Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Автономните автомобили през погледа на Валери Скорчев

Валери Скорчев
Снимка: Личен архив

Автономните автомобили и въпросите, които се създават около тях в правната рамка и бъдещето на шофирането са все по-разпространени. Миналата година в Германия бе приет законопроект, отнасящ се за превозни средства с автономност от ниво 4. Според Обществото на автомобилните инженери при ниво 4 компютърът осъществява цялото шофиране при определени условия или среда. Това означава, че тази година в някои географски райони движението на автономни автомобили ще бъде напълно разрешено. 

Доста често обаче, още в тестовия период на автономните автомобили на различни компании има катастрофи и дори смъртни случаи.

Темата за автономните автомобили, по какво се различават те от електрическите и какви са най-новите технологиите сред стандартните автомобили, попитахме Валери Скорчев - специалист продажби в немска компания за едни от най-скъпите и високи класови автомобили:

„Електроавтомобилите и автономните автомобили могат да имат сходства, но е задължително да вървят ръка за ръка. Под електроавтомобил разбираме автомобил, който вместо от бензин, дизел или конвенционално гориво се задвижва от батерии, електрическа енергия и електромобили. Автономен автомобил може да е всякакъв автомобил - електро, бензинов, дизелов, който има съответните технологии и те му позволяват да се управлява електронно. Под автономен автомобил разбираме автомобил, който може сам да сменя посоката си, да тръгва, да спира, без намесата на шофьор. Един автономен автомобил работи с много на брой радари и датчици, те са ултразвукови радари, подобни на познатите ни парктроници, адаптивни темпомати – радиочестоти, различни камери, в последно време и лазерни радари. Всеки един от тези датчици бива свързан с главния компютър на автомобила и изкуствен интелект, който всъщност събира цялата информация от пътната обстановка и всичко, което се случва около колата, дори и метеорологичните условия и калкулирано предприема съответните действия. При конвенционалните автомобили най-големите оптимизации на вече съществуващи технологии са при радарните технологии. В последните години се оптимизират камерите, които следят за всичко по пътя, знаци, коли, пешеходци.“

В периода 2020 -2025 г. се тестват редица нови технологии, като част от програмите Vision Zero, които целят броят на загиналите по пътищата да бъде сведен до минимум. Все по-обстойно се тестват автоматичното аварийно управление, системите за наблюдение на водача и автоматичните системи за аварийно спиране, които работят на кръстовища и когато автомобилът дава на заден ход при излизане от парко място:

„Това е прекрасна инициатива, тъй като жертвите по пътищата са десетки хиляди, и всяка инициатива, която намалява техния брой е добре дошла. Тази програма се фокусира доста върху самите автомобили и техните системи за сигурност, но е насочена и към градоустройствени планове, външни IT инфраструктури и като програма атакува проблема от доста различни страни, надявам се да се развива. Отговорността с инцидент, предизвикан от автономен автомобил доста се дебатира, но засега отговорността е на водача на автомобила. Тъй като все още няма 100-процентови автономни автомобили, винаги водачът носи отговорност и трябва да следи пътната обстановка. Няма автомобил, който ти позволява да спиш, докато стигнеш до дестинацията си към момента. За минимализирането на инцидентите с автономни автомобили ще трябва много строг мониторинг, би трябвало да се осигури нов регулаторен орган, подобно на авиационната правна администрация. Трябва да има закони, определени позиции, които следят за всяко нещо, защото не може да се разчита на няколко различни компании да работят под един и същи стандарт за безопасност и сигурност.“

Бъдещето очаква дори в скоро време да имаме своя аватар в автомобила и да шофираме заедно с него, но според Валери Скорчев такава новост би била възможна при пълно развитие на изцяло автономен автомобил.

Валери споделя, че той самият обича шофирането като дейност и не би предпочел автономен автомобил и смята, че въпреки развитието на технологиите и автомобилите ние, хората винаги трябва да бъдем отговорни към шофирането и да сме запознати с новостите, за да можем бързо да свикваме с тях.

Валери е участвал в обучение за електрическите автомобили в Майорка и в тестови и обучителни периоди на пистите на F1 в „Истанбул Парк“ и „Hockenheimring“, носител е на сертификат от обучение в Прага за Connecting Driving System.

Повече чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Граждани се включиха в обновяването на осветлението в район "Студентски"

Ново светодиодно соларно парково осветление реализира екипът на столичния район "Студентски" в 4 междублокови пространства. "Ограничените бюджетни възможности на районната администрация води до търсене на нестандартни решения, някои от които са доста приемливи – коментира пред БНР- Радио София районният кмет Петко Горанов . – Със собствени..

публикувано на 13.08.25 в 17:42

Данните в "MedicinePrice" се актуализират в реално време, мобилното приложение ще остане безплатно

Новото мобилно приложение MedicinePrice , което показва цените на лекарствата в левове и евро, е част от електронното здравеопазване в България и то ще остане безплатно, защото е разработено от държавен орган. "Приложението е създадено от Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти (НСЦРЛП) с основната цел да..

публикувано на 13.08.25 в 16:50

Дебютният албум на Невена Пейкова е с 13 песни, включително и дует с Нели Рангелова

Певицата Невена Пейкова бе гост в предаването "Добър вечер, София", за да разкаже за своя дебютен албум, озаглавен "Само ти". “Имам много песни, но за пръв път реших да направя албум, вече като само продуциращ се изпълнител“, съобщи тя пред Радио София. Защо след години кариера, едва сега идва дебютен албум? “Всъщност, той се..

публикувано на 13.08.25 в 16:09

Петър Дишков: Стопанисваните гори са по-устойчиви на вредители и на пожари. У нас липсва политика за сектора

Дървопреработвателният бранш в България е в колапс, алармират от бранша. Производството през 2024 г. е достигнало рекорден минимум, а през 2025 г. ситуацията ще се влоши допълнително, заради множеството пожари в страната. Според експертите бушуващите огнени стихии се дължат на трайното застаряване на голяма част от българските гори, натрупването..

публикувано на 13.08.25 в 15:26

Музика, спорт, наука и каузи в четвърти софийски младежки фестивал

Sofia Summer Fest кани жители и гости на София този уикенд (16 и 17 август) да посетят Младежки фестивал с "музика, движение, каузи и вдъхновение". Готов ли си за лятното събитие, което ще събере в сърцето на София? Това е четвъртото издание на фестивала My Sofia. Youth with causes / "Моята София. Младите с каузи" и е..

публикувано на 13.08.25 в 14:50

Копривщица ще отбележи традиционните Дебелянови поетични дни

Традиционните  Димчови дни   се провеждат всяка година  в Копривщица през месец август. Тази година те ще бъдат отбелязани на 16 и 17-и август (събота и неделя).  Повече разказа пред Радио София Делка Гугова - уредник на къща-музей “Димчо Дебелянов”.   “На Дебеляновите поетични празници, традиционно се събират много хора в бащиния дом..

публикувано на 13.08.25 в 13:55

Археологическият музей показва "Блясъкът на елинистичното злато"

Изложбата „Блясъкът на елинистическото злато. Повелителят на Сакар“ беше отрита в Националния археологически институт с музей при БАН (НАИМ-БАН) . Посетителите ще могат да видят уникални находки от тракийско погребение, разкрито в землището на с. Капитан Петко войвода, община Тополовград. Експозицията ще остане в София от 13 до 17 август. Сред..

публикувано на 13.08.25 в 13:26