Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво е състоянието на велосипедната инфраструктура в София?

Снимка: Георги Нейков, БНР

Велосипедното движение в столицата е фокус в проекта “Велосипедно око за София”. Чрез анализ, факти и документи, ангажираните в проекта се опитват да покажат каква е ситуацията и да направят гражданско наблюдение на това, което от Столичната община правят. Това каза пред Радио София Радостина Петрова - експерт по проект “Велосипедно око за София”.

„Целта на проекта е да стъпи на обективни критерии. Той се изпълнява по ОП „Добро управление“. Ние изследваме доколко велосипедните политики на общината са прозрачни, доколко са достъпни за хората, доколко гражданите могат да вземат участие, да изказват мнение, доколко има дългосрочно планиране, бюджет и как се харчи този бюджет. В целия проект анализираме документи на самата община“, обясни Радостина Петрова.

Тя добави, че в един от документите, който вече са анализирали - „Програма за София“, не са спазени нормативните изисквания за изграждане на велосипедните трасета. Петрова отбеляза, че на скоростни булеварди, велоалеята трябва да е отделена физически.

„В тази „Програма за София“ е отбелязано, че всички велосипедни алеи трябва да бъдат приведени в съответствие с нормативните изисквания за безопасност“, уточни Радостина Петрова.

По думите й, велоалеята трябва да е с ширина от минимум 2 метра, като размерите, които са приети от Европейската комисия за ширина са 2,20 м в посока, каза експертът. Тя отбеляза, че велосипедните алеи в София не са еднакви, поради факта, че част от тях Столичната община е изградила преди да бъдат приети нормативните стандарти в България. Освен това общината спазва минималните стандарти, каза Петрова.

Според нея велосипедното движение трябва да се насърчава, защото то решава определи проблеми на обществото.

Те са свързани не само с чистия въздух, но и със застоялия начин на живот. За да може да се решават тези проблеми, нещо трябва да се промени“, категорична е Радостина Петрова.

Тя допълни, че цената за изграждане на велосипедна алея по стандарти е между 700 000 и 1 000 000 лева на километър, като тя зависи от това от какъв етап започва да се изгражда трасето.

Радостина Петрова обясни, че заинтересованите от велосипедната инфраструктура в София могат да се включат и в изготвената анкета на сайта velooko.eu.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Читалището в район "Връбница" в очакване на сериозни ремонти

На територията на Столичната община съществува изградена мрежа от 188 читалища, по данни на публичния регистър на народните читалища. Те разполагат с материална база, но в по-голямата си част сградният фонд е остарял и се нуждае от по-голям обем инвестиции за отстраняване на възникнали във времето проблеми, прилагане на мерки за енергийна..

публикувано на 23.07.25 в 17:37

Инициатива се бори с премахването на достъпа до стари видеоигри

Остава малко повече от седмица до крайния срок за включване в петиция, с която граждани от ЕС целят да бъдат променени регламенти, засягащи именно правата им на потребители. В момента кампанията има над 1,4 млн. подписа, което е повече е необходимото, но въпреки това битката не е приключила.    Инициативата “Спрете унищожаването на игрите“ се опитва..

публикувано на 23.07.25 в 16:41

33 звездни истории в книгата "Заведи ме в теб"

Лилия Илиева е магистър по Българска филология и журналистика, преводач на интересни книги и самата тя автор на книгата “Заведи ме в теб“ , която представи при гостуването си в предаването “Добър вечер, София“. "Поводът, по който ми хрумна да събера 33 интервюта с известни български мъже, беше един мой разговор с френския писател..

публикувано на 23.07.25 в 16:21
Доц. Иво Инджов

Доц. Иво Инджов: Протестите събуждат енергията да се противодейства на злоупотребите във властта

  Пет години след 2020 г. се вижда събуждащата се протестна енергия, която обаче не е толкова разгъната както преди пет години. Това се случва на фона на управление, което дойде след поредица от служебни правителства, но също е съмнително колко е стабилно. “Само за тези, които не познават механизмите и скритите капани на управлението, е изненада, че..

публикувано на 23.07.25 в 15:42

Изменение на ПУП може да помогне за довършването на бул. “Т. Каблешков”

Администрацията на кмета Васил Терзиев иска от Столичния общински съвет да одобри проект за изменение на подробен устройствен план (ПУП), който отключва довършването на бул. “Тодор Каблешков“ и е ключов участък от Третия градски ринг на София, съобщават от пресцентъра на Столичната община. “Ако Общинският съвет вземе решение и подкрепи нашето..

публикувано на 23.07.25 в 14:25

Нови масивни каменни структури откриха археолози на Кокалянски Урвич

Изключително археологическо откритие беше направено в крепостта Кокалянски Урвич край София – триъгълна каменна кула, датирана от края на II век.  Разкритието е на младите археолози д-р Филип Петрунов и Виолина  Кирякова в последните дни от археологическите проучвания, финансирани от Столичната община по програма "Култура". Откритието..

публикувано на 23.07.25 в 12:39

RockSchool отново е в софийски паркове

Лятото в града може да бъде истинска сцена – особено когато музиката идва при теб.  RockSchool отново събира китари, цигулки, пиана, барабани, усмивки, страхотни преподаватели и екип и тръгва по парковете на София.  И да – събитията са отворени за всеки. "Основаната идея на проекта в началото, в неговия генезис, беше да скъси тази културна..

публикувано на 23.07.25 в 12:25