Найден Тодоров за Дютоа, Плетньов, Петренко, Погорелич и други музикални истории в новия сезон на Софийската филхармония:
Новият сезон на Софийската филхармония вече е ясен – какво обаче се крие зад бляскавите концерти в афиша? Това разказва в "Радиокафе" Найден Тодоров - интересно, откровено и с чувство за (музикантски) хумор.
Как всъщност се „прави“ един сезон. Три са компонентите – „за какво съм мечтал аз; за какво мечтае публиката според анкетите, които непрестанно „пускаме“ сред тях, и да ви кажа, хората стават все по-смели и може би не подозират колко много се съобразяваме с тяхното мнение; и третото са имената, които кристализират, когато съпоставя сезоните на 7-8 от най-големите оркестри и на 5-6 от най-престижните зали. Когато дадено име се появи няколко пъти, аз разбирам, че трябва да се стремя да го доведа в София“.
Според Найден Тодоров в класическата музика генерално има един проблем и той е в следствие на краха на големите звукозаписни компании, които преди са създавали големите световни звезди, както и на рухването на империята Караян – „не съществува онази сила, която „хващаше“ още от деца Ан-Софи Мутер или Евгений Кисин и ги правеше големи, и те са такива и до днес. Днес социалните мрежи играят тази роля, те могат да създават звезди, но нямат онези високи критерии“. Това обсъждаме с Найден Тодоров, както и факта, че днес има регионални звезди, но не и световни.
Иначе, за да присъства в афиша на есенния сезон, от най-много убеждаване е имал нужда Шарл Дютоа, който продължава да бъде един от най-търсени диригенти днес – „много му е пълен графикът наистина, но аз се възползвах от обещанието, което даде при предното си гостуване – тогава каза, че ще дойде пак. Е, припомних му го, заявих, че публиката го очаква, музикантите – също. И ето – намери пролука“. Тук Найден Тодоров разказа и за едно ненадейно „прескачане“ на Шарл Дютоа до зала България, когато минавал през София на път за почивка в Турция и решил да разгледа залата, „портиерите не са били като сега, пуснали го, имало репетиция, Емил Табаков дирижирал и по едно време се обръща и вижда как Шарл Дютоа наднича през вратата, след което си тръгва“ – добавя той. Кака завършва този любопитен епизод – чуйте в записа. Шарл Дютоа ще дирижира Камий Тома (виолончелистката, която свиреше по покривите на Париж), в програмата - Габриел Форе и симфония „Из Новия свят“ на Дворжак.
„Ако искаме да сме част от света, номерът е, не само да дойдат големите звезди, но и да повторят, и да потретят“ – разкрива Найден Тодоров, В този ред на мисли, през следващия сезон се завръщат да свирят в София и Вадим Репин, и Максим Венгеров, и Иво Погорелич (с рецитал – както при първото си идване в София преди 40 години), и Веско Ешкенази, и Сергей Хачатрян (вече като диригент, той ще е на пулта при откриването на сезона).
Едно голямо име, която много-много отдавна не се е появявало в софийския афиш е това на Михаил Плетньов. „Исках да дойде като диригент, но идва като пианист, ще свири Втория концерт на Рахманинов в годината на Рахманинов и кой съм аз, че да кажа „не“ – обяснава Найден Тодоров.
Софийският си дебют ще направи диригентът на Кралския оркестър в Лондон Василий Петренко, и то малко преди Коледа, при това с Лешникотрошачката. А специално за представянето на своя концерт за виолончело и оркестър, написан за Готие Капюсон, в София пристига и прочутият филмов композитор Дани Елфман, в чиято творческа биография е създаването на музика за почти всички филми на Тим Бъртън.
Друга любопитна история от предстоящия сезон на Софийската филхармония е свързана с двама братя – Даниел и Андреас Отензаймер. И двамата са кларинетисти и „са завзели (казано с усмивка от Найден Тодоров) двата най-големи европейски оркестъра – Даниел е първи кларинетист на Виенската филхармония, а Андреас – на Берлинската филхармония. Много хора ме питаха защо не поканя някой от тях, а аз исках да поканя и двамата. Е, не очаквах, че това ще се случи на един концерт, но ето – Андреас ще дирижира, а Даниел ще свири“.
Всичко това ще се случва наесен. Междувременно има и летен сезон на Филхармонията, реализиран съвместно със Столична община. Има и Арт вечери в Правец на 21 и 22 юли, като на едната от тях ще прозвучи Музика на фойерверките от Хендел. Наистина със фойерверки. Не е за пропускане.
Надежда Йоцова е израснала в музикална къща – баща ѝ е Христо Йоцов, емблематична фигура в българския джаз, майка ѝ е цигуларка в Симфоничния оркестър на БНР, нейният дядо Георги Йоцов е изтъкнат обоист от Софийската филхармония (със сериозен интерес към барока), баба ѝ Рина Ранджева е пианистка…можем да продължим да изброяваме, но Надежда върви по..
Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..
Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..
Разговорът е със Здравко Петров - урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии." Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..
Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.
Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..
Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места. Реално има супермного..