Поредният интересен концерт на Софийски солисти предстои в първата лятна вечер на тази година. Програмата е много консистентна, включва премиерното за България изпълнения на втория концерт за виолончело на Петерис Васкс и две творби на Игор Стравински под диригентството на Константин Добройков.
В Радиокафе за концерта разказват Ивелина Кючукова, която ръководи Общинския културен институт "Красно село", към който са Софийски солисти, и българският виолончелист Александър Димитров, който пристига от Германия специално за този концерт.
Латвийският композитор Петерис Васкс е сред най-уважаваните и често изпълнявани съвременни композитори в Европа. В две поредни издания на Международният конкурс по композиция "София" (2017 и 2019) Васкс гостува в България като част от екипа на международното жури.
“Повечето хора днес вече не притежават вярвания, любов и идеали. Духовното измерение е изгубено. Моята мисия е да осигуря храна за душата и това проповядвам в творбите си", споделя композитора във времето. В музиката си Васкс разказва за основните принципи в живота – битката между Мрака и Светлината, за отраженията на природата в музикални звуци, за обаянието от песента на птиците, за мигове на катарзис, за съдбата на цялото човечество като отражение на миналото, хаосът на настоящето и надеждата за бъдещето. В същината на музиката на Васкс стоят архаични мотиви и теми, типични за латвийската фолклорна музика. Те не са цитати, а звукови кодове на генетично ниво, които пряко създават усещане за принадлежност у латвийските ценители на музиката.
През 2012 по лична молба на Сол Габета, и като официална поръчка на Симфониета Амстердам, Васкс пише втория си концерт за виолончело и струнен оркестър, озаглавен Присъствие (оттук и мотото на целия концерт). Относно заглавието, композиторът пише: „Присъствие – имам предвид, че аз съм тук. Не далече. С всяко вдишване аз съм тук в този свят, с всичките ми идеали и мечти за един по-добър свят.“
Ще прозвучат и "Италианска сюита" за виолончело и пиано от Игор Стравински, както и неговата сюита из балета "Пулчинела" с оркестрация на Бенджамин Уолфиш.
През лятото на 1919 г., Сергей Дягилев – импресариото, с когото Игор Стравински вече работи по успешни продукции като балетите, "взривили" Париж - "Пролетно тайнство", "Жар-птица" и "Петрушка" – предлага на композитора да напише балет върху музика на Перголези. Първоначално Стравински възразява, защото не му допада музиката на Перголези, или поне тази, която е познавал до момента (главно Стабат Матер), но Дягилев му показва няколко малко познати ръкописа, които допадат на Стравински, след което се съгласява на предложението. По-късно Стравински споделя: "Пулчинела се оказа моето преоткриване на миналото, просветлението, благодарение на което цялото ми късно творчество след това стана възможно. Беше вглеждане назад, разбира се – първото от много любовни афери в тази насока – но също така беше и оглеждане в огледало.“
Комбинирайки бароковите хармонии с характерните за Стравински дисонанси и синкопирани ритми, композиторът отвежда концепцията на балета много по-далеч, отколкото Дягилев е можел да си представи. Разбира се, както всяка уважаваща себе си революция, и тази не е приета присърце от Дягилев, но в комбинация с костюмите и декорите на Пабло Пикасо и хореографията на Леонид Масинна премиерата си и целият следващ сезон балетът Пулчинела жъне огромен успех в Париж.
Гост-солист на концерта е Александър Димитров, който специално се завръща в България за този концерт. Едва седемгодишен започва да свири на виолончело, като по-късно завършва с отличие Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в родния си град Плевен. Ученик на проф. Стефан Попов и проф. Грегор Хорш, Александър Димитров завършва магистърска степен с пълно отличие CumLaude в Robert SchumannHochschule в Дюселдорф, Германия. Участва в майсторски класове на проф. Давид Герингас, проф. Франс Хелмерсън, проф. Волфганг Бьотчер, проф. Антонио Менесес, Даниел Мюлер-Шот.
Участва и печели първи награди в различни престижни международни и национални конкурси, включително соло наградата на DörkenStiftung и KonzertlebenBerlin, както и признание като носител на наградата на конкурса Sinfonima-Stiftung в Манхайм. Димитров е бил член на журито на конкурса JugendMusiziert и е преподавател и ментор на млади виолончелисти.
Александър прави забележителна кариера като солист, пленявайки публиката със своята виртуозност и музикалност. Репертоарът му обхваща широк спектър от солови концерти за виолончело, сред които тези на Шостакович, Дворжак, Хайдн, Шуман, Прокофиев, вариациите "Рококо" от Чайковски и други. Дебютира като солист на Плевенската филхармония през 2006 г. и оттогава е редовен гост на оркестъра.
Работейки с уважавани солисти, диригенти и композитори, Александър е свирил в престижни концертни зали по целия свят, включително Концертгебау в Амстердам, CarnegieHall в Ню Йорк и Royal AlbertHall в Лондон. Участвал е на фестивалитеBeethovenfestBonn, BBC PromsLondon и CelloBiënnale в Амстердам.
Като член на Младежкия оркестър на Европейския съюз (ЕuropeanUnionYouthOrchestra) Александър Димитров натрупва богат оркестров опит и е постоянен член на състава и втори водач на виолончеловата група в периода 2011-2014 г., изнасяйки концерти в Европа, САЩ и ОАЕ. От 2019 г. свири с камерния оркестър на Захар Брон и е част от преподавателския екип на EUYO FerarraChamber Academy. Има записи и участия впредавания по BBC Radio 3, BNR, RBB Radio и SWR2 Radio.
Спомени за празнична София от края на 19 и началото на 20 век - за вечерята върху слама, която се е разстилала върху пода на стаята. Какви са били обичаите и храните около трапезата и какво е туртето - в звуковия файл:
В предишното издание на Адресите на любовта , Милена Димитрова - автор на книгата “Десет велики българолюбци”, разкри как под натиска на Великите сили, годежът между внучката на кралица Виктория и княз Александър фон Батенберг, първият български владетел след турското робство, бива разтрогнат. Двамата млади благородници са влюбени, но руският..
Арон Рот и Бояна Джикова отварят галерия за съвременно изкуство „ Пунта “ на Женския пазар: "Ако следваме логиката, че изкуството е рефлексия на процесите, Женският пазар е място, което има нужда от изкуство. Сега имаме повече случайни посетители, чиито погледи са приковани от витрината, това е предизвикателство. Важно е дейността да не ни е..
Пекарна „Рецептите на баба“ - Даниела и синовете ѝ Томислав и Денислав се занимават с приготвяне на хляб и закуски от години. Те са една от обичаните пекарни в Лозенец и защото приготвят погачи и питки по поръчка за различни поводи. По празниците тяхното работно време е почти без никаква почивка, но удовлетворението и мисълта, че са допринесли с..
Късометражният анимационен филм „ Митология на моя аквариум “ на Светлана Генчева е една история за светлината, тъмнината, приемането и личната трансформация: "Добавената виртуална реалност работи в синхрон с маслената живопис, която представям. Гледана през таблет или телефон оживява. „Митология на моя аквариум“ е една философска приказка. Получи се..
Мадлен Янева ви кани предновогодишно в Националния политехнически музей: "Гостите ще могат да видят най-новата ни изложба с прочутите ни калкултори ЕЛКА - първият му модел от 1965, както и "мореплавателят" ЕЛКА 130 - с нея сем.Папазови успяват плаването си с "Джу-5". Изложбата ни на втория етаж, открита за Празника на София, по желание на публиката..
Интервю с BG gpt съвети за Нова година: къде да посрещнем, как да се облечем, какво да пожелаем на близките. Не обръщайте внимание на англо-американския му акцент с леко шопски диалект и неправилни ударения: Как виртуалният асистент посреща новата година - в звуковия файл.