2
Найден Тодоров за Дютоа, Плетньов, Петренко, Погорелич и други музикални истории в новия сезон на Софийската филхармония:
Новият сезон на Софийската филхармония вече е ясен – какво обаче се крие зад бляскавите концерти в афиша? Това разказва в "Радиокафе" Найден Тодоров - интересно, откровено и с чувство за (музикантски) хумор.
Как всъщност се „прави“ един сезон. Три са компонентите – „за какво съм мечтал аз; за какво мечтае публиката според анкетите, които непрестанно „пускаме“ сред тях, и да ви кажа, хората стават все по-смели и може би не подозират колко много се съобразяваме с тяхното мнение; и третото са имената, които кристализират, когато съпоставя сезоните на 7-8 от най-големите оркестри и на 5-6 от най-престижните зали. Когато дадено име се появи няколко пъти, аз разбирам, че трябва да се стремя да го доведа в София“.
Според Найден Тодоров в класическата музика генерално има един проблем и той е в следствие на краха на големите звукозаписни компании, които преди са създавали големите световни звезди, както и на рухването на империята Караян – „не съществува онази сила, която „хващаше“ още от деца Ан-Софи Мутер или Евгений Кисин и ги правеше големи, и те са такива и до днес. Днес социалните мрежи играят тази роля, те могат да създават звезди, но нямат онези високи критерии“. Това обсъждаме с Найден Тодоров, както и факта, че днес има регионални звезди, но не и световни.
Иначе, за да присъства в афиша на есенния сезон, от най-много убеждаване е имал нужда Шарл Дютоа, който продължава да бъде един от най-търсени диригенти днес – „много му е пълен графикът наистина, но аз се възползвах от обещанието, което даде при предното си гостуване – тогава каза, че ще дойде пак. Е, припомних му го, заявих, че публиката го очаква, музикантите – също. И ето – намери пролука“. Тук Найден Тодоров разказа и за едно ненадейно „прескачане“ на Шарл Дютоа до зала България, когато минавал през София на път за почивка в Турция и решил да разгледа залата, „портиерите не са били като сега, пуснали го, имало репетиция, Емил Табаков дирижирал и по едно време се обръща и вижда как Шарл Дютоа наднича през вратата, след което си тръгва“ – добавя той. Кака завършва този любопитен епизод – чуйте в записа. Шарл Дютоа ще дирижира Камий Тома (виолончелистката, която свиреше по покривите на Париж), в програмата - Габриел Форе и симфония „Из Новия свят“ на Дворжак.
„Ако искаме да сме част от света, номерът е, не само да дойдат големите звезди, но и да повторят, и да потретят“ – разкрива Найден Тодоров, В този ред на мисли, през следващия сезон се завръщат да свирят в София и Вадим Репин, и Максим Венгеров, и Иво Погорелич (с рецитал – както при първото си идване в София преди 40 години), и Веско Ешкенази, и Сергей Хачатрян (вече като диригент, той ще е на пулта при откриването на сезона).
Едно голямо име, която много-много отдавна не се е появявало в софийския афиш е това на Михаил Плетньов. „Исках да дойде като диригент, но идва като пианист, ще свири Втория концерт на Рахманинов в годината на Рахманинов и кой съм аз, че да кажа „не“ – обяснава Найден Тодоров.
Софийският си дебют ще направи диригентът на Кралския оркестър в Лондон Василий Петренко, и то малко преди Коледа, при това с Лешникотрошачката. А специално за представянето на своя концерт за виолончело и оркестър, написан за Готие Капюсон, в София пристига и прочутият филмов композитор Дани Елфман, в чиято творческа биография е създаването на музика за почти всички филми на Тим Бъртън.
Друга любопитна история от предстоящия сезон на Софийската филхармония е свързана с двама братя – Даниел и Андреас Отензаймер. И двамата са кларинетисти и „са завзели (казано с усмивка от Найден Тодоров) двата най-големи европейски оркестъра – Даниел е първи кларинетист на Виенската филхармония, а Андреас – на Берлинската филхармония. Много хора ме питаха защо не поканя някой от тях, а аз исках да поканя и двамата. Е, не очаквах, че това ще се случи на един концерт, но ето – Андреас ще дирижира, а Даниел ще свири“.
Всичко това ще се случва наесен. Междувременно има и летен сезон на Филхармонията, реализиран съвместно със Столична община. Има и Арт вечери в Правец на 21 и 22 юли, като на едната от тях ще прозвучи Музика на фойерверките от Хендел. Наистина със фойерверки. Не е за пропускане.

В първия работен ден от новата седмица, темите от деня в предаването "Форум", коментира Тодор Терзиев, завършил Международен бизнес и мениджмънт с профил финанси и маркетинг в Хага, Нидерландия. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: - Маратон от протести през седмицата заради бюджета. - От "Продължаваме промяната"..
На 1 декември стартира гласуването в кампанията "Решава София", в която граждани могат да подкрепят проекти , предложени от самите тях или от неправителствени, или професионални организации. В рамките на две седмици ще се определят първоначалните предложения, а след това предстои да се гласува и за окончателните. Столичани отново ще могат да..
Такса битови отпадъци е основен елемент в управлението на отпадъците - с нея общините покриват разходите за събиране, транспорт и третиране на твърдите битови отпадъци. В България в момента плащаме на база данъчна оценка на имота, но отдавна се говори за реформа на тази такса и за въвеждането на модела "замърсителят плаща" или още: “плащаш, колкото..
През 2025 г. се навършват 165 години от рождението на Екатерина Каравелова, първата защитничка на женските права в България, учителка, преводачка, писателка. Какво място заема нейната личност в първия Интерактивен музей на “Будителките”, който се намира на площад "Гина Кунчева" в София, разказва Елица Павлович от екипа на Фондация "Будителките",..
Всяка година кампанията "Пиши за права" на "Амнести интернешънъл" обединява хора от цял свят, за да се борят с несправедливостта и да подкрепят хора, чиито права са застрашени. През последните няколко години действията на хора, съпричастни на инициативата, допринесоха за освобождаването активисти по света и възтържествуване на..
Много изследователи определят тази книга като първия научно-фантастичен роман, готически шедьовър и основа за развитието на хора жанра. Колкото и изумително да е за съвременните читатели, неостаряващата книга "Франкенщайн, или новият Прометей" е написана от Мери Шели , когато е била едва на 18 години. Успоредно с поредната и..