Джино Бартали е роден във Флоренция през 1914 година. Печели два пъти Тур дьо Франс (1938, 1948). Бартали е идол в Италия, дори по-популярен от футболистите. Днес в родната му Флоренция има музей „Бартали“. Мнозина се питат, колко ли тура можеше да спечели той, ако не бе Втората световна война, когато прекъсва Тура в разцвета на силите си – на 26 години. Твърди се, не без основание, че той би бил най-добрият колоездач на всички времена.
Бартали бе 23 етапа с жълтата фланелка в Тур дьо Франс и 50 етапа в Джирото.
През 1938 година, когато в Италия е убит лидерът на комунистите Палмиро Ториати и страната е пред гражданска война, лично Мусолини се обажда на 34-годишния Бартали, изоставащ на 23 минути след носителя на жълтата фланелка Луизон Бобет, с молба да спечели на всяка цена етапа на следващия ден, който е от 274 километра до Безансон, за да хвърли Италия в еуфория и да отклони вниманието от бунта.
Бартали печели следващите 3 етапа, като от 21 минути след Бобет, го изпреварва с цели 30 минути. Така Италия, опиянена от неговите успехи, се успокоява. Никой, дори легендарният Фаусто Копи, нямаше такова влияние върху живота на италианците.
През 1947 година, победител е Жан Робич, висок само 161 см, без да бъде лидер до последния етап. Той печели по уникален начин етапа Лушон-По, като кара сам 240 километра и свършва с 11 минути преднина. Той използва обаче и една хитрост – при спускането си слага оловни тежести. Според твърдения, при изкачванията си е пиел ракия, която му служела за допинг. Робич се отказва от Тура през 1961-а, когато чупи 11 кости при падане в пробега Париж-Рубе. Загива при автомобилна катастрофа при шофиране в нетрезво състояние след едно честване на ветерани.
От 1950 година започва легендата за последния в класирането – така наречения „Червен фенер“, място, което години наред даваше пари и популярност на заемащия го.
През същата година по време на етапа между Перпинян и Ним в една невероятна горещина припада в една лозарска местност алжирецът Абдел Кадер Зааф. Вместо с вода го свестяват с вино, защото по тези места водата се пази само за поливане. Свестявайки се, Зааф се качва на велосипеда си, но тръгва на зиг-заг в обратна посока. Медицинските лица установяват, че преди виното е взел амфетамин, след което е отстранен от Тура. Никой не помни кой е победителят, но всички знаят кой е Зааф.
Алжирецът остава последен и през 1951-а, с което спечелва огромна популярност, всички организатори искат той да участва в техните състезания, а журналистите се редят на опашка да го интервюират. Така той печели много пари. Да бъдеш последен в Тура се оказва печелившо.
Какви обрати настъпват и какви промени на правилата налагат директорите на Тура, как отново в 1960 г. „Червеният фенер" става почти толкова популярен, колкото „Жълтата фланелка“ - чуйте в разказа на Андрей Демирев в звуковия файл.
Вижте още:
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..