На 14 юли 2022 г. от 19:00 ч. Домът на киното ще отбележи рождението на режисьора Ингмар Бергман с прожекция на филма "Персона" и представяне на книгата "Статии, лекции, есета". Шведският режисьор и сценарист Ингмар Бергман (1918-2007) работи за театъра над 60 години, през които поставя 172 пиеси. Той е и директор на театрите в Хелсингборг, Гьотеборг, Малмьо, Кралският драматичен театър в Стокхолм и Резиденцтеатър в Мюнхен. Талантът му го отвежда и в киното, където за 40 години режисира над 60 филмови продукции.
Подробности пред Радио София разказа Надежда Московска, директор "Комуникации" на издателство "Колибри", които са организатори на събитието.
"Персона" със сигурност, включително и от самия Бергман е отбелязван, като една от най-значимите му творби. В сборника, който също ще представим утре има дори един предговор в сценария към филма, в който самият Бергман казва, че това не е обичаен сценарий, а е по-скоро нещо подобно на партитура, който на терен е трябвало да оркестрира с екипа си. И че самият той не е съвсем сигурен до каква степен всичко това, което виждаме в сценария, и което се вижда на екран е умишлено поставено там. По-скоро представя този материал на нас, зрителите и читателите на сценария, на нашата интерпретация", сподели Московска.
По думите й, в знаковата творба "Персона" много силно личи отношението на режисьора към самото кино и то присъства като тема във филма. Относно сборника "Статии,лекции,есета", Московска отбеляза, че се виждат най-различни публикувани и непубликувани текстове, предговори към сценарии, статии, брошури за театрални представления, благодарствени речи, критика и др.
"В голяма част от неговите автофикции, той сам разговаря със себе си, дори имам един много любим негов текст, където под псевдоним на френски критик той се громи сам. А всъщност един от най-критичните някога писани текстове за Бергман е излязъл изпод неговото перо", отбеляза Московска.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Актрисата Каталин Старейшинска за пиесата "Малки красиви неща" в Театро: "Пиесата е съставена от документални истории от една анонимна рубрика, поета в 2010 от нов човек под името "Шугар". Отговорите са доста откровени, свързани са с лични истории и това прави пиесата доста достъпна, всеки би се припознал с нещо в нея. Историите текат на принципа..
Стефан Драгостинов за предстоящия спектакъл по случай годишнината на Драгостин фолк национал: "Създали сме 11 диска с фолклорни песни и инструментална музика с безброй турнета по цял свят. Песните са свързани с фолклорните традиции на много региони освен шопския, една от тях е родопската Рофинка. Марияна Павлова, най-ниският глас в света си дойде от..
Кауза за бебе със злокачествено заболяване събира на благотворителен фестивал , представен ни от Мая Цанева от "Безопасни детски площадки": "Ще бъдем в отоплената тента пред стадион "Академик" и ще съберем лепта от хората, за да може бебето да порасне. Там ще има и детска площадка на закрито. Много красиви и вкусни неща, изработени от доброволци...
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..