Поредният интересен концерт на Софийски солисти предстои в първата лятна вечер на тази година. Програмата е много консистентна, включва премиерното за България изпълнения на втория концерт за виолончело на Петерис Васкс и две творби на Игор Стравински под диригентството на Константин Добройков.
В Радиокафе за концерта разказват Ивелина Кючукова, която ръководи Общинския културен институт "Красно село", към който са Софийски солисти, и българският виолончелист Александър Димитров, който пристига от Германия специално за този концерт.
Латвийският композитор Петерис Васкс е сред най-уважаваните и често изпълнявани съвременни композитори в Европа. В две поредни издания на Международният конкурс по композиция "София" (2017 и 2019) Васкс гостува в България като част от екипа на международното жури.
“Повечето хора днес вече не притежават вярвания, любов и идеали. Духовното измерение е изгубено. Моята мисия е да осигуря храна за душата и това проповядвам в творбите си", споделя композитора във времето. В музиката си Васкс разказва за основните принципи в живота – битката между Мрака и Светлината, за отраженията на природата в музикални звуци, за обаянието от песента на птиците, за мигове на катарзис, за съдбата на цялото човечество като отражение на миналото, хаосът на настоящето и надеждата за бъдещето. В същината на музиката на Васкс стоят архаични мотиви и теми, типични за латвийската фолклорна музика. Те не са цитати, а звукови кодове на генетично ниво, които пряко създават усещане за принадлежност у латвийските ценители на музиката.
През 2012 по лична молба на Сол Габета, и като официална поръчка на Симфониета Амстердам, Васкс пише втория си концерт за виолончело и струнен оркестър, озаглавен Присъствие (оттук и мотото на целия концерт). Относно заглавието, композиторът пише: „Присъствие – имам предвид, че аз съм тук. Не далече. С всяко вдишване аз съм тук в този свят, с всичките ми идеали и мечти за един по-добър свят.“
Ще прозвучат и "Италианска сюита" за виолончело и пиано от Игор Стравински, както и неговата сюита из балета "Пулчинела" с оркестрация на Бенджамин Уолфиш.
През лятото на 1919 г., Сергей Дягилев – импресариото, с когото Игор Стравински вече работи по успешни продукции като балетите, "взривили" Париж - "Пролетно тайнство", "Жар-птица" и "Петрушка" – предлага на композитора да напише балет върху музика на Перголези. Първоначално Стравински възразява, защото не му допада музиката на Перголези, или поне тази, която е познавал до момента (главно Стабат Матер), но Дягилев му показва няколко малко познати ръкописа, които допадат на Стравински, след което се съгласява на предложението. По-късно Стравински споделя: "Пулчинела се оказа моето преоткриване на миналото, просветлението, благодарение на което цялото ми късно творчество след това стана възможно. Беше вглеждане назад, разбира се – първото от много любовни афери в тази насока – но също така беше и оглеждане в огледало.“
Комбинирайки бароковите хармонии с характерните за Стравински дисонанси и синкопирани ритми, композиторът отвежда концепцията на балета много по-далеч, отколкото Дягилев е можел да си представи. Разбира се, както всяка уважаваща себе си революция, и тази не е приета присърце от Дягилев, но в комбинация с костюмите и декорите на Пабло Пикасо и хореографията на Леонид Масинна премиерата си и целият следващ сезон балетът Пулчинела жъне огромен успех в Париж.
Гост-солист на концерта е Александър Димитров, който специално се завръща в България за този концерт. Едва седемгодишен започва да свири на виолончело, като по-късно завършва с отличие Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в родния си град Плевен. Ученик на проф. Стефан Попов и проф. Грегор Хорш, Александър Димитров завършва магистърска степен с пълно отличие CumLaude в Robert SchumannHochschule в Дюселдорф, Германия. Участва в майсторски класове на проф. Давид Герингас, проф. Франс Хелмерсън, проф. Волфганг Бьотчер, проф. Антонио Менесес, Даниел Мюлер-Шот.
Участва и печели първи награди в различни престижни международни и национални конкурси, включително соло наградата на DörkenStiftung и KonzertlebenBerlin, както и признание като носител на наградата на конкурса Sinfonima-Stiftung в Манхайм. Димитров е бил член на журито на конкурса JugendMusiziert и е преподавател и ментор на млади виолончелисти.
Александър прави забележителна кариера като солист, пленявайки публиката със своята виртуозност и музикалност. Репертоарът му обхваща широк спектър от солови концерти за виолончело, сред които тези на Шостакович, Дворжак, Хайдн, Шуман, Прокофиев, вариациите "Рококо" от Чайковски и други. Дебютира като солист на Плевенската филхармония през 2006 г. и оттогава е редовен гост на оркестъра.
Работейки с уважавани солисти, диригенти и композитори, Александър е свирил в престижни концертни зали по целия свят, включително Концертгебау в Амстердам, CarnegieHall в Ню Йорк и Royal AlbertHall в Лондон. Участвал е на фестивалитеBeethovenfestBonn, BBC PromsLondon и CelloBiënnale в Амстердам.
Като член на Младежкия оркестър на Европейския съюз (ЕuropeanUnionYouthOrchestra) Александър Димитров натрупва богат оркестров опит и е постоянен член на състава и втори водач на виолончеловата група в периода 2011-2014 г., изнасяйки концерти в Европа, САЩ и ОАЕ. От 2019 г. свири с камерния оркестър на Захар Брон и е част от преподавателския екип на EUYO FerarraChamber Academy. Има записи и участия впредавания по BBC Radio 3, BNR, RBB Radio и SWR2 Radio.
Коментаторите на "Форум" тази седмица - Георги Захариев и Алексей Пампоров , днес се спряха на следните теми: В София застроява ли се много или това е мит? Ще оцелее ли сградата на "Балкантон" - стълбът на музикалната индустрия от времето на социализма? Днес хората на ул. "Московска" 33 (адреса на Столичната община) станаха свидетели на..
Общественият интерес към приемната грижа намалява, докато все повече деца се нуждаят от нея, показват данните на Националната асоциация за приемна грижа. Какви са причините за това? В предаването "Ритъмът на столицата" събеседници по темата са Александър Миланов изпълнителен директор на Националната асоциация за приемни грижи, и Надя..
Движението на влаковете на Централна гара София е затруднено заради проблем с маршрутно-компютърна централизация, съобщиха от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Системата осигурява движението на влаковете в част от гарата, допълниха от компанията. Работи се по отстраняването на повредата. От 12:40 часа до момента влаковете..
До 1 февруари в София се провежда Националната конференция по хирургия на гърдата, посветена на темата "Съвременно мултидисциплинарно поведение при карцином на гърдата" . Събитието е с международно участие и събира водещи специалисти в областта на хирургията, онкологията и мултидисциплинарното лечение. Специалисти и учени ще..
Националният археологически институт с музей при БАН преди дни представи находки от два емблематични български археологически обекта от Хераклея Синтика край местността Рупите и Могила 1 в землището на с. Капитан Петко Войвода, община Тополовград. Експонатите ще бъдат представени в изложбата „Българска археология“, която се организира традиционно от..
Само 6 на сто от българите оценяват личния си стандарт на живот като по-скоро висок (все пак има ръст от 2%), малко над половината го определят за среден (53%), а 28 на сто смятат, че водят нисък стандарт на живот . Това показва национално представително социологическо проучване на изследователския център "Тренд" по поръчка на..
"Всичко било е насън" е най-големият хит , изпят преди години от певицата Тони преди години. Сега песента се завърна ремиксирана, за да я чуе съвременното младо поколение. За новото звучене на емблематичното парче Тони и диджей Силвър Иванов разказаха в предаването "Добър вечер, София". Назад във времето, когато Тони стана..