Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подарък с кауза за Коледа може да зарадва и да промени живот

Александър Киров разказва за платформата Дар-пазар

Снимка: „Дар пазар“

По Коледа настъпва времето на голямото пазаруване. Ако желаете смислено и с кауза да похарчите парите си за коледни подаръци, може да подкрепите местни производители и социални предприемачи, които влагат  голяма част от своята печалба в дадена кауза, събитие, съдба, идея, развитие. Купувайки тяхна продукция, можете буквално да промените човешки живот, или да насърчите интересна идея.
Със своето създаване преди 3 години, платформата Дар-пазар, събира социални предприемачи, които правят различни неща, страхотни идеи за подаръци можем да открием там, на страницата на един сайт, където освен че можем да разгледаме интересни неща, можем и да прочетем за идеята и каузата на всеки един от производителите.

 Повече за това разказа в предаването Ритъмът на столицата, Александър Киров -  ръководител на комуникациите на Български център за нестопанско право, организацията, която е съосновател на "Дар-пазар".

"3 години вече движим тази инициатива. Всичко започна като продължение на една наша програма, която правим в Българския център за нестопанско право, за подкрепа на социални предприемачи, които имат стойностни идеи и искат да ги развият на ниво бизнес, комуникации и продажби", споделя той. От организацията решават, че тази програма трябва да завърши по подобаващ начин, по който да могат след това да представят продукцията на социалните предприемачи.

Влизайки в тази програма, те се научават как да развият своя бизнес план, да планират маркетирането на продуктите, как да ги описват, снимат и подобряват и естествения завършек на един такъв процес е, как да ги представят на широката общественост, посочи Александър Киров. Така се заражда идеята за онлайн магазин, където да бъдат представени продуктите.

"Така хората, до които искаме да достигнем, реално могат да ги видят, да прочетат повече за тях и по този начин да се запознаят и със самите дейности на социалните предприятия", допълни той. По думите му зад всяко едно от тях стои някаква кауза, гражданска организация, която се опитва да доведе до някаква позитивна промяна. 

Когато влезем в платформата, освен пазаруване по избор на продукти, можем да пазаруваме и по каузи, свързани с деца и младежи, спорт, образование и наука, култура и изкуство.
"Един от водещите ни мотиви, когато създадохме тази платформа, е да покажем на преден план именно каузите, които подкрепяме, като пред всяка от тях поставим интересна линия от продукти, които всяка година стават все по-добри", отбеляза Александър  Киров.

И допълни: "Нашата идея е  тези социални предприятия и предприемачи да развиват продуктите си и да стават все по-конкурентни."
Киров заяви, че темите на каузите са много - опазване на природата, съхраняване на ценностите, подкрепа на хора в неравностойно положение, хора с увреждания, бежанци, жени в трудна житейска ситуация. 

Интересния факт е, че една от първите каузи е била на читалище:
"Хората първо не допускат, че читалищата са гражданска организация, камо ли да развиват предприемаческа дейност. Първата кауза беше на така наречената "Калоферска дантела" - социално предприятие към читалище "Христо Ботев" от Калофер, които са се заели с много интересната задача да опазват културата и изкуството на калоферската дантела, като съответно произвеждат огромно разнообразие от продукти.

."Опитваме се всеки един човек, който влезе на сайта, хем да се сблъска със широко разнообразие на продукти, хем да се докосне до темите, които подкрепят, пазарувайки определен продукт", посочи още той.
Освен познатите поводи, покрай които харчим много пари за пазаруване, все по-ясно се очертава тенденцията хората да пазаруват и по всякакви други поводи, защото искат да купят нещо с добавена стойност, като знаят, че така ще помогнат на някого.
Александър Киров подчерта, че това е обнадеждаващо, "Особено когато работим и с големи бизнес корпорации, виждаме и как самият бизнес започва да припознава пазаруването с кауза, отвъд кампанийното пазаруване около големите празници, като вдъхновяват и служителите си да пазаруват едва ли не на ежедневна база", посочи той и разкри,че за тази цел  те пък им подготвят празнични и не само, каталози. за да могат буквално от офисите да пазаруват, помагат и подкрепят.

Накрая очертахме и профила на индивидуалния потребител - по думите на Киров, това са предимно жени на около 40-45 години.
Както разбира се и доста млада аудитория, която пазарува настолни игри, млади майки търсят детски играчки, образователни пособия.
"Опитваме се с всяко следващо издание на програмата ни по предприемачество да разширяваме този кръгозор и да достигаме до по-широка аудитория, с по-подходящи продукти, както и  да научат за по-значимите каузи зад тях.
Не мога да твърдя, че средата в България е идеална за предприемаческа дейност, но категорично мога да заявя, че в последните 4-5 години има напредък в тази сфера, да се насърчават социалните предприятия - било то през граждански организации, други инициативи, или чрез буквално сътрудничство с по-големи бизнеси. Лично аз гледам оптимистично на нещата и смятам,че имаме стъпка по стъпка, лека полека напредък", каза в заключение Александър Киров
По публикацията работи: Спаска Давранова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Пламен Димитров

Пламен Димитров: И след срещата в Аляска мирът в Украйна остана далеч

От срещата на президентите на САЩ и Русия в Аляска повече спечели Путин. Въпреки ултиматума към Русия, след като изтече срокът му, Тръмп вместо да наложи икономически натиск, организира среща, с която Путин показа, че не е изолиран. Това коментира пред БНР-Радио София Пламен Димитров от Българското геополитическо дружество. По думите..

публикувано на 27.08.25 в 16:33

Адв. Кашъмов: Да внимаваме при прилагането на еврорегламента да не ограничим правата на гражданите!

Законът за достъп до обществена информация (ЗДОИ) е един от работещите. Но силата на неговите текстове гражданите не само имат достъп до информация от публичните институции, но и успяват да го получат, ако трябва минавайки и през съда. Това напомни пред БНР-Радио София адв. Александър Кашъмов, изпълнителен директор на "Програма достъп до..

публикувано на 27.08.25 в 15:18

Стенописи продължават да променят София с проекта "Упование"

Стенописен проект с кауза, озаглавен "Упование“ е част от календара на Фондация "София – Европейска столица на спорта" и се осъществява по инициатива на Фондация Visionary, в партньорство с Посолството на Словения в София. За идеята и посланието на проекта, в предаването “Радиокафе“ разказа Деляна Ангелова – съосновател на Фондация Visionary,..

публикувано на 27.08.25 в 13:31

За концерти на оперни звезди се променят движението и паркирането около "Св. Ал. Невски"

Във връзка с концерти на 28 и 29 август на пл. "Св. Александър Невски" , с участието на Соня Йончева, Пласидо Доминго, Хосе Карерас, Виторио Григоло и Софийската филхармония , се въвежда временна организация на движението, съобщиха от Столичната община.    До 8:00 ч. на 30 август т.г. на паркинга на пл. „Св. Ал. Невски“ в участъка между ул...

публикувано на 27.08.25 в 13:01

Програмата "КМК Музикален акселератор" отново е отворена за кандидатстване

Ежегодната програма на "КМК Музикален акселератор“, която помага на млади български групи и солови изпълнители да развият своята музикална кариера, отново е отворена за кандидатстване. Кандидатури за новия сезон на програмата се приемат до 01.10.2025 г. Проектът предоставя възможност на изпълнители и групи за професионална аудио..

публикувано на 27.08.25 в 12:48

България вече е част от глобалната мрежа FSC за устойчиво управление на горите

България стана част от глобалната мрежа Forest Stewardship Council за устойчиво управление на горите. WWF България инициира въвеждането на сертификацията по системата на FSC у нас преди повече от 20 години, а от 2014 г. ръководи разработването на национален стандарт, съобразен с характеристиките на местните гори и законодателство. Официален партньор..

публикувано на 27.08.25 в 11:03

НАТФИЗ предоставя обучения за специалисти и любители

Центърът за продължаващо обучение към НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов” стартира с мисията да предоставя висококачествени специализирани обучения за професионалисти и любители в сферата на сценичните и екранните изкуства, културния мениджмънт и творческите индустрии.  В динамично развиващия се свят на изкуството и медиите, центърът предлага актуални курсове и..

публикувано на 27.08.25 в 09:35