Светлин Русев е сред най-ярките имена сред българските цигулари днес, с бляскава международна кариера. Носител на награди от някои от най-важните конкурси в света като Маргарита Лонг-Жак Тибо. През 2001 е отличен с Голямата награда, наградата на публиката и Специалната награда за най-добра интерпретация на концерт от Бах на Първия международен конкурс в Сендай, Япония. Музикант на годината (2016) на БНР, три пъти е носител на "Кристална лира".
Свирил е в най-престижните зали в света под палката на Йехуди Менухин, Леон Флайшер, Марек Яновски. Бил е концертмайстор на Филхармонията в Сеул, на Оркестъра на Френското национално радио, на Оркестъра на Романска Швейцария. От няколко години е "свободен елемент", не е свързан с никой оркестър, но пък има време за нов репертоар и по-дълбоко потапяне в музиката. Професор е в Парижката консерватория, която е и завършил със златен медал.
Идва в студиото на "Радиокафе" направо от репетицията си със Симфоничния оркестър на БНР. Споделя, че с радиооркестъра винаги се е чувствал много добре. Предният му гастрол в афиша беше през 2019 е една паметна вечер, посветена на Георги Бадев. Тогава Светлин Русев изпълни три концерта в рамките на една програма. Тази вечер той ще изпълни под диригентството на Марк Кадин двата концерта за цигулка и оркестър от Сергей Прокофиев. Делят ги 20 години във времето, и двата са много интензивни, трудни, изискващи. Досега Светлин Русев е свирил всеки от тях поотделно, "но доста рядко" и никога заедно. На въпроса защо и двата в една вечер, той отговори с нотка хумор – "защото толкова е написал Прокофиев. Ако бях пианист, щеше да е по-трудно, защото клавирните му концерти са 5".
Изключително интересен събеседник е Светлин Русев, говорим за какво ли не – за привличането на нова публика - "много е важно хората веднъж да стигнат до залата. Влязат ли веднъж на концерт, на хубав концерт, музиката, резонансът ще им въздейства на клетъчно ниво". Той е убеден, че 90 от 100 човека се връщат, отидат ли веднъж на класически концерт. За разликата в програмирането и в репертоарната политика между България и западноевропейските държави – "о, много е различно. Там огромно внимание се обръща на образователните програми. Те знаят, че трябва да си отгледат бъдещата публика. А иначе хората навсякъде по света отиват на хубавите концерти".
Разбира се, коментираме и неговата изява на Айфеловата кула, която имаше толкова голям отзвук навсякъде в Европа и как концертите на нетрадиционни места разширяват зрителската аудитория. Светлин Русев разказва и се поредната си с Георги Господинов, в Лондон веднага след спечелването на международната награда Букър, "което е нещо изключително, за него, но и за България, представете си колко хора по света са "гугълнали" България. Аз много се радвам, че Георги Господинов често е в залата на моите концерти" – споделя Светлин
Предстоят му много интересни концерти през лятото, като особено го вълнува гостуването в Макао като солист и диригент, както и в Сеул, в новата концертна зала на един от етажите на голям търговски център, в рамките на проекта Coming Home – той събира музиканти, които са от Сеул или са били свързани със Сеул (като Светлин Русев) и им дава възможност за различни музикални предизвикателства.
Концертът на Светлин Русе със Симфоничния оркестър на БНР е тази вечер, 9 юни, от 19 часа в зала България. Диригент е Марк Кадин, а освен двата концерта за цигулка и оркестър на Сергей Прокофиев, ще прозвучи първата сюита от балета Тривърхата шапка от Мануел де Файа.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..