Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 18 януари в РЦСИ „Топлоцентрала“

Дуо „Атмосфери“ и Венелин Шурелов с пърформанс по музика на Яан Раатс

Снимка: CULTURAMA.Art

Младите, талантливи пианистки Мила Михова и Александра Дичева ще представят премиерно произведения на съвременния композитор Яан Раатс - 24 Маргинала за две пиана оп. 68 (1982) и Соната за две пиана оп. 82 (1990) в РЦСИ „Топлоцентрала“ тази сряда, 18 януари от 19:00 часа.

Всъщност зрителите ще чуят и видят нещо повече от 24 музикални миниатюри.

В пърформанса важна част е визуализацията, която подготвя Венелин Шурелов.

Музиката на Яан Раатс е едновременно абстрактна и конкретна, има много красота в нея. Искахме да добавим визуална среда“, разказа пред Радио София Мила Михова.

„Предложих на Мила да работим с Венелин Шурелов. Той чу музиката, замисли се и прие. За щастие беше заинтригуван и се съгласи да направим нещо съвместно“, допълни Александра Дичева.

Двете музикантки имат свои пътища на развитие, но съдбата ги среща и събира за общи изяви. За пръв път през 2017 г. свирят заедно на Международния фестивал за съвременна клавирна музика „ppIANISSIMO“, и то произведения от български композитори - Пенка Кунева и Константин Илиевски.

Носители са на първи награди от конкурсите JSFest Internatioinal Music Competition (Финландия) и Danubia Talents International Music Competition (Унгария). През май 2021 г. клавирно дуо „Атмосфери“ става носител на приза „Олга Камбурова“, печелят и „Кристална лира“ за млади изпълнители.


Измислят името на дуото - „Атмосфери“, когато участват в майсторски клас във Виена. Уточняват, че и двете са променливи и различни, името добре пасва.

Две години след дебюта си двете пианистки са в чужбина, но по-сетне се връщат у нас. 
В момента и двете правят докторантури в София и магистратури в Грац, Австрия. И втора година пътуват дотам през уикендите, за да учат.

Различни като темперамент и натюрел, те успяват да създадат едно хармонично музикално цяло на сцената. Пътят им към музиката е различен.
Мила Михова минава през всички обичайни етапи в изграждането на един музикант – учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в класа на Емилия Канева и след това прави естествената стъпка да продължи образованието си в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“.
Александра Дичева завършва Езиковата гимназия „Васил Карагьозов“ в родния си град Ямбол с отличието на Министерството на образованието и науката „Национална диплома“, но след това вместо университет избира да кандидатства в Националната музикална академия „проф. Панчо Владигеров“. Точно там, в класа на проф. д-р Борислава Танева, е първата среща на Мила и Александра.

Венелин Шурелов (►)е автор на различни интерактивни инсталации и пърформанси, някои от които са "Машина за рисунки" (2005), "Fantomat" (2008), "Orthoman" (2009) "Tabula Rasa" (2010), "Стрелбище" (2012), “Ротор” (2016) – представен в Арс Електроника център, Линц. През 2011 г. реализира кибер-лекцията "Man Ex Machina", а през 2016 г. поставя пърформанс-инсталацията “Post-Everything”, като гост-лектор в университета Таусън, САЩ.

  • Естонският композитор Яан Раатс култивира свой ярък музикален език, който следва импулсите на неговата интуиция. Самият той казва, че не обича да ограничава композициите си в контекста на конкретна композиционна техника, а да използва средствата на музиката в помощ на своето въображение. Двата фундамента, върху които Раатс изгражда музикалната среда, са остинатният ритмичен пулс и калейдоскопичната фрагментарност на звученето. Механичната пулсация създава усещане за необратимост и дистанция от музикалното преживяване. От друга страна, слушателят бива въвлечен в хаоса от бързо преминаващи и амбивалентни състояния. Мимолетността на всяко състояние възпрепятства възможността то да бъде назовано, което създава една нестабилна атмосфера. Музиката на Раатс е като мозайка от тонална хармония и модернистични клъстери, полифоничен релеф и фолклорна мелодика, непоклатима монотонност и хумористична игривост и самоирония. Абстрактната природа на музиката на Яан Раатс е стимул за асоциативната мисъл. Това позволява широка художествена и мисловна свобода за изпълнителя и слушателя. Така и двамата влизат в ролята на интерпретатор.

По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Детето показва своите емоции още в утробата на майката

"Разговор с психолог. Разбиране и преработка на детските емоции" - е акцентът на организираната тематична среща от Фондация "За нашите деца", която ще се проведе на 22 ноември с родители на деца от 0 до 7 години. Детето показва своите емоции още в утробата на майката, без да има представа и да осъзнава какви са те, това разказа в..

публикувано на 21.11.24 в 17:02

Можем ли да променим механизмите на остаряването и да го забавим?

Макар днес да живеем значително по-дълго от нашите предци, основните причини за смъртност остават все същите социално-значими заболявания - сърдечно-съдови, невродегенеративни и метаболитни нарушения. “Когато говорим за анализ на един сложен процес, какъвто е биологичното остаряване, на клетките, тъканите, органите на човешкото тяло и на всички..

публикувано на 21.11.24 в 16:55
Доц. д.р Росица Вачева говори за опасността от прекомерната употреба на антибиотици

В България се извършва непрекъснат надзор на антибиотичната резистентност

Отбелязваме Световната седмица за повишаване осведомеността за правилната употреба на антибиотици. През тази година темата е: “Антимикробната резистентност е невидима, аз не съм“ и има за цел да повиши осведомеността за въздействието на антимикробната резистентност върху живота на хората, като поставя пациентите в центъра на дискусията. Прекомерната и..

публикувано на 21.11.24 в 16:40

Международна конференция отбеляза 20 години БФЖ и отчете постигнатите резултати

Българският фонд за жените отбелазва своите 20 години, 20 години подкрепа за правата на жените в България. Фондът е основан през 2004година от Станимира Хаджичитова и нейни съмишленички. Международната конференция  “Феминизмът е за всички“ събра на 14 ноември представители на организации, подкрепени от Българския фонд за жените (БФЖ),..

публикувано на 21.11.24 в 15:30

Пактът на ЕС за миграцията рискува да не успее да защити непридружените деца

Фондация за достъп до права (FAR) се присъедини към 29 организации, за да предупреди, че Пактът на ЕС за миграцията и убежището рискува да не успее да защити непридружените деца на границите на Европа. Въпреки че Пактът на ЕС включва редица гаранции за защита на непридружените деца, на практика той вероятно ще изложи децата на още по-големи рискове...

публикувано на 21.11.24 в 15:15

Най-добрият роман на Карлос Мола излиза на българския книжен пазар

"Мълчанието на майките" е дългоочакваното продължение на криминалната поредица за инспектор Елена Бланко, от испанската литературна сензация Кармен Мола. Също както в предишните три книги – „Кървавата годеница“, "Пурпурната мрежа“ и "Годината на свинята“, историята е едновременно ужасяваща и съкрушаваща. Преводът и този път е на Анелия..

публикувано на 21.11.24 в 14:17

Джаз със стил - Даниела Белчева квартет в Париж на фестивала Jazzy Colors

Даниела Белчева е от Варна, живяла е и е работила в Скандинавските страни и откакто си е в България създава фина, елегантна и стилна музика, най-вече на територията на джаза, но не само. За нея 2024 година преминава под знака на третия й албум “Naïve”. Той беше представен в съпътстващата програма на Международния музикален фестивал „Варненско лято“,..

публикувано на 21.11.24 в 14:17