Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какви ще са промените за движението на електрическите тротинетки в София?

Снимка: БГНЕС

В предаването „Добър вечер, София“ проведохме дискусия по темата за предложените промени за движение и паркиране на електрически тротинетки на територията на София – град.

Поводът е внесеният на 1 юни в Столичния общински съвет (СОС) Доклад за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столичната община. 

Събеседници по темата бяха: 

Владислав Стоицов - председател на Управителния съвет на Българска асоциация на електромобилност:

„Има 2 основни насоки, които тези промени целят. Една от тях е да се вкара малко ред в стопанисването на тротинетките, които се предоставят под наем – да не бъдат толкова разпръснати и паркирането им да се случва по малко по-нормален начин. Добре е да знаем, че за да постигнем това, е необходимо да променим културата си на поведение на улицата, защото тези тротинетки много често са оставени където трябва, но биват измествани, хвърляни и често хората не ги оставят на правилното място“.

Зафир Зарков - зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС:

„В паркове и пешеходни зони не Наредбата на Столичната община, а Законът за движение по пътищата забранява да се движат велосипеди и тротинетки. Там пешеходното придвижване съвместно с велосипед или тротинетка представлява сериозна заплаха и е свързано с това, че когато сме в парк или пешеходна зона, там се пускат и малки деца и стават инциденти…“

Ивайло Милчев - председател на Електро-мобилна асоциация, която на 9 юни също внесе позиция по предложените промени:

„Идеята на Доклада е да се създаде ред и безопасност за хората, които се придвижват в столицата. Ключовият въпрос е в начина, по който се опитваме да случим нещата. Какво е важно според мен: да има ред, а не безпорядък, сигурност и безопасно придвижване на хората в безопасна среда – пешеходци, ползващи тротинетки, велосипеди и всякакви алтернативни превозни средства. В Доклада липсва цялостна стратегия. Без нея - малко или много - нещата изглеждат като „на парче“.

Част от стратегията е развитието на една мащабна, цялостна, ефективна и безопасна инфраструктура. Знаем колко крайно недостатъчна е, а в момента тази, която я има, вече се руши и става опасна за използване.“

Да отбележим, че миналата седмица, отправихме официално запитване и към един от доставчиците на услугата електрически тротинетки под наем. Оттам не получихме отговор на зададените от нас въпроси. 
На 27 юни обаче има внесена обща позиция на трите действащи оператора в София. В общи линии позицията на трите оператора е следната. Те предлагат:

Зони с намалена скорост - пешеходни места и такива, при които са възможни конфликтни ситуации. Предложението е за ограничение в скоростта до 8 км/ч, вместо предложените от общинските съветници 5 км/ ч. 

Отпадане на ограничението на скоростта за каране на тротинетки под наем. Причината е липса на технология, която да определя движението на тротинетките по тротоар и в най-дясната лента на пътното платно. Ограничението на скоростта създава предпоставки за сериозни пътни инциденти. 

Операторите предлагат активна комуникация с водачите на тротинетки относно забраната за тяхното каране по тротоарите. Предлага се също и обучителна програма.

Ограничение за спирането на ел. тротинетки на спирки на обществения транспорт, на входа на метрото, на входа на обществени и жилищни сгради, само, ако паркирането им възпрепятства пешеходния поток. 


Снимка: БГНЕС

Призивът на трите оператора е за по-балансиран подход при измененията на наредбата за движение на територията на Столичната община. 

Докладът е с входящ номер СОА23 - ВК66 - 5319. Документът е наличен на сайта на Столична община - sofia.bg.

В момента тече публична дискусия по така направените предложения от Комисията по транспорт и пътна безопасност, а на сайта sofia.bg/public-discussions  всеки заинтересован може да остави своите предложения, мнения и позиции по темата. 

Ето накратко какви са направените предложения в Доклада:

  • Водачът на индивидуално електрическо превозно средство не може да развива скорост, по-висока от 25 км/ч.
  • Движението с индивидуално електрическо превозно средство в паркове, градини, площади, детски площадки, площи, предназначени само за пешеходци, тротоари на територията на Столична община. както и в рамките на кръстовищата с пресичания на пешеходни зони, да бъде забранено.
  • Собствениците или операторите, които предоставят под наем индивидуално електрическо превозно средство, ограничават софтуерно скоростта му до 5 км/ч в изброените зони.

Тези промени засега са само предложение на СОС.

За повече подробности по темата, чуйте целия разговор със събеседниците в звуковия файл.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В столичния район "Люлин" почистват детските площадки от тревата

В столичния район "Люлин" започнаха дейности по премахване на тревата от алейната мрежа в градинката до 97 СУ в 5-ти микрорайон. Това не е правено в района, откакто са изградени алеите преди повече от 40 г., отбеляза кметът Георги Тодоров. "Спомням си като дете през 90-те как изглеждаха тези площадки, все още непревзети от тревата. Щастлив съм, че..

публикувано на 01.08.25 в 08:29
Чудотворната икона на Пресвета Богородица

Започва Богородичният пост

От днес започва Богородичният пост, който е един от четирите многодневни периоди на молитва и въздържание през годината. През тези две постни седмици (1-14 август) Църквата молитвено се подготвя за празнуването на Преображение Господне и Успение на Пресвета Богородица, чествани всяка година съответно на 6 август и 15 август. В първия ден на поста в..

публикувано на 01.08.25 в 07:15

По-хладно и не толкова дъждовно ще бъде времето през деня

През днешния ден над северозападните и крайните източни райони ще бъде предимно слънчево. Над останалата част от страната облачността ще е значителна и на много места ще продължи да превалява. В отделни райони и ще прегърми. Вечерта облачността навсякъде ще намалее. Вятърът ще се ориентира от север-североизток и ще бъде слаб, в Югоизточна България –..

публикувано на 01.08.25 в 06:39
Апостол Дянков

Военните разходи могат да са от полза за климата и различни сектори

Държавите членки на НАТО, сред които и България, ще трябва да отделят по 5% от своя БВП в разходи за отбрана или до 950 млрд. долара годишно. Това бе потвърдено след срещата на върха на НАТО преди месец. Ангажиментът, приет в декларацията от срещата, включва 3,5% от БВП на всяка страна за директни инвестиции във въоръжение. Допълнителни..

публикувано на 31.07.25 в 18:39

От НМД са недоволни от пренебрежение при обсъждане на ЗПУО

След заседанието на парламентарната Комисия по образование и наука, от Национална мрежа за децата (НМД) изпратиха отворено писмо , с което изразява сериозна загриженост относно начина, по който са обсъдени и прокарани измененията в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Над 800 становища и над 2100 страници коментари..

публикувано на 31.07.25 в 17:33

Не промените в тестовете, а вдъхновяващите учители ще подобрят резултатите на учениците

Министерството на образованието и науката (МОН) предлага изпити с повече практически задачи с цел да бъде ограничена "културата на заучаване" и да се помогне на децата да усвояват умения за живота и професиите на бъдещето. Идеите за промени в гимназиален етап са публикувани за обществено обсъждане на сайта на министерството.  Предлага..

публикувано на 31.07.25 в 16:41
Снимки: ИПИ

Леко се влошава Индексът на съответствие между професионалното образование и профила на икономиката

През последните години няма радикална промяна в Индекса, с който се  измерва съотношението между планирания прием на ученици по професионални специалности и реалната заетост на хора с професионална квалификация в различни сектори. Това се отчита в ново изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ). Стойността на индекса намалява..

публикувано на 31.07.25 в 15:24