Един от най-влиятелните визуални артисти - Ориол Виланова, открива своя изложба тази вечер в галерия "Институт за съвременно изкуство-София".
Експозицията е наречена "Нови модели" и се открива от 18:00 часа.
В нея ще могат да се видят витрини от музеи, но – забележете – те ще бъдат празни и без индикация за произход, за да предизвикат въображението на публиката.
"За пръв път съм в България и съм много щастлив. Вече посетих битпазара в София. Това е мой начин да опозная съответния град. По предметите там могат да се види миналото и да се чете бъдещето", каза пред Радио София артистът.
Той уточни, че откриващата изложба е трета част от по-голям проект - "Суперпозиции 2 / Заплитане 2022", в който обаче частите са самостоятелни. Първите части са били в музеи/галерии в Белгия и в Испания .
Витрините обикновено остават невидими. Те са обикновен предмети, които могат да направят всяка вещ важна. Когато са празни, вниманието върху тях дава възможност да се видят естетически и материални особености на мястото, в което са, допълни Виланова.
Според кураторката Десислава Димова празната витрина е "част от екологията в нашето отношение както към миналото, така и към бъдещето, към живата и неживата природа; на способността ни да съхраняваме и унищожаваме, да произвеждаме излишък и да създаваме рядкости. Статичната и отчетлива тромавост на витрините напомня, че тя е маркер за все по-остаряла склонност, която трябва да систематизираме и изолираме, вместо да филтрираме през обектите (както и себе си) в потока на живота".
Ориол Виланова е заел и събрал на едно място витрини от Националната галерия, Етнографския музей, СГХГ, музея "Земята и хората", НИМ, военния музей и други.
Експозицията може да бъде разгледана до 23 юли.
Програмата се реализира с финансовото съдействие на „Програма за подкрепа на професионални организации в областта на изкуството" на национален фонд „Култура".
Чуйте разговора на Гергана Пейкова.
Снимките са от Института за съвременно изкуство.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..