Найден Тодоров за Дютоа, Плетньов, Петренко, Погорелич и други музикални истории в новия сезон на Софийската филхармония:
Новият сезон на Софийската филхармония вече е ясен – какво обаче се крие зад бляскавите концерти в афиша? Това разказва в "Радиокафе" Найден Тодоров - интересно, откровено и с чувство за (музикантски) хумор.
Как всъщност се „прави“ един сезон. Три са компонентите – „за какво съм мечтал аз; за какво мечтае публиката според анкетите, които непрестанно „пускаме“ сред тях, и да ви кажа, хората стават все по-смели и може би не подозират колко много се съобразяваме с тяхното мнение; и третото са имената, които кристализират, когато съпоставя сезоните на 7-8 от най-големите оркестри и на 5-6 от най-престижните зали. Когато дадено име се появи няколко пъти, аз разбирам, че трябва да се стремя да го доведа в София“.
Според Найден Тодоров в класическата музика генерално има един проблем и той е в следствие на краха на големите звукозаписни компании, които преди са създавали големите световни звезди, както и на рухването на империята Караян – „не съществува онази сила, която „хващаше“ още от деца Ан-Софи Мутер или Евгений Кисин и ги правеше големи, и те са такива и до днес. Днес социалните мрежи играят тази роля, те могат да създават звезди, но нямат онези високи критерии“. Това обсъждаме с Найден Тодоров, както и факта, че днес има регионални звезди, но не и световни.
Иначе, за да присъства в афиша на есенния сезон, от най-много убеждаване е имал нужда Шарл Дютоа, който продължава да бъде един от най-търсени диригенти днес – „много му е пълен графикът наистина, но аз се възползвах от обещанието, което даде при предното си гостуване – тогава каза, че ще дойде пак. Е, припомних му го, заявих, че публиката го очаква, музикантите – също. И ето – намери пролука“. Тук Найден Тодоров разказа и за едно ненадейно „прескачане“ на Шарл Дютоа до зала България, когато минавал през София на път за почивка в Турция и решил да разгледа залата, „портиерите не са били като сега, пуснали го, имало репетиция, Емил Табаков дирижирал и по едно време се обръща и вижда как Шарл Дютоа наднича през вратата, след което си тръгва“ – добавя той. Кака завършва този любопитен епизод – чуйте в записа. Шарл Дютоа ще дирижира Камий Тома (виолончелистката, която свиреше по покривите на Париж), в програмата - Габриел Форе и симфония „Из Новия свят“ на Дворжак.
„Ако искаме да сме част от света, номерът е, не само да дойдат големите звезди, но и да повторят, и да потретят“ – разкрива Найден Тодоров, В този ред на мисли, през следващия сезон се завръщат да свирят в София и Вадим Репин, и Максим Венгеров, и Иво Погорелич (с рецитал – както при първото си идване в София преди 40 години), и Веско Ешкенази, и Сергей Хачатрян (вече като диригент, той ще е на пулта при откриването на сезона).
Едно голямо име, която много-много отдавна не се е появявало в софийския афиш е това на Михаил Плетньов. „Исках да дойде като диригент, но идва като пианист, ще свири Втория концерт на Рахманинов в годината на Рахманинов и кой съм аз, че да кажа „не“ – обяснава Найден Тодоров.
Софийският си дебют ще направи диригентът на Кралския оркестър в Лондон Василий Петренко, и то малко преди Коледа, при това с Лешникотрошачката. А специално за представянето на своя концерт за виолончело и оркестър, написан за Готие Капюсон, в София пристига и прочутият филмов композитор Дани Елфман, в чиято творческа биография е създаването на музика за почти всички филми на Тим Бъртън.
Друга любопитна история от предстоящия сезон на Софийската филхармония е свързана с двама братя – Даниел и Андреас Отензаймер. И двамата са кларинетисти и „са завзели (казано с усмивка от Найден Тодоров) двата най-големи европейски оркестъра – Даниел е първи кларинетист на Виенската филхармония, а Андреас – на Берлинската филхармония. Много хора ме питаха защо не поканя някой от тях, а аз исках да поканя и двамата. Е, не очаквах, че това ще се случи на един концерт, но ето – Андреас ще дирижира, а Даниел ще свири“.
Всичко това ще се случва наесен. Междувременно има и летен сезон на Филхармонията, реализиран съвместно със Столична община. Има и Арт вечери в Правец на 21 и 22 юли, като на едната от тях ще прозвучи Музика на фойерверките от Хендел. Наистина със фойерверки. Не е за пропускане.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..