В началото на тази учебна година UNICEF предупреди за много малък напредък по ангажимента за трансформиране на образованието и се позова на нов доклад, сочещ основните предизвикателства пред българските ученици, които очертават много безрадостна картина.
По темата бе разговорът с Мария Янкова – програмен директор на UNICEF България в предаването "Радиокафе".
Тя подчерта, че е важно децата да имат спокойствие в училище, а материалът да се поднася по начин, по който те могат да го възприемат.
"Тук имаме ключова роля ние, възрастните, но за съжаление се проваляме в тези процеси. Тревожните данни публикувани от UNICEF са резултат от много наслагвания и задълбочаващата се криза в образованието в световен мащаб", поясни Янкова.
По думите й образователните резултати следваха тенденция към влошаване още преди ковид пандемията, преди затварянето на училищата, но това със сигурност е повлияло допълнително върху задълбочаващата се криза. Държави от цял свят, сред които и България се обединяват от една глобална инициатива за трансформиране на образованието. Дори в лицето на Президента на Република България бе отправен апел и поет ангажимент за трансформиране на образованието, каза още тя.
"Всички държави се обединиха около няколко ключови направления, но за да можем да наваксаме натрупаните пропуски от последните години, ни е нужен един ускорен темп от целеви реформи и мерки", заяви Мария Янкова.
"Редица институции като ООН, UNICEF и Световната банка отбелязват една нова тенденция - децата в по-малка възраст също да започват да влошават своите резултати и постижения в образованието. Тук говорим за така наречената "образователна бедност", която се измерва с умението децата на 10-годишна възраст, към края на началния етап, да могат да прочетат и разберат един прост текст", изтъкна тя и допълни, че отчетения процент образователна дейност за България е 12%, тоест при всяко осмо дете.
"Поради тази причина, ние се обръщаме и към националните външни оценявания като измерител, които всъщност потвърждават това. Необходимо е, всички интервенции планирани на национално ниво да започват максимално рано и дори в начален етап е вече късно", коментира тя.
Мерките за подкрепа за базова грамотност, особено по отношение на усвояването на българският език, ключов за усвояването на всяко друго знание, трябва да започва от детската градина, категорична е Янкова.
В образованието всяка мярка дава резултат след определен период – поне пет години, а може и по дълго, но в същото време има мерки, които са инициирани от години, включително допълнителни часове по български език, допълнителни занимания и в детската градина, подчерта тя.
В доклада има много базови препоръки, върху които следва правителствата по света да се съсредоточат:
Достигане до всяко едно дете и ефективното му включване в училище, развиване на психо-социална подкрепа и мерки за благополучието на децата, както и развиване на социално-емоционални умения, за което е нужно и финансиране, дори национална програма.
"Понякога имаме стратегически документи, които дават тази посока, но ако това не е подплатено с конкретна национална програма, с държавно финансиране, то остава с пожелателен тон", категорична е Мария Янкова.
Редовното измерване на постиженията на децата е още една от важните препоръки посочени в доклада на UNICEF.
За да спомогне за подобряване на ситуацията в образованието, от организацията стартираха кампания "Учителите са яки", която насърчава всеки желаещ да сподели какво му е дал учителят, на какво го е научил и каква помощ е получил в трудна ситуация. Кампанията подчертава основната роля на учителя във всяко едно усилие в образователната система.
Още важни подробности, чуйте в разговора на Гергана Пейкова в звуковия файл.В ефира на неделното Радокафе продължаваме да ви представяме гласовете на „Радио София“. Ред е на ефирната двойка Яна Спиридонова и Роман Михайлов, но не като водещи, а като хората, които слушателите не познават: Яна: "Олеле, станаха 18 години. По случайност стана. Нямам проблеми да работя каквото и да е. Кандидатствах, нямах търпение, беше по..
Кръст от светлина и светлина след кръста. С тази снимка, подарена ни от един от основателите на 12+3 на БНР, Георги Папакочев, желаем добро начало на Светлата седмица!
От 17 април до 2 май Италианският културен институт в София в сътрудничество със Столична община и Сдружение Network Italia Bulgaria ни канят на изложбата „Метаморфозис” на художника Фернандо Де Филипи. Олга Георгиева от Сдружението ни въвежда в нея: "Историята е малко дълга. Художникът беше гост на първото ни събитие в Милано и там се роди мечтата..
По традиция всяка година на Велики Четвъртък, Народно читалище "Иван Вазов-1928" в село Нови хан отбелязва пролетните празници - Лазаровден, Цветница и Великден с празничен великденски концерт. За програмата на концерта, състоял се на обновената сцена разказва още председателят на читалището в село Нови хан, Сашка Ненова: Тазгодишният..
Гостуваме на адв. Пламен Димитров и баба Лена в с. Друган , говорим за традициите и обичаите на Великден, за ценностите в българското семейство : "От 2019 живея в с.Долни Раховец. Реших да напусна родния си град София, тук е близко до София. Във всяка къща има минерална вода, единият от 9-те извора захранват селото с минерална вода. Зарибихме..
Разговор с Боян Бочев за три копривщенски рода, които ще бъдат представени: "Отговорността да говориш за тези хора е огромна. Нашият род от майчина линия е от Копривщица. Открих данни за рода ми около 1844, а може би и от по-рано. А сега - Дебелянови, Палавееви и Маджарови. Всички говорим за Димчо Дебелянов, той е бил изключителен бохем, нищо че го..
Слушаме Любомир Пипков от Златния фонд на БНР - гласа му и музикални откъси от негови произведения. Говорим за композитора с проф.Юлиян Куюмджиев, преподавател в НМА и автор на книга за него, както и с внучката му, актрисата Ани Вълчанова: "Музиката му трябва да звучи по-често, изразил е себе си чрез нотите. В медиите и в концертните зали -..