Глобалното движение за хора с увреждания. Специален гост на събитието беше председателят на Европейския икономически социален комитет Шеймъс Боланд. Как технологиите променят живота на..

публикувано на 21.02.25 в 17:33